تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,749 |
«اکفراسیس به مثابه رویکردی کیفی در تحلیل متن تصویری» (نمونه مطالعه شده: قالیچه تصویری بهرام گور و هفتگنبد) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 29، شماره 1، اردیبهشت 1403، صفحه 61-72 اصل مقاله (2.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.371989.667243 | ||
نویسنده | ||
سحر دیانتی* | ||
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
از جمله رویکردهایی که با اتکا به آن میتوان رابطۀ میان متن و تصویر را تحلیل و بررسی کرد؛ رویکرد کیفی اکفراسیس است. مقالۀ حاضر با اتکا به رویکردی دومرحلهای به این پرسش پاسخ میدهد که: متن تصویری (در اینجا قالیچۀ تصویری بهرام گور و هفتگنبد) تا چه میزان به متن مکتوب (هفتپیکر نظامی) وفادار بوده و درنهایت متن تصویری، متنی نقلقولی و تکراری است یا تلمیحی و خلاقانه؟ بهمنظور قضاوت در خصوص وفاداری متن تصویری به متن مکتوب و درک تکراری یا تلمیحی بودن آن، هر دو متن در مرحله اول با اتکا بر رویکرد اکفراسیس و در مرحله دوم با بهرهگیری از دو مؤلفه زیرگروه بینامتنیت یعنی تلمیح و نقلقول، تحلیل شدند. تحلیل نقشمایههای قالیچه تصویری ذیل چهار مؤلفه رویکرد اکفراسیس (1. توصیف افراد 2. مکانها 3. زمان و 4. رویدادها) و بهکارگیری روش توصیفی - تحلیلی نشان داد: باوجوداینکه متن تصویری (میزبان) در برخی عناصر به متن مکتوب (مهمان) وفادار بوده و ارتباط اکفراستیک بین این عناصر وجود دارد؛ اما این عناصر اکفراستیک به شکلی آگاهانه در برخی جزئیات با متن مکتوب تفاوت دارند و از متن تصویری حذف یا به آن اضافه شدهاند. درنتیجه متن تصویری، متن مکتوب را بازآفرینی کرده و متنی خلاقانه و تلمیحی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اکفراسیس»؛ بینامتنیت»؛ قالیچۀ تصویری»؛ هفتگنبد»؛ «؛ هفتپیکر» | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 256 |