![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,002 |
ژانر و هویت؛ مطالعه تطبیقی نقش هویت ملی و فرهنگی در تکوین ژانرهای بومی سینما | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 29، شماره 3، مهر 1403، صفحه 68-80 اصل مقاله (523.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.367225.615803 | ||
نویسنده | ||
سام ایزدی* | ||
دانشجوی دکتری مطالعات تئاتر، گروه هنرهای نمایشی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ژانرهای بومی مجموعهای از زیرژانرها یا ژانرهای ترکیبی محبوب در مناطقی خاص هستند که ویژگیهایی را در کنار هم قرار دادهاند که در آثار تولید مناطق دیگر کمتر دیده شدهاند. در این پژوهش که با هدف شناسایی نقش هویت ملی و فرهنگی در تکوینهای ژانرهای بومی انجام گرفته است، طیفی از ژانرهای بومی مانند هنرهای رزمی در هنگکنگ، وسترن اسپاگتی در ایتالیا، ماسالا در هندوستان، هیماتفیلم در آلمان، انیمههای ژاپنی و فیلمفارسیهای ایرانی به روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفتهاند تا روند تکوین این ژانرها در رابطه با دغدغههای ملی مورد بازشناخت قرار گیرد. یافتههای این پژوهش روشن میکند که این ژانرها نهتنها هویتهای ملی را در کلیشههای ژانری خود بازنمایی میکند، بلکه باوجود تنوع ژانریک، یک روند ثابت در تکوین این ژانرها وجود دارد که از هویت ملی و فرهنگی بوم آن ژانر تأثیر پذیرفته است: برجستگی مقطعی هویت ملی با عواملی چون جنگ، استعمار، تسلط فرهنگی و دیگر عناصری که مفاهیم «خود» و «دیگری» را پررنگ میکنند و توجه به میراث فرهنگی و استفاده از آن در جهت بازنمایی هویت ملی در محتوا و ساختار آثار سینمایی، باعث شکلگیری ژانرهایی شده که ویژگیهای متمایزی نسبت به ژانرهای مسلط سینمایی در خود دارند. بیان دغدغههای ملی به زبانی که توسط عامه مردم قابل درک است این فیلمها را به شدت بین مردم محبوب کرده و به مرور زمان آثار سینمایی متعددی با تکرار مضامین و ویژگیهای این ژانرها تولید شده و مخاطب داخلی و خارجی خود را کسب میکنند و پیدایش «سینمای ملی» را تسهیل میبخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت ملی؛ سینمای ملی؛ ژانر بومی؛ فیلمفارسی؛ انیمه | ||
مراجع | ||
دوایی، پرویز (1348). گناه نابخشودنی فیلم فارسی. ستاره سینما. شماره ۶۶۶. خرداد ۱۳۴۸.
Ongiri, A. A. (2002). He Wanted to Be Just Like Bruce Lee: African Americans, Kung Fu Theater and Cultural Exchange at the Margins. Journal of Asian American Studies, 5(1), 31-40. DOI: 10.1353/jaas.2002.0009 Alt, Joachim (2017). Political Categorization of WWII Anime with the Matrix Model. The IAJS Journal. Vol. 3 ,1-12. Thorn, M. (2004). The face of the other. Recuperado el, 24. Archived from the original on July 17, 2011. Tajfel, H., & Turner, J. C. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In J. T. Jost & J. Sidanius (Eds.), Political psychology: Key readings (pp. 276–293). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203505984-16 Anderson, Benedict (1991). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso. Novielli, M. R. (2018). Floating Worlds: A Short History of Japanese Animation. CRC Press. MacWilliams, M. W. (2008). Japanese Visual Culture: Explorations in the World of Manga and Anime. Routledge. Altman, Rick (1999). Film/Genre. British Film Institute. Chaudhuri, D. (2015). Written by Salim-Javed: The Story of Hindi Cinema’s Greatest Screenwriters. Penguin UK. Craig, T. J. (2000). Japan Pop: Inside the World of Japanese Popular Culture: Inside the World of Japanese Popular Culture. Routledge. Chute, D., & Lim, C. S. (Eds.). (2003). Heroic Grace: The Chinese Martial Arts Film. UCLA Film and Television Archive. Elsaesser, T. (2005). European Cinema: Face to Cace with Hollywood. Amsterdam University Press. Frayling, C. (2006). Spaghetti Westerns: Cowboys and Europeans from Karl May to Sergio Leone. I.B. Tauris & Co Ltd. Fridlund, B. (2006). The Spaghetti Western: A Thematic Analysis. McFarland . Hake, S. (2002). German National Cinema. Routledge. Macias, Patrick (2006). GreenCine primer: Hong Kong Action. Archived 2006-03-21 at the Wayback Machine. Retrieved 1 April 2006. Gokulsing, K. M., & Dissanayake, W. (2004). Indian Popular Cinema: A Narrative of Cultural Change. London: Trentham Books. O'Regan, T. (1996). Australian National Cinema. Routledge. Rangan, Baradwaj (8 January 2017). Masala redux. The Hindu. Retrieved 8 January 2017. Rosen, P. (1984). History, Textuality, Nation: Kracauer, Burch and Some Problems in the Study of National Cinemas. in Theorising National Cinema edited by Valentina Vitali and Paul Willemen. Bloomsbury Publishing. Shankar, S. (2014). Tamil Cinema: Ten Essential Titles for New Fans of Indian Movies Who Want to Venture beyond Bombay. Sshankar.net. Retrieved 22 September 2020. Shohat, E., & Stam, R. (1996). Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the media. Routledge. Tajfel, H., & Turner, J. C. (2004). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In Political Psychology (pp. 276-293). Psychology Press. Tommasini, Anthony (27 June 2004). MUSIC; The First Spaghetti Western. The New York Times. Archived from the original on 25 May 2013. Retrieved 14 July 2011. Von Moltke, J. (2005). No Place Like Home: Locations of Heimat in German Cinema (Vol. 36). Univ of California Press. West, B., & Smith, P. (1997). Natural Disasters and National Identity: Time, Space and Mythology. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, 33(2), 205-215. DOI: 10.1177/144078339703300205 Zhu, Ying (2022). Hollywood in China: Behind the Scenes of the World's Largest Movie Market. New York: The New Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,110 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,592 |