![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,665 |
تحلیل روانکاوانه رمان عاشق مارگریت دوراس: روایت ملالآلود تکوین سوبژکتیویته | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 1، تیر 1403، صفحه 151-169 اصل مقاله (741.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.348101.2345 | ||
نویسندگان | ||
سارا طباطبایی* ؛ سروین رحیمیان | ||
گروه زبان و ادبیات فرانسه ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران. | ||
چکیده | ||
عاشق رمان بیمثال مارگریت دوراس به ما اجازه میدهد وارد دنیای اتوبیوگرافیک او شویم. آنچه در طول داستان بسامد چشمگیری دارد مواجۀ راوی با مادر و واکنشاش نسبت به مادرانگیست. توصیفات و واکنشهایی که همگی حاکی از نفرتی درونی نسبت به مادر هستند. نفرتی که نه راوی و نه خواننده هیچکدام علت اصلی آن را نمیدانند. برای کشف این علت به سراغ ژولیا کریستوا، فیلسوف، روانکاو و منتقد ادبی میرویم. از منظر او کودک در ابتدا با مادر خود در فضایی نشانهای به نام «کورا» در هم تنیده شدهاند، فضای یگانگی محض با مادر. تن مادر به مثابه این فضا، اصل و منشا وجودی کودک در ضمیر ناخودآگاه اوست. سپس کودک برای آنکه بتواند به یک سوژه و تن مستقل دست یابد باید که مرزهایی را بین خود و اولین دیگری یا همان مادرش ترسیم کند و برای نیل به این هدف ناگزیر و ناخودآگاه به آلودهانگاری میپردازد. فرآیندی ملالآور که لازمه تحقق سوبژکتیویته است. با تحلیل رمان عاشق درمییابیم که بروز عواطفی مانند انزجار و نفرت و حالاتی روانی همچون ملال و افسردگی نتیجۀ مکانیسم آلودهانگاری در ضمیر ناخودآگاه راوی است. این اثر داستانی پر از تلاطمهای عاطفی، حسی و ادراکی است. روایت تولد یک هویت است، هویتی تازه برای هنرمندی که با خلق یک شاهکار ادبی این فرایند را بازآفرینی و درد و رنج و عواطف منفی ناشی از آن را تطهیر میکند و نیز تجربۀ تطهیر بخش به ظهور رسیدن یک هویت از دل کورای نشانهای است در سطح نمادین نزد خوانندۀ رمان. | ||
کلیدواژهها | ||
آلودهانگاری؛ کورای نشانهای؛ مادرانگی؛ ژولیا کریستوا؛ مارگریت دوراس؛ عاشق | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References
Algooneh Joneghani, Masoud. “The application of Kristeva's semanalysis in the reading of a poem by Reza Barahani”, Reaserch in Contemperary Word Literature, Volume 23, Issue 2, February 2019, Pages 277-302Athari Nikazm. Marzieh, Donya Beigi. “Semiotic analyses of silence in three novels of Marguerite Duras: Moderato Cantabile, The Lover and The Pain”, Critical Language and Literary Studies, Volume 10, Issue 14 - Serial Number 14 October 2015, Pages 131-155Crocker, Sue. « De L'abject : théorie psychanalytique et Le vice-consul de Marguerite Duras », Thesis (Masters), Humanities and Social Sciences, Faculty of French and Spanish, Memorial University of Newfoundland,1999.
Duras. Marguerite, The Lover, Translated by Ghassem Rooeen, Niloofar publication, 2012/1391
Firoozi Azita; Majid Akbari, "The meaning of semanalysis in Kristeva’s theories", Journal of Recognition, Volume 5, Issue 2 - Serial Number 67 December 2012, 111-131
Kristeva. Julia, Polylogue, Paris, Seuil, 1977. (Coll. «Tel quel»).
---. Le pouvoir de l’horreur : Essai sur L’abjection. Paris. Edition du Seuil. 1983
---. La révolution du langage poétique. Paris, Éditions du Seuil. 1974
McAfee. Noelle, Julia Kristeva, Translated by Mehrdad Parsa, Tehran publication, 2013/1392
Nasehi Zohreh, Raheleh Markabi, "The Experimental Style of Marguerite Duras through un barrage contre le Pacifique and L’amant"; Critical Language and Literary Studies, 1, 1, 2009, 149-175
Pourali, Hojat allah;Rooentan Farhmand; Narges Bagheri. "A Critical Reading of "Ghaedeye Bazi", a Novel by Firouz
Zenouzi Jalali, Based on Julia Christeva's Theory of Abjection". Fiction studies, 2, 2, 2014, 26-39.
Salimi Koochi, Ebrahim; Fatemeh Sokoot Jahromi. "The Characters of Anārbānu and her sons from the Perspective of Kristeva’s Abject Body". Journal of Adab Pazhuhi, 9, 31, 2015, 117-135.---. "Application of the Analytic Approach of the Theory of the Abjection in “I am concerned for the garden” by Forough Farokhzad. ", Language Related Research.; 5 (1), 2014: 89-106
Tabatabaei, sara; Sarvin Rahimian. "Le langage en tant qu’un moyen de libération / psychanalyse du langage de la dépression dans Moderato Cantabile de Marguerite Duras". Revue des Études de la Langue Française, 12, 1, 2020, 113-126.
Tousson, Bahira Youssef. Les Marques de Subjectivite dans "L'Amant" de Marguerite Duras. مجلة الآداب والعلوم الإنسانیة, 67(3), 2008.67-98.
Umeh, Cecilia Chinyere, Chioma Elizabeth Ogbu, « L’écriture De Marguerite Duras Dans L’amant », EBSU Journal of Social Sciences and Humanities, Vol. 10 No 2 Novembre, 2020.40-50
Zamāni, Fātemeh. "Mythical-Intertextual Analysis of Heyrani; Based on Julia Kristeva's Theory of Abjection". journal of mytho-mystic literature, 15, 54, 2019, 135-161. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |