تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,512,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,528 |
کاربردی سازی روش تحلیل محتوای کیفی در فیلم های شخصیت محور (با تمرکز بر آرای فروید و گزیده آثار هیچکاک) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 29، شماره 2، تیر 1403، صفحه 57-70 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.371879.615841 | ||
نویسندگان | ||
علی اسماعیلی* 1؛ قاسم روئین2 | ||
1استادیارگروهرفتارحرکتیو روانشناسیورزشی،دانشکدهتربیتبدنیوعلومورزشی،دانشگاهعلامهطباطبائی،تهران،ایران | ||
2کارشناسارشدروانشناسیعمومی،گروهروانشناسی،دانشکدهعلومانسانی،دانشگاهطلوعمهر،قم،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کیفی محتوای تعدادی از فیلم های سینمایی ساختۀ آلفرد هیچکاک بر اساس نظریات زیگموند فروید است. روش تحقیق، تحلیل محتوا با رویکرد کیفی بوده که با تمرکز بر نظریۀ شخصیت فروید، سه فیلم- طناب، روانی و سرگیجه- از مجموعه آثار هیچکاک را به عنوان جامعه آماری مورد تحلیل قرار می دهد. شیوۀ گزینش آثار(نمونه گیری)، بر پایۀ گزینش و نزدیکی موضوعی-روایی و همچنین، دارابودن بیشترین شاخص های تحلیلی(واحدهای تحلیلی و معنایی-مقوله های اکتشافی بر پایۀ آرای فروید) بر اساس پرسش های اصلی پژوهش و به شیوۀ هدفمند و غیرتصادفی به انجام رسیده است. ابزار تحقیق دربرگیرندۀ واحدهای تحلیل، واحدهای معنا، مناطق محتوایی و مقولۀ تحلیل بوده که بر اساس آرای فروید به صورت اکتشافی (از منابع کتابخانه ای، دیداری و شنیداری) ارائه شده و مورد سنجش قرار گرفته اند. نتایج و یافته های پژوهش، مؤید ضرورت کاربردی سازی روش تحلیل محتوای کیفی در مطالعات سینمایی بوده و همچنین، بیانگر تحقق هدف اصلی و اهداف فرعی پژوهش با محوریت تحلیل محتوای پنهان فیلم ها، تعیین شخصیت های اصلی در هر فیلم به مثابه واحد تحلیل، تعیین سکانس های حضور شخصیت های اصلی به مثابه واحد معنا و نهایتا، تعیین دو مقولۀ غرایز و اضطراب به مثابه مقوله های اصلی و نیز، استخراج دو منطقۀ محتوایی محوری با عنوان ساختار شخصیت و سطوح شخصیت با اتکا به نظریه فروید است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ شخصیت شناسی؛ هیچکاک؛ فیلم؛ فروید؛ روش شناسی | ||
مراجع | ||
• اختیار، منصور (1348)، معنی شناسی، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.
• ایستوپ، آنتونی (1382)، ناخودآگاه، ترجمه شیوا رویگریان، تهران: قطره.
• ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمودرضا (1390)، تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، شماره 2، 44-15.
• آذر، ماهیار (1398)، سینما و روانپزشکی، تهران: کتاب ارجمند.
• آذری، غلامرضا (1377)، کاربرد تحلیل محتوا در سینما، رسانه، شماره 34، 81-76.
• آذری، غلامرضا و فرهنگی، علی اکبر (1385)، تحلیل محتوای ارتباطات غیر کلامی در بین کمدینهای سینمای صامت کلاسیک هالیوود، هنرهای زیبا، 25(25).
• بابالحوائجی، فهیمه (1376)، تحلیل محتوا، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 32، 98-108.
• بیات، داود (1399)، درآمدی بر روانشناسی هنر و ادبیات، تهران: ارجمند.
• حقدوست اسکوئی، سیده فاطمه و دیگران (1387)، تحلیل محتوا، فصلنامه پرستاری ایران، شماره 53، 41-52.
• خوروش، مهدی (1394)، روانشناسی شخصیت، اصفهان: سنا اصفهان.
• دادگران، سید محمد و جلیلیان، شهین (1390)، بررسی جایگاه اجتماعی زن در آثار فیلمسازان زن و مرد (کافه ترانزیت و زیر پوست شهر)، مطالعات رسانه ای، شماره 6، 67-92.
• دانش ناری، حمیدرضا و حسینی، سید حسین (1399)، تحلیل محتوای کیفی فیلم «جوکر» با رویکرد جرمشناسی فرهنگی، مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی، 15(1)، 77-98. doi: 10.22059/gmj.2020.80513
• رحیم سلطانی، آرزو (1391)، مروری بر روش تحلیل محتوا، آینه پژوهش، شماره 5، 40-30.
• ساروخانی، باقر (1375)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
• سلطانی گردفرامرزی، مهدی و رحمتی، محمد مهدی (1386)، شیوه بازنمایی جنسیت در سینمای ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 3(10)، 79-98.
• شولتز، دوآن (1377)، نظریه های شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و دیگران، تهران: ارسباران.
• فاضلی، نعمت اله (1376)، آموزش تحقیق ترویج تحلیل محتوای نامه علوم اجتماعی، نمایه پژوهش شماره 2، 114-99.
• فروید، زیگموند (1930)، ناخوشایندیهای فرهنگ، ترجمه امید مهرگان (1389)، تهران: گام نو.
• کوهن، جاش (2005)، چگونه فروید بخوانیم، ترجمه صالح نجفی (1390)، تهران: رخداد نو.
• Bos, W., & Tarnai, C. (1999). Content analysis in empirical social research. International Journal of Educational Research, 31(8), 659-671. • Freud, S. (2016). Introductory lectures on psycho-analysis. In Myths and Mythologies (pp. 158-166). London, Routledge. • Freud, S. (1989). The ego and the id. The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud. The Ego and the Id and Other Works, 19(1923–1925), 1-66. • Freud, S. (1995). Three essays on the theory of sexuality. Se, 7, 125-243. • Guerin, W. L., Labor, E., Morgan, L., Reesman, J., & Willingham, J. R. (2004). A Handbook of Critical Approaches to Literature. Oxford: Oxford University Press. • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research 15(9), 1277-1288. • Jarzombek, M. (2000). The psychologizing of modernity: Art, architecture, and history. • Müller-Freienfels, R. (2013). Psychologie der Kunst: Band II, Psychologie des Kunstschaffens und der Ästhetischen Wertung. Springer-Verlag. • Potter, W. J., & Levine-Donnerstein, D. (1999). Rethinking validity and reliability in content analysis. Journal of Applied Communication Research, 27(3), 258 284. https://doi.org/10.1080/00909889909365539 • Wattenmaker, R. J., & Distel, A. (1993). Great French paintings from the Barnes Foundation: impressionist, post-impressionist, and early modern. Alfred A. Knopf Publisher; First Edition (November 14, 1995). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |