قیصری, سید فردین, شیخ, محمود. (1403). ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس. , 16(3), 77-91. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368700.1755
سید فردین قیصری; محمود شیخ. "ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس". , 16, 3, 1403, 77-91. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368700.1755
قیصری, سید فردین, شیخ, محمود. (1403). 'ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس', , 16(3), pp. 77-91. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368700.1755
قیصری, سید فردین, شیخ, محمود. ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس. , 1403; 16(3): 77-91. doi: 10.22059/jsmdl.2024.368700.1755
ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس
1گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس و اهمیت مهارتهای بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازهگیری این مهارتها در این افراد، احساس میشود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویرایش سوم (3-TVMS) در کودکان نارس بود. روش پژوهش: بدینمنظور از بین دانشآموزان 7 تا 12 ساله سراسر کشور به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 2100 نفر انتخاب شدند. از این میان 376 کودک نارس که هنگام تولد کمتر از هشت ماه یا با وزن بسیار کم (1500 گرم) بودند، وارد تحقیق شدند. ابزار اندازهگیری نسخة فارسی3-TVMS بود که در دو مرحله، به فاصلة سه هفته روی نمونههای تحقیق اجرا شد. همچنین آزمون بندر گشتالت در مرحلة اول روی آزمودنیها اجرا شد.از روش آلفای کرونباخ بهمنظور تعیین همسانی درونی یا پایایی درونی و از روش ضریب همبستگی درونطبقهای برای تعیین پایایی زمانی و از تحلیل واریانس یکراهه برای تعیین روایی سازه و تفاوت بین گروهها استفاده شد. همچنین برای بررسی روایی همگرا از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج این تحقیق حاکی از روایی مناسب3-TVMS برای تمامی گروههای سنی 7 تا 12 سال در کودکان نارس است. همچنین نتایج حاکی از همسانی درونی مطلوب و قابل قبول و پایایی زمانی یا تکرارپذیری این آزمون است. نتیجهگیری: 3-TVMSدارای روایی و پایایی مناسب بهمنظور غربالگری و شناسایی کودکان نارس مبتلا به اختلال مهارتهای بینایی-حرکتی است.