
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,111 |
پژوهشی وجودشناسانه دربارۀ «فکر» و «نظر» در الهیات اثولوجیا | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 56، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 469-486 اصل مقاله (480.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2024.366738.523442 | ||
نویسنده | ||
حسن عباسی حسین آبادی* | ||
دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در اثولوجیا «فکر» در حوزههای مختلف وجودشناسانه، خداشناسانه، جهانشناسانه و علمالنفس مطرح میشود. «نظر» نیز که در گفتمان جدید معمولاً در مقابل «عمل» بکار میرود، در اثولوجیا در مباحث جهانشناسانه و وجودی معنا مییابد. مسئلۀ این نوشتار واکاوی کاربست دو اصطلاح «فکر» و «نظر» در الهیات اثولوجیا با رویکردی وجودی است. پرسش این است که کاربست «فکر» و «نظر» در ارتباط با خدا و جهان چگونهاست؟ آیا ایندو مفهوم برهم تحویلپذیرند؟ پاسخ این است در الهیات اثولوجیا «فکر» را نمیتوان به خدا نسبت داد؛ (رویکرد سلبی) اما «نظر» را میتوان هم بر خدا و هم بر عقل و نفس نیز نسبت داد (رویکرد ایجابی). «نظر» در نظریۀ فیض و صدور مطرح میشود و با جهانشناسی و خداشناسی پیوند دارد. براین اساس در این نوشتار بر آنم تا معانی مدنظر اثولوجیا از «فکر» و «نظر» در الهیات را تبیین کنم و کاربست آنها را در خداشناسی و جهانشناسی او بررسی کنم. روش این نوشتار توصیفی-تحلیلی است. | ||
کلیدواژهها | ||
فکر؛ نظر؛ اثولوجیا؛ جهانشناسی؛ خداشناسی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن.
ابنسینا (1375). الاشارات والتنبیهات. قم: نشر البلاغه.
ــــــــــ (1418). الهیات من کتاب الشفاء. آیتالله حسنزاده آملی. قم: مکتبه الاعلام الاسلامی، مرکز نشر.
ــــــــــ (1405). منطق شفا. ج3. قم: مرعشی نجفی.
ــــــــــ (1363). المبدأ و المعاد. به اهتمام عبدالله نورانی. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مگ گیل.
ارسطو، (1384). متافیزیک. ترجمۀ شرفالدین خراسانی. چ3، تهران: انتشارات حکمت.
ــــــــــ (1392). اخلاق نیکوماخوس. ترجمۀ صلاحالدین سلجوقی. تهران: مؤسسۀ انتشارات عرفان.
ــــــــــ (1391). دربارۀ نفس، ترجمه و تعلیقات و حواشی علیمراد داودی، چاپ دوم: تهران: مؤسسۀ انتشارات دانشگاه تهران.
اعسم، عبد الامیر (1989). کتاب المبین فی شرح ألفاظ الحکماء و المتکلّمین (المصطلح الفلسفی عند العرب)، مصر-قاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
افلاطون (1366)، دورۀ آثار افلاطون جلد اول، ترجمۀ محمدحسن لطفی-رضا کاویانی، تهران: خوارزمی.
انتظام، سیدمحمد (1384). اثولوجیا و حکمت متعالیه صدرالمتألهین. پایاننامۀ دکتری. دانشگاه قم.
جوادی، محسن؛ صیادنژاد، علیرضا (1388). بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 32، 1-28. http://dio.org/10.22099/jrt.2013.1241
خادمی، عینالله (1386الف). چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض) از دیدگاه فارابی. فصلنامۀ علمی-پژوهشی اندیشۀ نوین دینی، 3(10)، 73-100.
ــــــــــ (1386ب). بررسی دیدگاه شیخالرئیس دربارۀ مسئلۀ چگونگی پیدایش کثیر از واحد (نظام فیض)، فصلنامۀ آینۀ معرفت دانشگاه شهید بهشتی، 12، 38-66.
خراسانی، شرفالدین (1399). اثولوجیا، دایرهالمعارف اسلامی، ج6.
راغب اصفهانى حسین بن محمد (1412). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق: صفوان عدنان داود. دارالعلم. بیروت؛ الدار الشامیة، دمشق.
شفیعبیگ، ایمان (1395). معرفتشناسی اخلاقی سقراط: پیوند نظر و عمل در نوشتههای آغازین افلاطون. حکمت و فلسفه، 12(2)، 51-73. https://doi.org/10.22054/wph.2016.6749
شیرازى، صدرالدین محمدبنابراهیم (1981). الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة (با حاشیه علامه طباطبائى). 9جلد. چ3. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
شیرازی، صدرالدین محمدبنابراهیم (1380). ترجمه اسفار. محمد خواجوی. تهران: مولی.
عباسی حسینآبادی، حسن (1397). مفهوم خدا در اثولوجیا باتأثیرپذیری از اندیشۀ ارسطو. اندیشه دینی، 18(4)، پیاپی 69، 119-136. http://doi.org/10.22099/jrt.2018.30135.1892
فلوطین (1413). اثولوجیا افلوطین عندالعرب، محقق عبدالرحمن بدوی. الطبعه الثالثه. قم: انتشارات بیدار.
ــــــــــ (1378). اثولوجیا. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: سروش.
ــــــــــ (1366). دورۀ آثار فلوطین. ترجمۀ محمدحسن لطفی. 2مجلد. تهران: انتشارات خوارزمی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |