تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,241 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,471,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,241,111 |
تأملی دربارۀ جریان ادبی "پاپ" | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2022.350794.2355 | ||
نویسنده | ||
نرجس خدایی* | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
ادبیات آلمانیزبان دهههای شصت و هفتاد سدۀ بیستم شاهد حضور نسل جوانی بود که از الگوهای ثابت هویتی دوری میجست و با زبانی ملهم از عناصر و ضرباهنگ موسیقیهای باب روز، تجربههای فردی و اجتماعی-اش را بازتاب میداد. نویسندگان این جریان ادبی که به زودی عنوان "پاپ" بر آن اطلاق گردید، نورافکن خود را بر گسترههایی تاباندند که نشانهها و الگوهای رسانهای و تصویرهای آگهیهای تبلیغاتی با تاروپود زندگی آدمی عجین شده و کالاوارگی مناسبات جوامع مدرن صنعتی در آنها ریشه دوانده بود. ادبیات پاپ در نخستین مراحل پیدایش اقبال چندانی در جامعۀ ادبی آلمان نیافت، اما موج دوم این جریان در نیمۀ دوم دهۀ نود میلادی با توانی تازه و با اتکای بیشتر به رسانههای نوین عصر دیجیتال به میدان آمد و با استقبال گستردۀ مخاطبان روبرو شد. مقالۀ حاضر نخست خاستگاه فرهنگی و رویکردهای ادبی شاخصی را در کانون توجه قرار میدهد که در شکلگیری ادبیات پاپ آلمانیزبان سهیم بودهاند، و سپس همسوییها و تفاوتهایش را با جریانهای موازی آن دوران واکاوی میکند. در ادامه سه نویسندۀ سرشناس پاپ به اختصار معرفی میشوند که آثارشان نمونهها و تعبیرهای متنوعی از این حرکت نوخاستۀ ادبی را به نمایش میگذارد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، بازتاب حس و سبک زندگیِ نسل جوان، تمرکز ویژه بر بازنمایی زمانِ حال، سطحیگرایی عامدانه، تمایل به آکسیونیسم و نیز ارائۀ متن ادبی به مثابۀ رویدادی رسانهای از جمله مهمترین مؤلفههای جریان پاپ به شمار میروند. | ||
کلیدواژهها | ||
پاپ؛ سطحینمایی؛ روزمرگی؛ آوانگارد؛ الگوهای رسانهای؛ رویداد ادبی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Reflection on the "Pop" Literary Trend | ||
نویسندگان [English] | ||
Narjes Khodaee | ||
Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The German literature of the 1960s and 1970s witnessed the emergence of a young generation that avoided fixed patterns of identity and reflected its individual and social experiences with a language inspired by the elements and rhythms of up-to-date music. The writers of this literary trend, soon called “pop”, shed their intense light on the areas where the media signs and patterns and the advertisement images were mixed with the warp and woof of life. They focused on where the commodification of relations in modern industrial societies had taken root. In the first stages of its emergence, pop literature did not obtain much success in the German literary community. Still, the second wave of this current appeared in the 1990s with increased power and greater reliance on the new media of the digital age and was widely welcomed by the audience. The present article first focuses on the cultural origin and literary approaches that have contributed to the formation of German pop literature and then analyses its similarities and differences with the parallel currents of that era. Afterwards, three pop writers are briefly introduced, whose works display various examples and interpretations of this emerging literary movement. According to the results of the present article, reflecting the sense and style of the young generation’s life, particular focus on the representation of the current time, intentional superficiality, tendency to activism, and the presentation of the literary text as a media event are among the most significant components of the pop trend. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pop, superficiality, everyday life, avant-garde, media patterns, literary event | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |