
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,942,147 |
بررسی انتقادی راهکار کریستوفر فرانکلین در حلّ صورتبندیهای مبتنی بر اطمینان و عقبگرد از «معضل بخت» | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 56، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 333-349 اصل مقاله (633.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2023.365625.523433 | ||
نویسندگان | ||
کرامت ورزدار* 1؛ محمد امین خدامرادی2 | ||
1مدرس، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه دین / دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مسئلۀ اساسی این پژوهش، بررسی راهحلِّ کریستوفر فرانکلین در برابر صورتبندیهای مبتنی بر اطمینان و عقبگرد از معضل بخت و هدف از آن، نقد راهحلِّ مذکور و نشان دادنِ ناکارآمدیِ پاسخ فرانکلین به روش توصیفی_تحلیلی است. بر اساسِ معضلِ بخت، نفیِ تعیّنگروی در پیدایشِ یک کنشْ به بخت میانجامد و لازمۀ آن، نفیِ ارادۀ آزاد است. فرانکلین که از حامیان اختیارگرویِ علّیتِ مبتنی بر رویداد است، از این معضلْ چهار صورتبندی ارائه میدهد. نفیِ تعیّنگروی در صورتبندیِ مبتنی بر اطمینان، منجر به عدمِ اطمینان از پیدایشِ یک کنش و بر اساسِ صورتبندیِ مبتنی بر عقبگرد، منجر به عدمِ پیشبینیِ وقوعِ یک کنشْ در صورت عقبگرد به لحظۀ وقوعِ آن میشود. پاسخِ فرانکلین مبتنی بر تشخیصِ محلِّ قرارگیریِ مناسبِ ناتعیّنگرویْ در فرایندِ منجر به کنش آزاد است. وی پس از نقدِ «تقریرِ کنشِ غیرپایه محورِ» رابرت کِین، به تقریرِ دیدگاهِ خویش به نامِ «تقریرِ کنشِ پایه محور» میپردازد. از نظرِ وی با قراردادن ناتعیّنگروی در لحظۀ وقوعِ کنش پایه، دو صورتبندیِ مذکور از معضل بخت قابلِ حل است. طبق این تقریر، دلایل کنشگر، از جمله باورها، امیال و عواطفِ او بهنحو ناتعیّنگروانه سببِ کنش آزادِ کنشگر میشوند و ناتعیّنگروی در مرتبۀ علّیتِ دلایلْ نسبت به کنش پایه بروز میکند. در این پژوهش آشکار میشود راه حلِّ فرانکلین در حلِّ معضل بخت راهگشا نیست. علّیتِ ناتعیّنگروانۀ دلایل کنشگر نسبت به کنش آزاد، که هستۀ مرکزی دیدگاه فرانکلین محسوب میشود، دقیقاً همان نقطهای است که منجر به تصادفی بودن کنش آزاد میگردد و در نتیجه، معضل بخت همچنان به قوّتِ خود باقی میماند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختیارگروی؛ کریستوفر فرانکلین؛ معضل بخت؛ ناتعّینگروی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
جوادی ابهری، احسان. (1389). آزادانگاری و ارادۀ آزاد: مروری بر آرای رابرت کین. فلسفه تحلیلی، 7(شماره2 (پیاپی 18))، 69-97.
کدخداپور، جمال و دیرباز، عسگر. (1399). رویکردهای اختیارگرایان در پاسخ به استدلال شانس. پژوهشهای فلسفی-کلامی، 22(4)، 5-26. https://doi.org/10.22091/jptr.2020.5090.2253
Abhari. Javad (2010). Libertarianism and Freewill: A Review of Kane’s Ideas. Analytic philosophy, 2 (18) 69-97,. (in Persian)
Clarke, R. (2003). Libertarian Accounts of Free Will, New York, Oxford University Press.
Clarke, R., Capes, J., and Swenson., P; “Incompatibilist (Nondeterministic) Theories of Free Will”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2021 Edition), Edward N. Zalta (ed.)
Franklin, C. E. (2011). Farewell to the luck (and Mind) argument. Philosophical Studies, 156(2), 199-230. https://doi.org/10.1007/s11098-010-9583-3
Franklin, C. E. (2014). Event-causal libertarianism, functional reduction, and the disappearing agent argument. Philosophical Studies, 170(3), 413-432. https://doi.org/10.1007/s11098-013-0237-0
Franklin, C. E. (2015). Agent-Causation, Explanation, and Akrasia: A Reply to Levy’s Hard Luck. Criminal Law and Philosophy, 9(4), 753-770. https://doi.org/10.1007/s11572-013-9274-1
Franklin, C. E. (2018)., A Minimal Libertarianism: Free Will and the Promise of Reduction, New York, Oxford University Press.
Haji, I. (1999). Indeterminism and Frankfurt‐type examples. Philosophical Explorations, 2(1), 42-58. DOI: 10.1080/13869799908520964
Haji, I. (2001). Control Conundrums: Modest Libertarianism, Responsibility, and Explanation. Pacific Philosophical Quarterly, 82(2), 178-200. https://doi.org/10.1111/1468-0114.00124
Haji, I. (2009a). Incompatibilism’s Allure: principal arguments for incompatibilism, Toronto, Broadview Press.
Haji, I. (2009b). Freedom and Value: Freedom’s Influence on Welfare and Wordly Value, Dordrecht, Springer.
Haji, I. (2012). Reason, Responsibility, and Free Will: Reply to My Critics. Journal of Ethics, 16(2), 175-209. https://doi.org/10.1007/s10892-012-9124-8
Haji, I. (2013). Event-Causal libertarianism’s control conundrums. Grazer Philosophische Studien, 88(1), 227-246. https://doi.org/10.1163/9789401210508_012
Haji, I. (2022). Libertarianism and Luck. Journal of Philosophical Theological Resear. 24(3), 115-134. https://doi.org/10.22091/jptr.2022.8297.2723
Kadkhodapour, J., & Dirbaz, A. (2020). The Libertarian Approaches in Response to the Luck Argument. Journal of Philosophical Theological Research, 22(4), 5-26,. (in Persian) https://doi.org/10.22091/jptr.2020.5090.2253
Kane, R. (1996). The Significance of Free Will, New York, Oxford University Press.
Kane, R. (1999). Responsibility, Luck, and Chance: Reflections on Free Will and Indeterminism. Journal of Philosophy, 96(5), 217-240. https://doi.org/10.2307/2564666
Kane, R. (2014). Torn Decisions, Luck, and Libertarian Free Will: Comments on Balaguer’s Free Will as an Open Scientific Problem. Philosophical Studies, 169(1), 51-58. https://doi.org/10.1007/s11098-012-9896-5
Kane, R. (2016). On the Role of Indeterminism in Libertarian Free Will. Philosophical Explorations, 19(1), 2-16. https://doi.org/10.1080/13869795.2016.1085594
Mele, A. R. (1999). Review of Robert Kane’s Significance of Free Will. Journal of Philosophy, 95(11), 581-584. https://doi.org/10.5840/jphil1998951122
Mele, A. R. (2006). Free Will and Luck, New York, Oxford University Press.
Van Inwagen, P. (2000). Free Will Remains a Mystery. Philosophical Perspectives, 14, 1-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |