تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,209 |
باززایش والایی در چیدمان های نوری اولافور الیاسون | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 29، شماره 2، تیر 1403، صفحه 111-122 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.372641.667247 | ||
نویسندگان | ||
راضیه مختاری دهکردی* 1؛ مجید اسدی فارسانی2 | ||
1گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
2استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقاله پیش رو با هدف شناسایی والایی معاصر در چیدمان های نوری اولافور الیاسون بر آن است تا پتانسیل های متفاوت نور در آثار هنرمند را شناسایی کند. روش پژوهش حاضر، از نوع کیفی و از منظر هدف، کاربردی است که با شیوه توصیفی، تحلیلی با روش گردآوری اسنادی تدوین شده است. اولافور الیاسون در آثار چیدمانی بزرگش با بهره گیری از عناصری چون نور، آب و دمای هوا فضاهای غوطهوری را ایجاد میکند که مخاطبینش را شگفت زده میکند و در آنها تجربه حسی و عاطفی بازدیدکننده تعیینکننده میشود. هنر مبتنی بر نور الیاسون، تماشاگران را مسئول میسازد و آنها را ترغیب میکند تا وارد یک وضعیت هوشیاری بالا شوند. استفاده های هنری از نور هویت مادی آثار الیاسون را دگرگون میکند و شخصیتی پر انرژی به آن می بخشد که بیننده میتواند ارتباطی ژرف و معنا دار را تجربه نماید. نتایج پژوهش نشان داد، چیدمان های نوری الیاسون میتوانند نمایانگر والایی معاصر باشد؛ الیاسون با ساختارشکنی سنت رمانتیک، درک بیننده از امر والا را تشدید میکند به نحویکه در آن میتواند خودش را در این ادراک قوی مشاهده کند و دوباره با قدرت والایی موجود در پدیدههای طبیعی به شکل واسطه ای ارتباط برقرار کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
چیدمان های نوری؛ هنر نوری؛ والایی؛ اولافور الیاسون | ||
مراجع | ||
کانت، ایمانوئل (1392) نقد قوۀ حکم، ترجمۀ عبد الکریم رشیدیان، چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
Addison, J. (1718). Remarks On Several Parts of Italy. London: Tonson. Adorno, Serena C. (2011). James Turrell. Minneapolis: Rizzoli International Publications. Bille, Mikkel (2007) An Anthropology of Luminosity: The Agency of Light. In: Journal of Material Culture, (12)3, 263-284. https://doi.org/10.1177/1359183507081894 Birnbaum, D. Eliasson, O. Grynsztejn, M. (2002). Olafur Eliasson. London: Phaidon Press. Birnbaum, D. Eliasson, O. Irwin, R. (2007). Take your time. London: Thames & Hudson. Bishop, Claire (2005). Installation Art. 1st ed. New York: Routledge. Burke, Edmund (1998) A Philosophical Enquiry into the Sublime and Beautiful. London: Penguin. Classen, Constance (1993). Worlds of Sense: Exploring the Senses in History and across cultures, London: Routledge Fitzgerald, M (2010) Nature as culture: Olafur Eliasson and the idea of a contemporary sublime, Art & Australia, 47, p.404-405 Ebbensgaard, Casper Laing (2013). Designed Urban Greens - A critical study of the experience of the High Line Park and Under the Crystal. Roskilde University. Eliasson, Olafur (2015). Werke / Works 1994 -2015, Berlin: Gestalten. Gayford, M, (2015). A New Romantic. Guardian, Apollo Magazine Ltd, (181) 627, 46-50. Hemming, L. (2005). Postmodernity's Transcending. London: SCM Press. Holert, T. Fitzgerald (2015). The Sunshine State. (online) E-flux.com. http://www.e-flux.com/journal/61/60987/the-sunshine-state/ Ingold, Tim (2000). Stop, look and listen! Vision, hearing and human movement. London: Routledge. Ingold, Tim (2002). The Perception of the Environment. London: Routledge. Jay, Martin (1993). Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth Century French Thought. Berkeley: University of California Press. Jones, J. (2015). Olafur Eliasson: why I'm sailing Arctic icebergs into Paris. (online) https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2015/nov/17/olufar-eliasson-ice-watch-paris-icebergs-place-de-la-republique Kant, Immanuel (2007). Critique of Judgement. Oxford: Oxford University Press. Kompridis, N. (2014). The Aesthetic Turn in Political Thought. London: Bloomsbury. Longinus (1991). On Great Writing (On the Sublime). Hackett Publishing Company. May, Susan (2003) Meteorologica. In Olafur Eliasson: The Weather Project. Exhibition catalogue. London: Tate Publishing. Merleau-Ponty, Maurice (1962). Phenomenology of Perception. London: Routledge. Merleau-Ponty, Maurice (1964). The Primacy of Perception. And Other Essays on IL: Northwestern University Press. Merleau-Ponty, Maurice (2004). The World of Perception. Oxford shire: Routledge. Meyer, James (2004). No More Scale. Artforum, 220-228. Morley, S. (2010). The Sublime. London: Whitechapel Gallery. Morton, T. (2011). Sublime Objects. Speculations1, 207-227, (online). https://www.academia.edu/934515/Sublime_Objects Nye, David, E. (1994) American Technological Sublime, The MIT Press, Cambridge Massachusetts. London, England. Newman, Barnet (1990) The Sublime is Now, in Barnett Newman: Selected Writings and Interviews, New York: Alfred Knopf. Gilbert-Rolfe, J. (1999). Beauty and the Contemporary Sublime. New York: Allworth Press. Shi Jian, Ma Kin Chuen, et al. (2010). Olafur Eliasson & Ma Yansong: Feelings are Facts. Beijing: UCCA Publication Series. Weibel, Peter and Jansen, Gregor (2006) Century Art. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag. Weiskel, Thomas. (1976) The Romantic Sublime: Studies in the Stru. Light as a Medium in 20th and 21st cture and Psychology of Zepke, Stephen (2011) The Sublime Conditions of Contemporary Art, Deleuze Studies (5).1: 73–83. https://doi.org/10.1515/9780748670000-010 URLs: URL1: https://www.tate.org.uk/art/artists/olafur-eliasson-5239/yes-but-why-olafur-eliasson/ (Access date: 01/03/2024) URL2: https://fineartamerica.com/featured/woman-gazing-at-a-sunset-caspar-david-friedrich.html (Access date: 18/08/2024) URL3: https://projects.kidsown.ie/donaghey-ps-artist-blog/?attachment_id=948?attachment_id=948?attachment_id=948?attachment_id=948 (Access date: 08/03/2024) URL4: https://olafureliasson.net/artwork/the-weather-project-2003/(Access date: 19/01/2024) URL5: https://olafureliasson.net/artwork/din-blinde-passager-2010/ (Access date: 18/01/2024) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |