![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,972 |
شناسایی و اولویتبندی مسائل و مشکلات نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی استانداری چهارمحالوبختیاری و ارائة راهکارهایی برای برطرف کردن آنها | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
دوره 22، شماره 2، تیر 1403، صفحه 193-209 اصل مقاله (1.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.368134.1008612 | ||
نویسندگان | ||
محمد حکاک* 1؛ مرضیه درویش زاده بروجنی2؛ سیده نسیم موسوی3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2دکتری مدیریت دولتیـ منابع انسانی دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
3گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مبتکران دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، ملایر، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقای سطح کیفیت عملکرد و رسیدن به اهداف و سیاستهای سازمان هنگامی تحقق مییابد که نظام ارزیابی مؤثری با شاخصهای مناسب وجود داشته باشد. با وجود اینکه در سالهای اخیر اقداماتی در حوزة ارزیابی عملکرد کارکنان صورت گرفته، همچنان سازمانها از نحوة اجرای ارزیابی عملکرد و نتایج و بازخوردهای آن رضایت ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی مسائل و مشکلات نظام ارزیابی عملکرد در استانداری چهارمحالوبختیاری بود. پژوهش فعلی بر اساس هدف کاربردی و بر اساس نحوة جمعآوری دادهها توصیفی است. جامعة آماری، به روش نمونهگیری هدفمند، متشکل از 36 نفر از خبرگان، شامل 34 نفر از کارشناسان و محققان و مدیران خبره در زمینة ارزیابی عملکرد در استانداری چهارمحالوبختیاری و 2 نفر از استادان دانشگاه، بود. برای گردآوری شاخصها از روش میدانی و کتابخانهای و مصاحبة باز با خبرگان استفاده شد و 30 شاخص فرعی در قالب 8 بعد اصلی به دست آمد. برای اولویتبندی شاخصها پرسشنامهای طراحی و با روش دلفی فازی غربالگری انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد ابعاد اصلی «نظام بهبود و اصلاح عملکرد ضعیف»، «عدم صرف منابع و امکانات برای ارزیابی عملکرد»، «اجرای نادرست و نامناسب ارزیابی عملکرد»، و «ضعف مدیریتی در زمینة ارزیابی عملکرد» به ترتیب دارای بالاترین اولویت در میان ابعاد مسائل و مشکلات ارزیابی عملکرد هستند. در پایان راهکارهایی برای کاهش این مسائل ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ استانداری؛ اولویتبندی مسائل و مشکلات؛ منابع انسانی | ||
مراجع | ||
آذر، عادل و فرجی، حجت (1395). علم مدیریت فازی. تهران: مؤسسة کتاب مهربان نشر.
حبیبی، آرش و آفریدی، صنم (1401). تصمیمگیری چندشاخصه (قطعی و فازی). نارون.
حبیبی، آرش؛ ایزدیار، صدیقه و سرافرازی، اعظم (1393). تصمیمگیری چندمعیارة فازی. کتیبه گیل.
حسینیان، شهامت و محمدی، نوید (1400). مدل سنجش اثربخشی سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان (مورد مطالعه: یکی از سازمانهای نیروهای مسلح). آموزش علوم دریایی، 8(26)، 148 ـ 163.
خطیر، محمدحسین و حقیقی، مسعود (1399). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران با رویکرد تصمیمگیری چندمعیارة فازی. اندازهگیری تربیتی، 11(41)، 1 ـ 30.
داناییفر، حسن و مظفری، زینب (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی. پژوهشهای مدیریت عمومی (پژوهشهای مدیریت سابق)، 1، 131 ـ 162.
سرچهانی، زهرا؛ زارع، رحیم؛ قنبری، سیروس و قلتاش، عباس (1397). آسیبشناسی نظام ارزیابی عملکرد مدیران مدارس: یافتههای یک تحقیق کیفی. مدیریت مدرسه، 6(2)، 8، 264 ـ 284.
عباسی، طیبه؛ منوریان، عباس و رضانژاد، توحید (1395). شناسایی و تبیین موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در سازمانهای دولتی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3(25)، 109 ـ 133.
مخدومی، حسن، نژاد ایرانی؛ فرهاد ؛ رحیمی، غلامرضا و حجتی، سید عبدالله (1400). آسیبشناسی فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با رویکرد تئوری دادهبنیان. مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی، 16(55)، 180 ـ 189.
میراحمدی، خالد؛ خراسانی، اباصلت؛ نظرپور، محمدتقی و شمس مرکانی، غلامرضا (1401). سنتزپژوهی آسیبهای نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی ایران: طراحی یک الگو. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 14(47)، 187 ـ 226.
نجفی، تکتم و قلیپور، آریان (1395). آسیبشناسی سیستم مدیریت عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط (SEM) بازار سرمایة ایران (مورد مطالعه: تأمین سرمایة امین). بهبود مدیریت، 10(4)، 34، 158 ـ 179.
نجفیزاده، محمدمحسن و زاهدی، سید محمد (1395). آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سهشاخگی. مدیریت توسعه و تحول، 25، 59 ـ 69.
Abbasi, T., Manourian, A., & Rezanjad, T. (2015). Identifying and explaining the obstacles to establishing a performance-based payment system in government organizations. Human Resource Management Research, 3(25), 109-133. (in Persian)
Armstrong, M. (2009). Performance Management: Key Strategies and Guidelines. London: Kogan Page.
Azar, A. & Faraji, H. (2015). The science of fuzzy management. Tehran: Publications of Mehraban Nash Institute of Books. (in Persian)
Babagana, S. A., Mata, N., & Ibrahima, H. (2018). Effectiveness of Performance Appraisal (EPA): Does Employee Participation Matter? Proceedings Of Nhrmc, 89.
Chiang, J.T., Chiou, C.C., Doong, S.C., & Chang, I.F. (2020). Research on the construction of performance indicators for the marketing alliance of catering industry and credit card issuing banks by using the balanced scorecard and fuzzy AHP. Sustainability, 12(21), 9005, 1-24.
Chou, J. (2012). A linguistic evaluation approach for universal design. Information Sciences, 190, 76–94.
Delpo, A. (2007). The performance appraisal handbook: Legal and practical rules for managers. 2nd ed. Berkely. USA, CA: Nolo.
Danaifar, H. & Mozafari, Z. (2008). Enhancing Validity and Reliability in Qualitative Management Research: A Reflection on Research Audit Strategies. Public Management Research (Former Management Research), Issue 1, 162-131. (in Persian)
DeNisi, A.S. & Murphy, K. R. (2017). Performance Appraisal and Performance Management: 100 Years of Progress?. Psychology, 102(3), 421-433.
Farahbakhsh, K., Kheradyar, S., Shahroodi, K., & Farahbod, F. (2022). Prioritizing the key factors for performance evaluation of Iran’s banking system based on the balanced scorecard (BSC) approach and the fuzzy analytic network process (FANP). Nonlinear, 1-11.
Goh, S. C. (2012). Making performance measurement systems more effective in public sector organizations. Measuring Business Excellence, 16(1), 31–42.
Greenwood, G. E., Bridges, C.M., Ware, W. B., & McLean, J. E. (2006). “Student evaluation of college teaching behaviors Instrument: a factor analysis”. The Journal of Higher Education, 44(8), 596-604.
Habibi, A. & Afridi, S. (2023). Multi-criteria decision making (definite and fuzzy). Naron Publications. (in Persian)
Habibi, A., Izdiyar, S., & Serafrazi, A. (2013). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making. Ketiba Gal Publishing. (in Persian)
Hosseinian, S. & Mohammadi, N. (2021). The model for measuring the effectiveness of the employee performance evaluation system (case study: one of the armed forces organizations). Maritime Science Education Quarterly, 8(26), 148-163. (in Persian)
Hubbard, D. & Evans, D. (2010). Problems with scoring methods and ordinal scales in risk assessment. IBM Journal of Research and Development, 54(3), 1-10.
Hasson, F., Keeney, S., & McKenna, H. (2000). Research guidelines for the delphi survey technique. Journal of Advanced Nursing, 32(4), 1008-1015.
Levin, R. (2003). Evaluation and REsearch: Differences and Simil Arities. The Canadian Journal of Program Evaluation, 18(2), 1–31.
Fichman, P. (2011). A comparative assessment of answer quality on four question answering sites. Journal of Information Science, 37(5), 476-486.
Fletcher, C. (2004). Appraisal and feedback: making performance review work. CIPD Publishing.
Lin, Y.C. & Kellough, J. E. (2018). Performance Appraisal Problems in the Public Sector: Examining Supervisors’ Perceptions. Public Personnel Management, 47(1), 1-24.
Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992). The Balanced scorecard: Measures that Drive performance. Harvard Business Review, 70(1), 71-9.
Khatir, M. H. & Haghighi, M. (2020). Identifying and prioritizing performance evaluation indicators of middle school principals in Tehran using the fuzzy multi-criteria decision-making approach. Educational Measurement Quarterly, 11(41), 1-30. (in Persian)
Makhdoumi, H., Nejad Irani, F., Rahimi, G., & Hojjati, S. A. (2021). Pathology of Kurdistan University of Medical Sciences employees' performance evaluation process using data-based theory approach. Faculty of Humanities Industrial Management Quarterly, 16(55), 180-189. (in Persian)
Manakandan, S. K., Rosnah I., Mohd Ridhuan J., & Priya R. (2017). Pesticide applicators questionnaire content validation: A fuzzy delphi method. Med J Malaysia, 72(4), 228-235.
Mirahmadi, K., Khorasani, A., Nazarpoor, M.T., & Murkani, G. S. (2022). A Synthetic Analysis of the Problems of Iran's Human Resources Performance Appraisal Systema; Designing A Model. Scientific Journal of Research in Human Resources Management, 14, 187-226. (in Persian)
Moynihan, D. P. & Kroll, A. (2016). Performance management routines that work? An early assessment of the GPRA Modernization Act. Public Administration Review, 76(2), 314-323.
Najafi, T. & Gholipour, A. (2017). Performance Management System Pathology in Small and Medium Sized Enterprises of Iran Capital Market (A Case Study in Amin Investment Bank. Improvement Management, 10(4), 158-179. (in Persian)
Najafizadeh, M.M. & Zahedi, S. M. (2015). Pathology of the performance management system in Qazvin University of Medical Sciences using the three-pronged model. Journal of Development and Transformation Management, 25, 59-69. (in Persian)
Orikiriza, A. (2023). Performance management in Uganda's public sector, a case of Kampala capital city authorit. Masters research report.
Rusli, A. (2013). Issues and challenges in the practice of performance Appraisal Activities I the 21 century. International Journal of Education and Research, 1(4), 1-8.
Sarchehani, Z., Zare, R., Ghanbari, S., & Qaltash, A. (2017). Pathology of school principals' performance evaluation system: Findings of a qualitative research. Two-quarter scientific research journal of school management, 6(2), 8, 264-284. (in Persian)
Suen, H. & Wu, Qi. (2006). Sychometric paradox of very high-stakes assessment and solutions. KEDI Journal of Educational Policy, 3(1), 113-129.
Sink, D.S. & Tuttle, T.C. (1989). Planning and Measurement in Your Organisation of the Future. Ch. 5. Industrial Engineering and and Management Press.
Wargadinata, B., Eman, S., Prasetyo, Wahyudin, R. B., & Siregar, S. (2022). Performance Evaluation Valuation of Area Cleanliness Company Using Balanced Score Card (Analytical study of waste management in Bandung City). Social Science Journal, 13(1), 103-120.
Williams, P., Nicholas, D., Huntington, P., & McLean, F. (2002). Surfing for health: User evaluation of a health information website. Part two: Fieldwork. Health Information & Libraries Journal, 19(4), 214-225.
Zhao, X., Hwang, B., & Gao, Y. (2015). A fuzzy synthetic evaluation approach for risk assessment: A Case of Singapore’s green projects. Journal of Cleaner Production, Article In Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 355 |