تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,254 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,318 |
بازنمایی هویتهای جنسیتی در کتب درسی دوره متوسطه دوم | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 25، اسفند 1402، صفحه 101-117 اصل مقاله (363.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2024.368462.459848 | ||
نویسندگان | ||
هانیه مهدیار1؛ الهام اکبری* 2؛ طوبی شاکری3 | ||
1تربیت مدرس | ||
2دانشکاه تربیت مدرس | ||
3دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف: در این مقاله تلاش شده تا به بازنمایی هویت جنسیتی در کتب درسی دوره متوسطه دوم پرداخته شود. ایده اصلی این مقاله این است که الگوهای جنسیتی در جامعه به واسطه ابزارهای گفتمانی مسلط بازتولید شده و سعی در طبیعیسازی برخی نقشهای جنسیتی موجود و یا استمرار آنان در جامعه را دارند. یکی از مهمترین این ابزارها کتابهای درسی است که تلاش دارد در دوران حساس اجتماعی شدن و فرهنگی شدن الگوهای مسلط و مرحج جنسیتی را برای شکلدهی به هویت جنسیتی نوجوانان درونیسازی کند و این کار را از طریق برجستهسازی نقشهای مرجع و مطلوب در کتابهای درسی انجام میدهد. روششناسی: برای پاسخ به سوال پژوهش و ارزیابی مساله، از روش تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل متون درسی دوره متوسطه دوم استفاده شد. واحد تحلیل در این پژوهش شخصیتهای زن و مرد در غالب تصاویر و نوشتار بوده است. جامعه نمونه پژوهش شامل کتابهای درسی متوسطه دوم (در سه پایه اول، دوم و سوم) بود. در این پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تمام محتواهایی که به نوعی به مسائل مرتبط با جنسیت پرداختهاند، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج این پژوهشها تائید مفروض اصلی این پژوهش بوده و نشان میدهد که الگوهای هویتی سنتی در بازنماییهای هویتی زنانه در کتب درسی در ابعاد مختلف آن وجود داشته به گونهای که بازتولید کننده هویتهای سنتی برای زنان به عنوان الگوهایی از زن نمونه و موفق بوده است. همچنین دادههای ما نشان میدهد که این متون سعی در طبیعیسازی این الگوهای هویتی داشته است و تلاش کرده است تا با مطلوب نشان دادن برخی از نقشهای سنتی زن درون خانواده، فعالیتهای نقشی و اجتماعی زنان را به عنوان امری فرعی در هویت آنان نشان دهد. به نظر میرسد در این راستا کتابهای درسی به میزان زیادی تغییرات اجتماعی درون جامعه را نادیده گرفته و یا آن را به عنوان آسیب اجتماعی معرفی میکند. بر همین مبنا هویت مطلوب زنانه از نظر گفتمان اصلی، شامل زنان خانهداری میشود که تلاش دارند تا نقشهای خانهداری را به شکل مطلوبی انجام دهند. از این رو زن موفق کسی خواهد بود که بتواند به بهترین وجهی در جهت رضایت همسر و فرزندان خود حرکت کرده باشد. بنابراین عمدتا مواردی نظیر احساس مادرانگی، برخورداری از عواطف و احساسات، کانون مهرورزی و مواردی از این دست جزو مولفههای دختران دانشآموز در تفسیر هویت جنسیتی آنان بوده است که به مثابه نقطه قوت زنان در ایفای این نقش مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین زمانی که زنان در کارهای خانه و تربیت فرزند نقش دارند و نقش مادر و خانهدار را ایفا میکنند، با نوعی مطلوبیت حسی و عاطفی همراه میشود.همچنین دادههای به دست آمده نشان میدهد که در مقایسه با مردان، زنان به میزان بسیار کمتری در مشاغل بیرون و نقشهای اجتماعی بازنمایی میشوند و به نظر میرسد، نظام آموزشی کنونی، با پنهان کردن و یا بازنمایی کمتر مشاغل زنان، سعی در افزایش تاکید بر نقش زنان در خانه دارد | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ هویت جنسیتی؛ زنانگی؛ مردانگی؛ گفتمان مدرسه | ||
مراجع | ||
عنایت، حلیمه، موحد، مجید، و حیدری، اله رحم. (1391). امنیت و جنسیت: تفاوتهای بین جنسی در مقابل نابرابریهای اجتماعی و منطقه ای. مطالعات اجتماعی-روان شناختی زنان (مطالعات زنان)، 10(2 (پیاپی 31))، 7-32.
حاجیوند، م.. (1381). نابرابری جنسیتی در ایران. همایش ملی طرح مسایل جامعهشناختی در ایران، SID. https://sid.ir/paper/497710/fa
مجتبایی، مینا، صابری، هایده، و علیزاده، عزیزه. (1393). کارکرد جنسی زنان: نقش طرحواره های جنسی و تصویر بدنی. روانشناسی سلامت، 3(1 (9))، 52-60.
فطرس، محمدحسن، و معبودی، رضا. (1390). رابطه بین نابرابری درآمد و نابرابری مخارج مصرفی. رفاه اجتماعی، 11(40)، 341-365.
صادقی وزین، اعظم، شکری، امید، پورشهریار، حسین، و باقریان، فاطمه. (1393). تنیدگی شغلی, راهبردهای مقابله ای و فشارها: الگوی تغییرناپذیری جنسی. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 10(40)، 393-408.
نیری، شهرزاد. (1398). پیشایندهای نگرش کلیشهای جنسیتی نسبت به زنان در جایگاه مدیریت. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 9(3)، 151-172.
Asriyama, W. F., & Sari, E. D. P. (2022). Do Textbooks Really Promote Gender Equality?: A Multimodal Analysis of Gender Roles. IALLTEACH (Issues In Applied Linguistics & Language Teaching), 4(1), 107-116.
Adriany, V. (2019). Being a princess: young children’s negotiation of femininities in a Kindergarten classroom in Indonesia. Gender and Education, 31(6), 724–741.
Abdelhadi, R., Hameed, L., Khaled, F., & Anderson, J. (2019). Creative interactions with art works : an engaging approach to Arabic language-and-culture learning. Innovation in Language Learning and Teaching, 0(0), 1–17.
Barnes, E. (2022). Gender without gender identity: the case of cognitive disability. Mind, 131(523), 838-864.
Baleghizadeh, S., & Amiri Shayesteh, L. (2020). A content analysis of the cultural representations of three ESL grammar textbooks. Cogent Education, 7(1), 1–15.
Botelho, M. J., & Marion, R. (2020). Representing Spanishes: Language Diversity in Children’s Literature. Journal of Latinos and Education, 00(00), 1–16.
Gower, A. L., Rider, G., Brown, C., & Eisenberg, M. E. (2022). Diverse sexual and gender identity, bullying, and depression among adolescents. Pediatrics, 149(4). 1-25.
Hall, S., & Open University. (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage.
Orfan, S. N. (2021). High school English textbooks promote gender inequality in Afghanistan. Pedagogy, Culture and Society, 00(00), 1–16.
Fernandez, M. C. (2017). La valoracion en el discurso de la ense nanza de la historia. ~ Aportes para el analisis del androcentrismo. Revista Signos, 50(95), 361e384.
Saillard, E. K. (2011). Systematic versus interpretive analysis with two CAQDAS packages: NVivo and MAXQDA. Forum: Qualitative social research, 12(1). Art, 34.
Sarvarzade, S., & Wotipka, C. M. (2017). The rise, removal, and return of women: gender representations in primarylevel textbooks in Afghanistan, 1980–2010. Comparative Education, 53(4), 578–599.
Rahim, H. A., & Daghigh, A. J. (2020). Locally-developed vs. Global Textbooks: An Evaluation of Cultural Content in Textbooks Used in ELT in Malaysia. Asian Englishes, 22(3), 317–331.
Nguyen, T. T. M., Marlina, R., & Cao, T. H. P. (2021). How well do ELT textbooks prepare students to use English in global contexts? An evaluation of the Vietnamese English textbooks from an English as an international language (EIL) perspective. Asian Englishes, 23(2), 184–200.
Xiong, T., & Peng, Y. (2020). Representing culture in Chinese as a second language textbooks : a critical social semiotic approach. Language, Culture and Curriculum, 0(0), 1–20
Davidson, R., & Liu, Y. (2020). Reaching the world outside: cultural representation and perceptions of global citizenship in Japanese elementary school English textbooks. Language, Culture and Curriculum, 33(1), 32–49.
Chen, Z. T. & Cheung, M. (2020). Consumption as extended carnival on Tmall in contemporary China: a social semiotic multimodal analysis of interactive banner ads. Social Semiotics, 0(0), 1–21.
Preece, S., & Bullingham, R. (2022). Gender stereotypes: The impact upon perceived roles and practice of in-service teachers in physical education. Sport, Education and Society, 27(3), 259-271.
Straub, K. (2023). Sexual suspects: eighteenth-century players and sexual ideology. Princeton University Press.
De la Torre-Sierra, A. M., & Guichot-Reina, V. (2022). The influence of school textbooks on the configuration of gender identity: A study on the unequal representation of women and men in the school discourse during the Spanish democracy. Teaching and Teacher Education, 117, 103810.
Covell, M. (2023). Ethnic conflict, representation and the state in Belgium. In Ethnic Groups and the State (pp. 228-261). Routledge.
Bonnett, A. (2023). Radicalism, anti-racism and representation. Routledge.
Peng, Y. (2023). Reflection on the Postmodernism in Female Identity and the Reconstruction of Female Identity Through Digital Media. Studies in Social Science & Humanities, 2(4), 19-22.
Headley, A. M. (2022). Representing personal and professional identities in policing: Sources of strength and conflict. Public Administration Review, 82(3), 396-409.
Hammack, P. L., Hughes, S. D., Atwood, J. M., Cohen, E. M., & Clark, R. C. (2022). Gender and sexual identity in adolescence: A mixed-methods study of labeling in diverse community settings. Journal of adolescent research, 37(2), 167-220.
Bowlby, S., Lewis, J., McDowell, L., & Foord, J. (2023). The geography of gender. In New Models in Geography-Vol 2 (pp. 157-175). Routledge.
Korlat, S., Foerst, N. M., Schultes, M. T., Schober, B., Spiel, C., & Kollmayer, M. (2022). Gender role identity and gender intensification: Agency and communion in adolescents’ spontaneous self-descriptions. European Journal of Developmental Psychology, 19(1), 64-88.
Chaudhary, A., & Kumar, R. (2023). Sexism identification in social networks. Working Notes of CLEF.
Shah, W. A. (2023). Nation, Alterity and competing discourses: rethinking textbooks as ideological apparatuses. Linguistics and Education, 78, 101250.
Mai, D. T. T., & Brundrett, M. (2020). The beliefs and attitudes of teachers and school leaders on gender equality in
Vietnamese primary schools: case studies of four schools. Education 3-13, 48(4), 392–404.
Verge, T. (2021). Gender Equality Policy and Universities: Feminist Strategic Alliances to Re-gender the Curriculum. Journal of Women, Politics and Policy, 42(3), 191–206.
Durrani, N., & Halai, A. (2018). Dynamics of gender justice , conflict and social cohesion : Analysing educational
reforms in Pakistan. International Journal of Educational Development, 61(November 2017), 27–39.
Sheldon, J. P. (2004). Gender stereotypes in educational software for young children. Sex Roles 51.7/8.
Hamilton, M. C., D. Anderson, M. Broaddus & K. Young. (2006). Gender stereotyping and under-representation of female characters in 200 popular children's picture books: A twenty-first century update. Sex Roles 55, 757–765.
Fitzpatrick, M. J. & B. J. McPherson. (2010). Coloring within the lines: Gender stereotypes in contemporary coloring books. Sex Roles 62, 127–137.
Hamdan, S. (2010). English-language Textbooks Reflect Gender Bias: A Case Study in Jordan. Advances in Gender and Education, 2, 22-26.
Shteiwi, M. (2003). Gender Role Stereotypes in Primary School Textbooks in Jordan. DIRASAT, Social and Human Sciences, 30, 90-104.
Sadker, D. and Sadker M. (2001). Gender bias from colonial America to today's classrooms. In J. Banks (Ed). Multicultural education: Issues and perspectives (4th ed.) (pp. 135-169) New York: John Wiley.
Porreca, K. (1984). Sexism in Current ESL Textbooks’. TESOL Quarterly 18:705-24.
Giddens, A., Duneier, M., Appelbaum, R. P., & Carr, D. (2012). Introduction to sociology (8th ed.). New York: W.W. Norton.
Lips, H. M. (2014). Gender: The basics. New York: Routledge.
Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık [The fact of gender and womanhood in Turkey]. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(1), 108-114. Retrieved from http://dergi.kmu.edu.tr/userfiles/file/Mayis20141/16m.pdf
Cook, R. J. (2012). Structures of discrimination. Macalester International, 28, Article 8. Retrieved from http://digitalcommons.macalester.edu/macintl/vol28/iss1/
Ince Yenilmez, M. (2019). Gender inequality in labor force participation in Turkey: Closing gender gap?. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(3), 40-51.
Settles, I. H., & Buchanan, N. T. (2014). Multiple groups, multiple identities, and intersectionality. The Oxford handbook of multicultural identity, 1, 160-180.
Talbot, H. M., Watson, D. F., Pearson, E. J., & Farrimond, P. (2003). Diverse biohopanoid compositions of non-marine sediments. Organic Geochemistry, 34(10), 1353-1371.
Kupka, P., Walach, V., & Divišová, V. (2022). From legal definitions to ethnic identities: Representations of organized crime in Czech policy documents. Trends in Organized Crime, 1-22.
Morris, B. (1992). Frontier colonialism as a culture of terror. Journal of Australian Studies, 16(35), 72-87.
Fusco, L., Sica, L. S., Parola, A., & Aleni Sestito, L. (2022). Vocational identity flexibility and psychosocial functioning in Italian high school students. International Journal of School & Educational Psychology, 10(1), 144-154.
Dogan, T., & Dogan, S. S. O. (2020). Covering ISIS in the British media: Exploring agenda-setting in The Guardian newspaper. Journal of Arab & Muslim Media Research, 13(2), 195-213. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |