
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,178,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,006,288 |
بدن آستانهای، به مثابه عرصه کشکمش بر سر معنابخشی به بدن( تحلیل نشانهشناختی آواز قو) | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 15، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 17-41 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2024.367339.666284 | ||
نویسندگان | ||
حسین دارابی1؛ احسان آقابابایی* 2؛ یاسر رستگار3 | ||
1گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
3عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر تلاش نموده تا با بهرهگیری از آراء میشل فوکو و جورجو آگامبن و با تکیه بر روش نشانهشناختی جان فیسک، مفهوم بدن آستانهای را در سینمایی آواز قو از منظری گفتمانی در کانون توجه قرار دهد. در این فیلم که در اواخر دهه 70 تولید شده، بدن دستمایه خلق اثری هنری قرار گرفته است، اثری که میتوان آن را بازنمایی از شرایط اجتماعی زمانه خود نیز تلقی نمود. فیلم آواز قو برای به تصویر کشیدن جدال قدرت و سوژه حول مفهوم بدن آستانهای، صحنههایی را میآفریند که در آن، دوطرفِ یک رابطهِ قدرت، دائماً مشغول چانهزنی بر سر تعریف بدن هستند. جلسه کمیته انضباطی، پستهای بازرسی و اداره اجتماعی پلیس جملگی فضاهایی هستند که از منظر فوکوی حضور همیشگی و همهجایی قدرت را تداعی میکند و "بدن" به دفعات محل نزاع گفتمانی قرار میگیرد. یافتهها نشان میدهد که در این فیلم، دو سطح از نزاع گفتمانی حول بدن بیش از همه جلوهگری میکند: یکی، نزاع درون گفتمانی (میان گفتمان اصلاحطلبی و گفتمان اصولگرایی) و دوم، نزاع بین گفتمانی (میان گفتمان سوژه-محور و گفتمان اصولگرایی). در سطح نزاع بین گفتمانی، سوژه با کنشگری فعالانه خویش تلاش نموده در مقابل گفتمان اصولگرایی، سوژگی خویش را با توسل به بدن خویش محقق سازد، جدالی که در نهایت با مرگ وی به پایان میرسد، لیکن پایان بازِ فیلم، فضا را به گونهای رقم میزند که دلالت بر استمرار گفتمان سوژهمحوری دارد که شخصیت زن فیلم آن را نمایندگی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بدن آستانهای؛ گفتمان؛ بازنمایی؛ نشانهشناسی؛ سینمایی آواز قو | ||
مراجع | ||
آقابابایی، احسان و همتی، رضا (1395). مقاله روایت به مثابه روش تحقیق کیفی، عیار مقاله در علوم انسانی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10، بهار و تابستان.
بینظیر، نگین (1397). گفتمان قدرت و سازوکارهای تکنولوژی انضباطی: مطالعه موردی، قصه های مجید، مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز سال نهم، شماره اول، بهار و تابستان 97( پیاپی 17)
پین، مایکل (1392). بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمه پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز
جفریتامس، نیلون و سوزانسرلز، جیروکس (1396). جعبه ابزار نظریه: مفاهیم اساسی در علومانسانی، علوم اجتماعی و هنر، ترجمه عباس لطفیزاده، مرتضی خوشآمدی، تهران، نظر ققنوس
ذکایی، محمدسعید و امنپور، مریم (1391). درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، تهران، انتشارات تیسا
ریچاردستون، نایل و لاکس، آدام (1398). مطالعات فرهنگی بدن، ترجمه حسین حسینی تهران، انتشارات نیو
فاضلی، نعمتالله (1393). تاریخ فرهنگی ایران مدرن، تهران، مقاله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
فلیک، اووه (1393). درآمدی بر روش تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
فوکو، میشل (1391). اراده به دانستن، ترجمه افشین جهاندیده ، نیکو سرخوش، تهران، نشر نی
گریکان، کیت (1396). جامعهشناسی بدن، ترجمه محسن ناصریراد، تهران، انتشارات نقش و نگار
لش، اسکات (1391). جامعهشناسی پست مدرنیسم، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر مرکز
لیندلاف، تامس آر و تیلور، برایان سی (1392). روشهای تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمه عبدالله گیویان، تهران، انتشارات همشهری (چاپ دوم).
فیسک، جان (1380). فرهنگ تلویزیون، مژگان برومند، ارغنون، ش 19، 1380، ص125ـ149.
فیسک، جان (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، مهدی غبرایی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها
Boghossian, paul( 2006).”what is Sociol Constructionism?”, proquest journal education, No. 98
Levin, T. Y. (2002). Rhetoric of the temporal index: surveillant narration and the cinema of “real time”. CTRL [SPACE]: Rhetorics of surveillance from Bentham to Big Brother, 578-593. 16.
Lyon, D. (2006). Theorizing Surveillance: The Panopticon and Beyond, Devon: Willan Publishing. 17. Lyon, D.
Turner. Bryan S(2008). The Body & Society: Explorations in Social Theory, SAGE Publications Ltd | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 375 |