![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,016 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,006 |
مقایسۀ اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی و مثبتاندیشی بر اجتناب شناختی؛ راهبردهای تنظیم هیجانی با نقش تعدیلکنندۀ جنسیت در دانشآموزان نابینا | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 1، 1403، صفحه 115-132 اصل مقاله (804.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.338553.644188 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه هومن* 1؛ مرجان علیزاده2؛ فرزانه سادات مروی نوغانی3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز. ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهواز، دانشگاه آژاد اسلامی، اهواز، ایران . | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی و مثبتاندیشی بر اجتناب شناختی، راهبردهای تنظیم هیجانی با نقش تعدیلکنندۀ جنسیت در دانشآموزان نابینای مقطع متوسطۀ دوم در شهر اردبیل بود. جامعۀ پژوهش را دانشآموزان نابینای دختر و پسر مقطع متوسطۀ دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399 تشکیل دادند. 66 داوطلب واجد شرایط (33 دختر و 33 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی و گردآوری اطلاعات کمی (نیمهآزمایشی) بهصورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با دو آموزش مداخلهای، در دو گروه مستقل (آموزش واقعیتدرمانی و آموزش مثبتاندیشی) و یک گروه گواه با تخصیص تصادفی بود (هر گروه 22 نفر، شامل 11 دختر و 11 پسر). از پرسشنامۀ اجتناب شناختی (CAQ) و راهبردهای تنظیم هیجان (CERQ) استفاده شد. آموزش مثبتاندیشی در 10 جلسه و آموزش واقعیتدرمانی در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) اجرا شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی بهوسیلۀ نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. بررسیها بیانگر وجود تفاوت در مداخلۀ درمانی بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود. همچنین برنامۀ مداخلۀ درمانی بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجانی دختران در مقایسه با پسران اثربخشی بیشتری داشت (05/0 P<). نتایج آزمون پیگیری بیانگر ثبات مداخلات درمانی پس از یک ماه در میان دانشآموزان نابینا بود. آموزش واقعیتدرمانی و مثبتاندیشی در بهبود وضعیت دختران و پسران دانشآموز در حوزۀ تنظیم هیجان و اجتناب شناختی مؤثر بود؛ بنابراین بهکارگیری آن در دانشآموزان نابینا مورد تأکید قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اجتناب شناختی؛ راهبرد تنظیم هیجان؛ مثبتاندیشی؛ واقعیتدرمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بساکنژاد، س.، معینی، ن.، و مهرابیزاده هنرمند، م. (1389). رابطۀ پردازش پسرویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجلۀ علوم رفتاری. 4(4)، 340-335. https://www.behavsci.ir/article_67708.html
بشارت، م. ع.، و بزازیان. س. (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ تنظیم شناخت هیجانی در نمونهای از جامعۀ ایرانی. مجلۀ دانشکدۀ پرستاری و مامایی. 22(43)، 22-16. https://journals.sbmu.ac.ir/en-jnm/article/viewFile/7360/8114
پاکنیا، ن.، میرزایی، ع.، جهان، ج.، رنجبرسودجانی، ی.، و سیاح، س. ا. (1397). مقایسۀ اثربخشی مدل درمانی رویارویی و بازداری از پاسخ و روش کاهش فکر خطرناک بر کاهش ناگویی خلقی و اجتناب شناختی بیماران وسواسی. مجلۀ مطالعات روانشناختی. 14(1)، 126-109. https://doi.org/10.22051/psy.2018.14726.1378
تازیکی، ط.، افروز، غ.، قاسمزاده، س.، و دلگشا، د. (1393). اثربخشی آمـوزش مهـارتهـای تنظـیم خلـق بـر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری. 3(3)، 24-6. https://jld.uma.ac.ir/article_148.html
حسنی، ج.، و میرآقایی، ع. (1391). رابطۀ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با ایدهپردازی خودکشی. روانشناسی معاصر. 7(1)، 72-61. https://bjcp.ir/browse.php?a_id=26&sid=1&slc_lang=fa
خالقی، ن.، امیری، م.، و طاهری، ا. (1395). اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تغییر و روابط بینفردی نوجوانان. نشریۀ اصول بهداشت روانی. 19(2)، 83-77. https://ensani.ir/file/download/article/20170614120324-9434-256.pdf
شریفی درآمدی، پ. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازگاری دانشآموزان نابینا. مجلۀ روانشناسی افراد استثنایی. ۱(1)، 66-45. https://jpe.atu.ac.ir/article_2025.html
عرب زاده، م. (1395) تأثیر رواندرمانی مثبتنگر بر تواناییهای خودمدیریتی سالمندان. مجلۀ سلامت و مراقبت. ۱۸(۳)، ۲۲۸-۲۳۶. http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-592-fa.html
علیاکبری دهکردی، م. ع.، شکرکن، ح.، و محتشمی، ط. (1390). رابطۀ نقش جنسیتی با سلامت روانی و مؤلفههای آن در زنان شاغل. روانشناسی بالینی و شخصیت. 9(2)، 48-37. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2653.html?lang=fa
غلامی حیدرآبادی، ز.، نوابینژاد، ش.، دلاور، ع.، و شفیعآبادی، ع.(1393). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر افزایش شادکامی و سخترویی مادران دارای فرزندان نابینا. مجلۀ روانشناسی افراد استثنایی. 4(16)،116-97. https://jpe.atu.ac.ir/article_1440.html
کاظمی، ن.، رسولزاده، و.، و محمدی، س. ت. (1397). تأثیر آموزش مثبتاندیشی بر اضطراب اجتماعی و اجتناب شناختی مادران کودکان با ناتوانیهای یادگیری خاص. فصلنامۀ سلامت کودک. 4(5)، 158-148. http://childmentalhealth.ir/article-1-395-fa.html
کوئیلیام، س. (1395)، مثبتاندیشی و مثبتگرایی کاربردی. ترجمۀ فرید براتی سده و افسانه صادقی. تهران: رشد.
گلاسر، و. (1392). واقعیتدرمانی. ترجمۀ فاطمه شعیبی. تهران: کتاب سبز.
محمودپور، ع.، امینیان، ا.، نوذری، م.، و نعیمی، ا. (1400). نقش اجتناب شناختی و ابرازگری هیجانی در پیشبینی تعارض زناشویی زنان شهر تهران. مجلۀ علوم روانشناختی. 20(98)، 218-209. http://dorl.net/dor/20.1001.1.17357462.1400.20.98.8.7
مروی نوغانی، ف. س. (1396). راهبردهای شناخت و هیجان. اردبیل: یاوریان.
مولایی، م.، جانی، س.، حامدی، ر.، و جنگی قوجه بیگلو، ش. (1393). پیشبینی اختلالهای شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی-جبری براساس سیستم فعالساز مغزی و سیستم بازداری مغزی. مجلۀ پزشکی. 25(10)، 939-931. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2549-fa.html
نامنی، م.، حیات روشنایی، ا.، و ترابی میلانی، ف. (1396). تحول روانی آموزش و توانبخشی نابینایان. تهران: سمت.
نریمانی، م.، طالبی جویباری، م.، و ابوالقاسمی، ع. (1392). مقایسۀ سبک اسناد و تابآوری در بین دانشآموزان آسیبدیده و عادی. روانشناسی افراد استثنایی. 3(10)، 64-41. https://jpe.atu.ac.ir/article_812.html?lang=fa
وامقی، ر.، امیرعلی اکبری، ص.، ساجدی، ف.، سجادی، ح.، علوی مجد، ح.، و حاجی قاسمعلی، س. (1394). مقایسۀ استرس و حمایت اجتماعی درکشدۀ مادران کودکان ۶ تا ۱۸ ماهه با تأخیر تکاملی و تکامل طبیعی. حیات. 21(3)، 87-74. http://hayat.tums.ac.ir/article-1-1222-fa.html
References
Aliakbari Dehkordi, M., & Shokrkon, H. (2011). The relationship between gender role and mental health & it`s components in employed women. Clinical Psychology and Personality, 9(2), 37-48. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2653.html?lang=en (In Persian) Arabzadeh, M. (2016). The effect of positive psychotherapy on self-management ability in elderly. Journal of Health and Care, 18(3), 228-236. http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-592-en.html (In Persian) Barnes, B. J. (1997). Mental health issues in young females: A gender perspective. Women’s Studies Portal. http://womenstudies.in/elib/status/st_mental_health_issues.pdf Bassak-Nejad, S., Moini, N., & Mehrabizadeh-Honarmand, M. (2011). The relationship between post event processing and cognitive avoidance with social anxiety among students. International Journal of Behavioral Sciences, 4(4), 335-340. https://www.behavsci.ir/article_67708.html (In Persian) Besharat, M. A., & Bazazian, S. (2013). Examining the psychometric characteristics of the emotional cognition regulation questionnaire in a sample of Iranian society. Journal of Nursing and Midwifery Faculty, 22(43), 16-22. https://journals.sbmu.ac.ir/en-jnm/article/viewFile/7360/8114 (In Persian) Bobo, J. L., Whitaker, K. C., & Strunk, K. K. (2013). Personality and student self-handicapping: a cross-validated regression approach. Personality and Individual Differences, 55(5), 619-621. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.04.010 Bögels, S. M., & Mansell, W. (2004). Attention processes in the maintenance and treatment of social phobia: Hypervigilance, avoidance and self-focused attention. Clinical Psychology Review, 24(7), 827-856. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2004.06.005 Bortolon, C., Lopes, B., Capdevielle, D., Macioce, V., & Raffard, S. (2019). The roles of cognitive avoidance, rumination and negative affect in the association between abusive supervision in the workplace and non-clinical paranoia in a sample of workers working in France. Psychiatry Research, 271, 581-589. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.11.065 Clark, D. M., & McManus, F. (2002). Information processing in social phobia. Biological Psychiatry, 51(1), 92-100. https://doi.org/10.1016/S0006-3223(01)01296-3 Dannahy, L., & Stopa, L. (2007). Post-event Processing in Social Anxiety. Behaviour Research and Therapy, 45(6), 1207-1219. https://doi.org/10.1016/j.brat.2006.08.017 De Leersnyder, J., Mesquita, B., & Boiger, M. (2021). What has culture got to do with emotions? (A lot). In M. J. Gelfand, C.-Y. Chiu, & Y.-Y. Hong (Eds.), Handbook of Advances in Culture and Psychology (pp. 62–119). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190079741.003.0002 Dickson, K. S., & Ciesla, J. A. (2018). Executive functioning and negative affect: An examination of the meditational effects of emotion regulation. International Journal of Cognitive Therapy, 11(3), 272-286. https://doi.org/10.1007/s41811-018-0029-6 Doré, B. P., Silvers, J. A., & Ochsner, K. N. (2016). Toward a Personalized Science of Emotion Regulation. Social and Personality Psychology Compass,10(4), 171-187. https://doi.org/10.1111/spc3.12240 Eagleson, C., Hayes, S., Mathews, A., Perman, G., & Hirsch, C. R. (2016). The power of positive thinking: Pathological worry is reduced by thought replacement in generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 78, 13-18. https://doi.org/10.1016/j.brat.2015.12.017 Froman, L. (2010). Positive Psychology in the Workplace. Journal of Adult Development, 17(2), 59-69. https://doi.org/10.1007/s10804-009-9080-0 Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6 Gholami Heidarabadi, Z., Navabinejad, S., Delavar, A., & Shafiabadi, A. (2014). The effectiveness of the training of positivism on increasing happiness and hardiness among the blind children's mothers. Psychology of Exceptional Individuals, 4(16), 97-116. https://jpe.atu.ac.ir/article_1440.html?lang=en (In Persian) Glasser, W. (2012). Reality Therapy. Translated by Fatemeh Shoaibi. Tehran: Greenbook. (In Persian) Hasani, J., & Miraghaie, A. M. (2012). The relationship between strategies for cognitive regulation of emotions and suicidal ideation. Contemporary Psychology, 7(1), 61-72. https://bjcp.ir/article-1-26-en.html (In Persian) Jarymowicz, M. T., & Imbir, K. K. (2015). Toward a Human Emotions Taxonomy (based on their automatic vs. reflective origin). Emotion Review, 7(2), 183-188. https://doi.org/10.1177/1754073914555923 Kashdan, T. B., & Roberts, J. E. (2007). Social anxiety, depressive symptoms, and post-event rumination: affective consequences and social contextual influences. Journal of Anxiety Disorders, 21(3), 284-301. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.05.009 Kazemi, N., Rasoulzadeh, V., & Mohammadi, S. T. (2019). Effect of Positive Thinking Education on Social Anxiety and Cognitive Avoidance of Mothers of Children with Specific Learning Disabilities. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(4), 148-158. http://childmentalhealth.ir/article-1-395-en.html (In Persian) Kef, S., & Deković, M. (2004). The Role of Parental and Peer Support in Adolescents Well-being: a Comparison of Adolescents With and Without a Visual Impairment. Journal of Adolescence, 27(4), 453-466. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2003.12.005 Khaleghi, N., Amiri, M., & Taheri, E. (2015). Effectiveness of group therapy reality on social anxiety, change bias and interpersonal relationships of teenagers. Journal of Principles of Mental Health, 19(2), 77-83. https://ensani.ir/file/download/article/20170614120324-9434-256.pdf (In Persian) Killam, K. M., & Kim, Y. H. (2014). Positive psychological interventions and self-perceptions: A cautionary tale. In A. C. Parks & S. M. Schueller (Eds.), The Wiley Blackwell handbook of positive psychological interventions. (pp. 450–461). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118315927.ch26 Kobylińska, D., & Marchlewska, M. J. (2016). Action orientation and emotion regulation, Psychology-Ethology-Genetics, 34, 25-42. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-ca9e3f86-83ce-4b8f-9a90-35726faf191e Lefkowitz, E. S., & Zeldow, P. B. (2006). Masculinity and femininity predict optimal mental health: A belated test of the androgyny hypothesis. Journal of Personality Assessment, 87(1), 95-101. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8701_08 Lightsey Jr, O. R., & Boyraz, G. (2011). Do Positive Thinking and Meaning Mediate the Positive Affect—Life Satisfaction Relationship?. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, 43(3), 203-213. https://doi.org/10.1037/a0023150 Lyubomirsky, S., & Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase well-being?. Current directions in Psychological Science, 22(1), 57-62. https://doi.org/10.1177/0963721412469809 Mahmoudpour, A., Aminian, A., Nowzari, M., & Naeimi E. (2021). The role of cognitive avoidance and emotional expression in predicting marital conflict in women in Tehran. Journal of Psychological Science, 20(98), 209-218. Marvi Noghani, F. S. (2016). Cognition and excitement strategies. Ardabil: Yavarian. (In Persian) Molaee, M., Jani, S., Hamedi, R., & Jangi Gojebiglou, Sh. (2014). predict the cluster C personality disorders (avoidant, dependent and obsessive-compulsive) according to behavioral activation and inhibition systems. Studies in Medical Sciences, 25(10), 931-939. http://umj.umsu.ac.ir/article-1-2549-en.html (In Persian) Motamed-Jahromi, M., Fereidouni, Z., & Dehghan, A. (2017). Effectiveness of positive thinking training program on nurses’ quality of work life through smartphone applications. International Scholarly Research Notices, 2017, 4965816. https://doi.org/10.1155/2017/4965816 Nameni, M., Hayat Roshanai, A., & Torabi-Milani, F. (2016). Psychological evolution of education and rehabilitation of the blind. Tehran: Samt. (In Persian) Narimani, M., Talebi Jooybari, M., & Abolqassemi, A. (2013). A comparison of attributional and resilience style between normal students and ones with visual or motor disability aged 15 to 19 year-old in cities of Sari and Qaemshahr. Psychology of Exceptional Individuals, 3(10), 41-64. https://jpe.atu.ac.ir/article_812.html?lang=en (In Persian) Oatley, K., & Jenkins, J. M. (2018). Anger: An emotion of iintent and of desire for change in relationships. In M. H. Jacobson (ED.), Emotions, Everyday Life and Sociology (pp.176-190). London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315207728 Ortner, C. N., Corno, D., Fung, T. Y., & Rapinda, K. (2018). The roles of hedonic and eudaimonic motives in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 120, 209-212. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.09.006 Ottenbreit, N. D., Dobson, K. S., & Quigley, L. (2014). An examination of avoidance in major depression in comparison to social anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 56, 82-90. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.03.005 Owsley, C., McGwin Jr, G., Scilley, K., Dreer, L. E., Bray, C. R., & Mason III, J. O. (2006). Focus groups with persons who have age-related macular degeneration: Emotional issues. Rehabilitation Psychology, 51(1), 23-29. https://doi.org/10.1037/0090-5550.51.1.23 Pakniya, N., Mirzaei, A., Jahan, J., RanjbarSudejani, Y., & Sayyah, S. S. (2018). To compare the effectiveness of confrontation / encontur and response prevention model with the dangerous ideation reduction method on reducing alexithymia and cognitive avoidance amonge obsessive disorder patients. Journal of Psychological Studies, 14(1), 109-126. https://doi.org/10.22051/psy.2018.14726.1378 (In Persian) Quilliam, S. (2015). Positive thinking and applied positivism. Translated by: F. Barati Sadeh & A. Sadeghi. Tehran: Roshd. (In Persian) Reader, S. D. (2011). Choice Theory: an Investigation of The Treatment Effects of a Choice Therapy Protocols Students Identified as Having a Behavioral, Emotional Disability on Measures of Anxiety, Depression, and Locus of Control and Self-steem. PhD unpublished Dissertation in Counseling. North Carolina University. http://libres.uncg.edu/ir/uncc/f/Reeder_uncc_0694D_10167.pdf Schueller, S. M. (2012). Positive psychology. In V. S. Ramachandran (ED.), Encyclopedia of Human Behavior: Second Edition (pp. 140-147). San Diego, CA: Elsevier Academic Press. Elsevier Inc. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375000-6.00284-6 Setmire, E. (2007). Women and self efficacy: A comparison of lesbian, sexual, androgynous, and feminine typed women. Thesis (MA)-Psychology: Counseling, Humboldt State University. https://scholarworks.calstate.edu/concern/theses/5712m887n Sexton, K. A., & Dugas, M. J. (2009). Defining distinct negative beliefs about uncertainty: validating the factor structure of the Intolerance of Uncertainty Scale. Psychological Assessment, 21(2), 176-186. https://doi.org/10.1037/a0015827 Sharifi Daramadi, P. (2011). The effect of social skills training based on cognitive- behavioral approach on psychological adjustment of Blind male students. Psychology of Exceptional Individuals, 1(1), 45-66. https://jpe.atu.ac.ir/article_2025.html?lang=en (In Persian) Sheldon, K. M., & King, L. (2001). Why positive psychology is necessary. American psychologist, 56(3), 216-217. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.216 Shimonaka, Y., Nakazato, K., Kawaai, C., & Sato, S. (1997). Androgyny and successful adaptation across the life span among Japanese adults. The Journal of Genetic Psychology, 158(4), 389-400. https://doi.org/10.1080/00221329709596677 Taziki, T., Afroz, G., Ghasemzadeh, S., & Delgoshad, A. (2014). Effectiveness of mood regulation skills training on self-concept and social competence of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(3), 6-24. https://jld.uma.ac.ir/article_148.html?lang=en (In Persian) Vameghi, R., Aliakbari, S.A., Sajedi, F., Sajjadi, H., Alavimajd, H., & Hajighasemali, S. (2015). Comparison of stress and perceived social support in mothers of 6-18 month-old children with and without developmental delay. Hayat, 21(3), 74-87. http://hayat.tums.ac.ir/article-1-1222-en.html (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 514 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |