تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,391 |
روایت اسطوره بازگشت جاودانه در داستان «یک مرد بزرگ» از میرچا الیاده | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 29، شماره 1، تیر 1403، صفحه 171-191 اصل مقاله (473.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2023.347234.2337 | ||
نویسنده | ||
افسانه حسن زاده دستجردی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده حضرت نرجس(س)، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
تقابل امر قدسی و غیر قدسی و نسبت آنها با یکدیگر، گذار از زمان تاریخی کرانمند و ورود به لحظه ازلی، قرار گرفتن در مرکز، و نوزایی مسائل اصلی مورد توجه میرچا الیاده بود که در اغلب پژوهشهایش به آنها پرداخته است. وی این مسائل را در داستانهایش نیز بازگو کرده است. داستان «یک مرد بزرگ» ازجمله این داستانها است. در پژوهش حاضر کوشیده ایم با بهکارگیری روش کیفی و تحلیل محتوا براساس رویکرد اسطورهشناسی الیاده، این داستان را به لحاظ ساختار و محتوا واکاوی کنیم. دیدگاه الیاده درباره دین به مثابه تجربه امر قدسی و اسطوره به معنای روایتکننده تاریخ قدسی در این متن ادبی نیز بازتاب یافته است. وی در روایت داستانش از نمادهایی چون شب، ماه، کوه، درخت، و جنگل و الگوهای اسطورهای بهره گرفته است. شخصیت اصلی این داستان به دنبال تغییرات ناگهانی جسمی و درنتیجه، از نظم خارج شدن زندگیاش، از جمع آدمیان خارج میشود و به کوهستان، مرکز عالم و مکان مقدس، پناه میبرد و در آنجا به حکمت و معرفت میرسد. حرکت او، گذار از زمان محدود خطی دنیوی به زمان نامحدود قدسی و بازگشت به آشوب ازلی است که مقدمه نوزایی او است. از سوی دیگر، گذار او یادآور آیین تشرف و رازآموزی و اسطوره بهشت گمشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطوره بازگشت جاودانه؛ میرچا الیاده؛ روایت داستانی؛ امر قدسی؛ نماد؛ یک مرد بزرگ | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References
Asadian, Mohammad. Adab va Ayinha-ye Gozar [Passing Ceremonies in Iran]. Tehran, Hanouz, 2019.
Bahar, Mehrdad. Pazhouheshi dar asatire Iran [A Research in Iranian Myths]. Edited by Katayoun Mazdapour. 8th ed. Tehran, Agah, 2010.
Boldea, Iulian. “Mircea Eliade; Meaning of autobiographical Discourse” [“Mircea Eliade; Ma’ni-ye Gofteman-e Zendeginame-ye”]. Journal of Romanian Literary Studies. no. 2 (Spring 2012): 62-68.
Campbell, Joseph. The power of the Myth [Ghodrate Ostoureh]. Translated by Abbas Mokhber. 7th ed. Tehran, Markaz, 2012.
---. The Hero with a Thousand Face [Ghahreman-e Hezar Chehreh]. Translated by Shadi Khosropanah. 4th ed. Mashhad, Gol Aftab, 2010.
Cassirer, Ernest. Myth and language [Zaban va Ostoureh]. Translated by Mohammad salasi. Tehran, Morvarid, 2011.
Cave, David. Mircea Eliade’s Vision for a New Humanism [Didgah-e Mircea Eliade baray-e Ensangeraye-ye Jadid]. New York, Oxford UP, 1993.
Chevalier, Jean, and Alain Gheerbrant. Dictionnaire des symboles: mythes, reves, coutumes [Farhang-e Namadha, Asatir, Royaha]. Translated by Soudabe Fazaeli. Tehran, Jeyhoun, 2009.
Christian, David. This Fleeting World: a short history on humanity [In Jahan-e Gozara]. Translated by Mazda Movahhed. Tehran, Bidgol, 2020.
Coupe, Laurence. Myth [Ostoureh]. Translated by Mohammad Dehghani. Tehran, Elmi Farhangi, 2011.
Eliade, Mircea. Perspectives of Myth [Cheshmandazha-ye Ostoreh]. 5th ed. Translated by Jalal Sattari. Tehran, Soroush, 2013.
---. “A Big Man”. In Curte la Dionis [Dar khiaban-e Mintolasa]. Translated by Mohammadali Sowti. Tehran, Zarrin,1989, 167-207.
---. The sacred and the profane; the nature of religion [Moghadas va Namoghadas]. Translated by Nasrollah Zangouei. Tehran, Soroush, 1996.
---. Symbolism, the sacred, and the arts [Namadpardazi-ye amr-e ghodsi va honarha]. Translated by Mani Salehi Allameh. Tehran, Niloufar, 2014.
---. Myth, Dream, Mystery [Ostoreh, Roya, Raz]. 3th ed. Translated by Roya Monajjem. Tehran, Elm, 2003.
---. The myth of the eternal return [Ostoure-ye bazgast-e javdaneh]. Translated by Bahman Sarkarati. Tehran, Tahouri, 2018.
---. Traite d'histoire des religions [Resaleh dar Tarikh-e Adyan]. Translated by Jalal Sattari. Tehran, Soroush, 1993.
Fazeli Birjandi, Mahmoud. “Gozar az khiyaban Mintolasa: Nazary bar se dastane Mircea Eliade” [“Crossing Mintolasa Street: A Commentary on Mircea Eliade’s Three Stories”]. School of culture and arts [Adabestane Farhang va Honar]. no 4 (Spring 1369): 20-21.
Gabriela, Mihaela. “Mihai Eminescu, Mircea Eliade and Vasile Voiculessu’s Water Symbolis”. Journal of Romanian Literary Studies. no. 7 (Winter 2015): 882-893.
Guerin, Wilfred L, et al. A handbook of critical approaches to literature [Rahnama-ye rouykardha-ye naghd-e adabi]. Translated by Zahra Mihankhah. 4th ed. Tehran, Etela’at, 2004.
Idel, Mosheh. “The camouflaged Sacred in Mircea Eliade’s Self-perception, Literature, and Scholarship”. Hermeneutics, Politics, Legacies of Joachim Wach and Mircea Eliade [Hermenotic, Siyasat, Miras-e Joachim Wach va Mircea Eliade]. edited by Christian Wedemeyer and Wendy Doniger. New York, Oxford UP, 2010, 159-196.
Karimi, Sorayya, Et al. “Naghd-e Ostorei-ye ManaghebolArefin Ba Tekye bar Nazareye-ye Mitcea Eliade” [“A Mythological Criticism of Manaqobal-Arefin Based on the Theory of Mircea Eliad”]. Half-yearly Persian Language and Literature [Do Faslname-ye Zaban va Adabiyat-e Farsi]. no. 92 (Spring and Summer 1401): 225-249.
Kitagawa, Joseph M. “Mircea Eliade”. The Book of the Month of Religion [Ketab-e Mah-e Din]. Translated by Kambiz Pournaji. no. 158 (Winter 1389): 29-37.
Nasiri, Jabbar and Eshagh Togyani. “Barresi va Tahlil-e Nemoud-e Marasem-e Ashnasazi dar Hamase-ye Borzouname bar Paye-ye Nazareye-ye Mircea Eliade” [“Investigating Manifestations of Initiation Ceremony in Burzoonameh Epic Based on Mircea Eliade”]. Journal of Heroic Literature [Adabiyyat-e Pahlavani]. vol. 6, no. 6 (Spring and Summer 1399): 149-164.
Ovysi, Mohsen, et al. “Taghabol-e Ma’refatshenasi-e Mircea Eliade va Jonathan Zitel Smith dar Motale’t-e Adyan” [“The epistemological opposition of Mircea Eliade and Jonathan Z. Smith in the study of religions”]. Knowledge of Religions [Ma’rifat-e Adyan]. no. 49 (Winter 1400): 117-134.
Park, Jeong O. “The Specifics of Mircea Eliade’s Fantastic Novel”. International Area Studies Review [Barresi-ye Motaleat-e Mantaghe-ye Beynolmelali]. vol. 12, no. 3 (Winter 2009): 169-179.
Ramin, Zohreh & Hossein Torkamannejad. “Khaneshi Novin az Falsafe-ye Tarikh-e anbia: Barresi-ye Roman-e Ketab-e denial bar asase Ara-ye Mircea Eliade” [“A New Reading of the Prophets” Philosophy of History: An Analysis of The Book of Daniel Based on Mircea Eliade’s Theory”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. vol. 25, no. 1 (Spring and Summer 1399): 273-291.
Royayi, Talayeh. “Zayesh-e Ostoureh-ha-ye Jadid az Batn-e Adabiyat va Honar” [“Birth of New Myths From The Modern Litrature and Art”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. vol. 20, no. 1 (Spring and Summer 1394): 91-109.
Sadeghimanesh, Ali, et al. “vakavie ostoureshenakhti-e zaman dar shive-ye revayatgari-ye Mircea Eliade (Motale Mowredi: Dastan-e “Davazdah Ra’s Gav”)” [“Mythological Recognition of Time in Mircea Eliade’s narrative method (Case Study: The story of "Twelve Thousands of Cows")”]. Research in Contemporary world Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji]. vol. 26, no. 2 (Autumn and Winter 1400): 794-812.
Sattari, Jalal. Ostoure dar jahan-e emrouz [Myth in Modern time]. Tehran, Markaz, 1997.
Smadja, Eric. On symbolism and symbolisation: the work of Freud, Durkheim and Mauss [Namadha va Namadgeraei dar asar-e freud, Durkhiem, Mauss]. Translated by Alireza Eskandarnezhad. Tehran, Golazin, 2022.
Vogler, Christopher. The Writer’s Journey: Mythic Structure for Writers [Sakhtar-e Ostoureh-ye dar Dastan va Filmnameh]. Translated by Abbas Akbari. Tehran, Niloufar, 2007.
Wilkinson, Philip and Nill Philip. Mythology [Negahi Now be Ostoureshenasi]. Translated by Rahim Koushesh. Tehran, Ettelaat, 2012. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |