تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,414 |
بازنمایی هویت در شخصیتپردازی داستان گرگ گلشیری و دریای پهناور سارگاسو جین رایس | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 12، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1402، صفحه 239-254 اصل مقاله (324.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.371298.459853 | ||
نویسنده | ||
صدیقه پورمختار* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران ایران | ||
چکیده | ||
هدف: یکی از حوزههای جدید مطالعاتی در زمینهی فرهنگ کشورهای در حال توسعه، مطالعات پسااستعماری است که بر رابطۀ فرهنگ و عناصر آن میپردازد. یکی از عناصر مهم در این حوزه مسئله هویت است، از یک سو استعمارگر با این ایده که مستعمره فاقد یک هویت مستقل است، بنا دارد هویتی جدید برای مستعمره بسازد، مستعمره هم از سوی دیگر به دنبال هویت خویش است تا بتواند از زیر سلطه استعمار به درآید. آثار ادبی به مثابه یکی از ابزارهای مهم فرهنگی در بیان و نحوه مواجهه با این مسائل نقش مهمی ایفا میکنند. این مساله مهم، در فرهنگهای مختلف به طور مشابه مطرح است و همهی انسانها در دورههای مختلف به دنبال هویت خود بودهاند و در شرایط مختلف در تلاش برای حفظ آن هستند. این پژوهش با هدف شناخت بیشتر و عمیقتر مساله هویت در آثار ادبی در پی بررسی تلاش انسانها برای حفظ هویت و چگونگی بازنمایی آن در آثار ادبی دو فرهنگ مختلف است. روششناسی: پژوهش حاضر با خوانشی پسااستعماری از داستان «گرگ» اثر هوشنگ گلشیری و «دریای پهناور سارگاسو» اثر جین رایس به تلاش شخصیتهای اصلی داستان برای حفظ هویتشان میپردازد. اختر و آنتوانت دو شخصیت اصلی این داستانها، با وجود تفاوتهایی که با هم دارند، اما هر دو از هویتشان دفاع کردهاند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و رویکردی تطبیقی به تلاش این دو شخصیت میپردازد و در پی پاسخ به این پرسشها است که وجوه شباهت و تفاوت شخصیتهای این داستانها در مواجهه با عوامل استعماری و مسالهی هویت کدامند؟ بازنمایی هویت در شخصیتپردازی دو داستان گرگ و دریای پهناور سارگاسو چگونه بوده است؟ کدامیک از این دو داستان در بازنمایی هویت از طریق شخصیتپردازی موفقتر بودهاند؟ یافتهها: پژوهش به این نتیجه میرسد که هرچند شخصیتها با عواملی مواجه میشوند که قصد گرفتن فاعلیت انسانی (سوژه) آنها را دارند اما با تلاش خود سعی در صیانت از آن دارند. به سخن دیگر هرچند عوامل مختلف استعمارگر میخواهند سوژهها را به اُبژه تبدیل کنند اما آنان با آگاهی، تسلیم نشده و همچنان کوشش میکنند تا سوژه ( فاعل شناسا) باقی بمانند و هویت خود را حفظ کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پسااستعمار؛ جین رایس؛ سوژه و ابژه؛ هوشنگ گلشیری؛ هویت | ||
مراجع | ||
امیری، سیروس، و فلاح، بهمن. (1398). «تحلیل عملکرد شگردهای ادبی در داستان کوتاه گرگ اثر هوشنگ گلشیری». ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، 9(2 (پیاپی 24) )، 117-132.
بارانی، محمد. جعفری قورتانی، زهره. (1391). «شخصیت پردازی در داستان کوتاه گرگ اثر هوشنگ گلشیری». پژوهشهای ادبی و بلاغی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
بنی طالبی امین، میرزاییان پریوش. (۱۳۹۹). «تصویر شخصیت اصلی در داستانهای کوتاه هوشنگ گلشیری بعد از انقلاب اسلامی». زبان و ادبیات فارسی. ۲۸ (۸۹) :۵۳-۷۷.
رایس جین. (1387). گردابی چنین هایل. ترجمه گلی امامی. تهران: کتاب پنجره.
جعفری، زهره. (1391). بررسی عناصر داستانی در پنج داستان کوتاه هوشنگ گلشیری. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی ادبیات دانشگاه سیستان و بلوچستان.
کاظمی، معراج. ملکی، ناصر. فلاح، بهمن. (1395). «خوانشی روانکاوانه از داستان کوتاه گرگ اثر هوشنگ گلشیری». جستارهای ادبی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
گلشیری، هوشنگ.(1382). نیمۀ تاریک ماه. تهران: نیلوفر.
میرعابدینی، حسن. (1395). صد سال داستاننویسی در ایران. تهران: چشمه.
نظری منظم, هادی. (1400). چند مؤلفه پسااستعماری در رمان موسم الهجرة الى الشمال طیب صالح. مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، 1 (2)، 203-228.
نکویان جزی، نسرین. (1393). «جنون، هویت جنسی وسلطه: خوانش فوکویی رمان دریای پهناور سارگاسو اثر جین رایس». فاضل اسدی امجد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
وفا, امیرحسین. (1400). در جستجوی سخن فرودست در ادبیات تطبیقی. مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی، 1 (2)، 63-82.
Ashcroft, B. Gareth G, and Helen T. (2013). Post-Colonial Studies: The Key Concepts. London: Routledge.
Bhabha, H. (1994). The Location of Culture. London and New York: Routledge.
Bronte, Ch. (1897). Jane Eyre. London: Service & Paton.
Castells, M. and Castells, M. (2004). The Power of Identity. Malden, Mass.: Blackwell Publishing.
Fanon, F. (1952). Black Skin, White Masks. New York: Grove Press.
Fanon, F. (1965). A dying colonialism. Trans. Haakon Chevalier. Grove Press.
Jary, D., and Jary, J. (2008). Collins Dictionary of Sociology. London: HarperCollins.
Gandhi, L. (1998). Postcolonial Theory: A Critical Introduction. Columbia University press.
Gilbert, S. M., & Gubar, S. (1979). The Madwoman in the Attic: the woman writer and the nineteenth-century literary imagination. Yale University Press.
Morton, S. (2003). Gayatri Chakrovorty Spivak. London: Routledge.
Moosavinia, S. R., Azarpanah, A., & Joukar, M. (2017). Indeterminacy, Discovery and Polyphony in Houshang Golshiri's Short Stories. Persian Literary Studies Journal, 6(9), 23-43.
Rhys, J. (1965). Wide Sargasso Sea. London: Penguin Books.
Spivak, G. Ch. (1985). "Three Texts of three women and a critique of Imperialism”. Critical Inquiry(xii)Autumn, pp.243-61. New York: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187 |