
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,889,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,934,282 |
تحلیل نگرش، انگیزهها، و موانع رفتار اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 57، شماره 4، دی 1402، صفحه 89-111 اصل مقاله (985.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2024.362319.1701 | ||
نویسندگان | ||
معصومه اکبرپور؛ افشین حمدی پور* ؛ هاشم عطاپور | ||
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل نگرش، انگیزهها، و موانع رفتار اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 6223 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز بوده که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی مطابق جدول کرجسی و مورگان374 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی رسید و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ معادل 9/82 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سن، جنسیت و گروههای عمده تحصیلی پاسخدهندگان در رفتار اشتراک دانش آنها تأثیرگذار بوده است؛ اما مقطع تحصیلی تأثیرگذار نبوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان اشتراک دانش و مؤلفههای «نگرش، انگیزش، موانع، منابع، انواع اطلاعات، و کانالهای به اشتراکگذاری دانش» رابطه معنادار وجود داشته است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد از بین همه متغیرهای مستقل، «نگرش به اشتراک دانش»، «انواع اطلاعات و دانش به اشتراکگذاری شده» و «انگیزههای به اشتراکگذاری دانش» وارد معادله شدند که در مجموع 19 درصد از تغییرات مربوط به اشتراک دانش را این سه مؤلفه تبیین میکنند. نتیجهگیری: اشتراک دانش میتواند تبادل ایدهها، تجارب و دانش را در بین دانشجویان تسهیل کند و به گسترش دانش و فهم عمیقتر موضوعات مورد مطالعه منجر شود. به طور کلی، اگر اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز پیاده شود میتواند به تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ رفتار اشتراک دانش؛ موانع؛ انگیزهها | ||
مراجع | ||
منابع ارسطوپور، شعله؛ کفاشان کاخکی، مجتبی و محمدیان، زهرا (1400). سنجش فرهنگ سازمانی و موانع اشتراک دانش با هدف طراحی زیرساخت اشتراک دانش: یک مطالعه موردی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 11(2)، 187-210. جعفرزاده کرمانی، زهرا (1394). بررسی تأثیر عوامل فردی بر رفتار اشتراک دانش اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی، پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(2)، 40-61. حسنزاده، محمد (1386). مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها. تهران: انتشارات کتابدار. زوارقی، رسول؛ حمدیپور، افشین؛ قاسمیزاده، فیروزه (1397). بررسی و تحلیل انگیزهها، میزان و عوامل تأثیرگذار بر استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از شبکههای اجتماعی علمی در دانشگاه تبریز. مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، 10(2)، 27-53. فرجپهلو، عبدالحسین؛ سلیمانپور قرابقلو، سمیرا؛ حیدری، غلامرضا (1395). اشتراک دانش و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-94. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 18، 19-44. کفاشان کاخکی، مجتبی؛ آسماندره، یاسر؛ محمدیان، زهرا (1396). سنجش میزان تأثیر عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار اشتراک دانش از دیدگاه دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). پژوهشهای نظری و کاربردی در علم اطلاعات و دانششناسی، 7(1)، 153-173. کفاشان کاخکی، مجتبی؛ کمالزاده، سهیلا؛ نجی، آرزو؛ رجبی، مریم (1395). پیششرطها و پیامدهای قصد اشتراک دانش در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. کتابداری و اطلاعرسانی، 19(3)، 73-97. کیخا، فاطمه (1397). عوامل اعتماد بین فردی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 34(11)، 275-300. مالمیر، آزیتا، و ضیایی، ثریا (1398). سنجش تأثیر عوامل انگیزشی بر تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان آرشیو ملی ایران). مدیریت منابع و خدمات اطلاعاتی، 6(1)، 11-26. منطق، حسن، زندیان، فاطمه، حسنزاده، محمد، و شریف، عاطفه. (1402). عوامل اعتمادآفرین مؤثر بر تسهیم دانش سازمانی: مطالعه دلفی. کتابداری و اطلاعرسانی، https://doi.org/10.30481/lis.2023.392961.2060 میرزندهدل، مرجان؛ فهیمیفر، سپیده، و نوروزی، علیرضا (1401). تحلیل سلسله مراتبی تسهیم دانش در پارک علم و فناوری گیلان. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 56(2)، 59-74. محمودی توپکانلو، حسن (1396). بررسی تأثیر بسترهای سهگانه فرهنگ اطلاعاتی، رفتار استفاده از اطلاعات و عوامل شناختی- اجتماعی بر رفتار اشتراک دانش در جوامع دانشگاهی. پایاننامه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد. References Ali, N., & Khan, D. (2016). Behavioural mechanism of knowledge sharing pattern among research Scholars. In Proceedings of the International Conference on Digital Libraries (pp. 785-798). TERI. Aljaaidis, K., Bagais, O & Al-Moataz, E. (2020). Knowledge sharing and individuals’ effectiveness in educational institutions.Management Science Letters , 10(15), 3477-3484. https://doi.org/10.5267/j.msl.2020.7.001 Arastoopoor, S., Kaffashan Kakhki, M., Mohamadian, Z. (2022). Evaluating barriers to organizational culture and knowledge sharing for designing a knowledge sharing infrastructure: A case study. Library and Information Science Research, 11(2), 187- 210. https://doi.org/10.22067/infosci.2021.24028.0 (In Persian) Arif, M., Qaisar, N., & Kanwal, S. (2022). Factors affecting students' knowledge sharing over social media and individual creativity: An empirical investigation in Pakistan. The International Journal of Management Education, 20(1), 100598. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100598 Cheng, M.-Y., Ho, J. S.-Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: A study of Multimedia University Malaysia. Electronic Journal of knowledge management, 7(3), 313-324. Chong, C. W., Teh, P.-L., & Tan, B. C. (2013). Knowledge sharing among Malaysian universities’ students: do personality traits, class room and technological factors matter? Educational Studies, 40(1), 1-25. https://doi.org/10.1080/03055698.2013.825577 Chow, W. S., & Chan, L. S. (2008). Social network, social trust and shared goals in organizational knowledge sharing. Information & management, 45(7), 458-465. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.06.007 Deng, H., Duan, S. X., & Wibowo, S. (2023). Digital technology driven knowledge sharing for job performance. Journal of Knowledge Management, 27(2), 404-425. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2021-0637 Dzandu, M. D., Boateng, H., & Tang, Y. (2014). Knowledge sharing idiosyncrasies of university students in Ghana. In Service Science and Knowledge Innovation: 15th IFIP WG 8.1 International Conference on Informatics and Semiotics in Organizations, ICISO 2014, Shanghai, China, May 23-24, 2014. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55355-4_36 Proceedings 15 (pp. 348-357). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55355-4_36 Farajpahlou, A., soleimanpour, s., & Heidari, G. (2017). Knowledge sharing and factors affecting it among postgraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year 2014-2015. Journal of Studies in Library and Information Science, 8(18), 19-44. https://doi.org/10.22055/slis.2016.11628 (In Persian) Fullwood, R., Rowley, J., & Delbridge, R. (2013). Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136. https://doi.org/10.1108/13673271311300831 Haas, M. R., & Hansen, M. T. (2005). When using knowledge can hurt performance: The value of organizational capabilities in a management consulting company. Strategic management journal, 26(1), 1-24. https://doi.org/10.1002/smj.429 Hassanzadeh, M. (2007). Knowledge management: Concepts and infrastructures. Tehran: Ketabdar Publications. (In Persian) Hosen, M., Ogbeibu, S., Giridharan, B., Cham, T.-H., Lim, W. M., & Paul, J. (2021). Individual motivation and social media influence on student knowledge sharing and learning performance: Evidence from an emerging economy. Computers & Education, 172, 104262. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104262 Islam, S., Nowrin, S., & Mostofa, S. M. (2017). Knowledge sharing pattern among the arts faculty students of Dhaka University: A survey. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 37(4). https://doi.org/10.14429/djlit.37.4.9952 Jafarzadeh, z. (1394). The analysis of individual factors on knowledge sharing behavior of library and information science faculties. Library and Information Science Research, 5(2), 40-61. https://doi.org/10.22067/riis.v5i2.38494 (In Persian) Jer Yuen, T., & Shaheen Majid, M. (2007). Knowledge‐sharing patterns of undergraduate students in Singapore. Library Review, 56(6), 485-494. https://doi.org/10.1108/00242530710760382 Kaba, A., Eletter, S., Ramaiah, C. K., & El Refae, G. A. (2023). Demographic differences in attitude, subjective norms, behavioral intention, and knowledge sharing behavior: an empirical study of non-academic staff from India and the UAE. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-07-2022-0235 Kaffashan Kakhki, M., Aseman doreh, Y., & Mohamadian, Z. (2017). Measuring the effect of effective factors on the formation of knowledge sharing behavior from student's perspective (Case study: Ferdowsi University of Mashhad). Library and Information Science Research, 7(1), 153-173. (in Persian) https://doi.org/10.22067/riis.v7i1.61819 Kafashan.k, M., Kamalzadeh, S., Naji, A., & Rajabi, M. (2016). Preconditions and consequences of knowledge sharing intention among graduate students of Shiraz University of Medical Sciences. Library and Information Sciences, 19(3), 73-97. (in Persian) Keikha, F. (2018). Interpersonal trust factors affecting knowledge sharing behavior in virtual communities. Iranian Journal of Information Processing and Management, 34(1), 275-300. (in Persian) https://doi.org/10.35050/jipm010.2018.010 Mahmoudi Topkanlou, Hassan (2016). Investigating the impact of the three platforms of information culture, information use behavior and cognitive-social factors on knowledge sharing behavior in academic communities. Dissertation. Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Education and Psychology. (in Persian) Majid, S., Idio, C. D., Liang, S., & Zhang, W. (2015). Preferences and motivating factors for knowledge sharing by students. Journal of Information & Knowledge Management, 14(01), 1-9. https://doi.org/10.1142/s0219649215500045 Malmir, A. & Ziaei, S. (2019). Measuring the Impact of Motivational Factors on Knowledge Sharing (Case Study of Iranian National Archives). Knowledge and Information Management, 6(1), 11-26. https://doi.org/10.30473/MRS.2020.46415.1379 (In Persian) Mantegh, h., Zandian, F., HasanZadeh, M., & Sharif, a. (2023). Trust-building factors affecting organizational Knowledge sharing: a Delphi study. Library and Information Sciences, Articles in Press. https://doi.org/10.30481/lis.2023.392961.2060 (In Persian) Mirzendehdel, M., Fahimifar, S., & Noruzi, A. (2022). Hierarchical analysis of knowledge sharing in Guilan Science and Technology Park. Academic Librarianship and Information Research, 56(2), 59-74. https://doi.org/10.22059/jlib.2022.347829.1633 (In Persian) Ong, H.-B., Yeap, P.-F., Tan, S.-H., & Chong, L.-L. (2011). Factors influencing knowledge sharing among undergraduate students. Industry and Higher Education, 25(2), 133-140. https://doi.org/10.5367/ihe.2011.0035 Ryan, S. D., Zhang, X., Prybutok, V. R., & Sharp, J. H. (2012). Leadership and knowledge management in an e-government environment. Administrative sciences, 2(1), 63-81. https://doi.org/10.3390/admsci2010063 Rafique, G. M., & Anwar, M. A. (2017). Motivating knowledge sharing among undergraduate medical students of the University of Lahore, Pakistan. Journal of Information & Knowledge Management, 16(04), 1750041. https://doi.org/10.1142/S0219649217500411 Rafique, G. M., & Anwar, M. A. (2019). Barriers to knowledge sharing among medical students in Pakistan. Journal of Hospital Librarianship, 19(3), 235-247. https://doi.org/10.1080/15323269.2019.1628566 Saad, A., & Haron, H. (2013). A case study of academics’ knowledge sharing motivations at Malaysian public academic institutions. International Foundation for Research and Development (IFRD), 265-274. https://doi.org/10.22610/jevr.v4i9.130 Snyder, J., & Eng Lee-Partridge, J. (2013). Understanding communication channel choices in team knowledge sharing. Corporate Communications: An International Journal, 18(4), 417-431. https://doi.org/10.1108/ccij-03-2012-0026 Ugochi Isika, N., Akmar Ismail, M., & Fauzi Ahmad Khan, A. (2013). Knowledge sharing behaviour of postgraduate students in University of Malaya. The Electronic Library, 31(6), 713-726. https://doi.org/10.1108/EL-02-2012-0021 Ur-Rehman, Z., Khan, A. J., Dost, M. K., Wassan, A. A., & Rasool, N. (2011). Knowledge sharing behavior of the students: comparative study of LUMS and COMSATS. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 33(832), 1-12. Wamitu, S. N. (2015). Tacit Knowledge Sharing in Public Sector Departments in Kenya. Open Journal of Business and Management, 3, 109-118. https://doi.org/10.4236/ojbm.2015.31011 Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2009.10.001 Wangpipatwong, S. (2009). Factors influencing knowledge sharing among university students. In Proceedings of the 17th International Conference on Computers in Education (800-807). Hong Kong: Asia-Pacific Society for Computers in Education. Wei, C. C., Choy, C. S., Chew, G. G., & Yen, Y. Y. (2012). Knowledge sharing patterns of undergraduate students. Library Review, 61(5), 327-344. https://doi.org/10.1108/00242531211280469 Wei C. C., Mustamil, N., Mahabub Alam, M., Highe Khan, A., & Sabbir Rahman, M. (2014). A comparative study of knowledge sharing pattern among the undergraduate and postgraduate students of private universities in Bangladesh. Library Review, 63(8/9), 653-669. https://doi.org/10.1108/lr-12-2013-0157 World bank (2021). Realizing the World Bank Group’s knowledge potential for effective development solutions: A strategic framework. The World Bank Group. Zavaraqi, R., Hamdipour, A., & Ghasemizadeh, F. (2018). Investigating and analyzing the motivations, amount and affecting factors of postgraduate students of scientific social networks: University of Tabriz case study. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 10(2), 27-53. https://doi.org/10.22035/isih.2018.278 (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 360 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |