تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,437,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,206,577 |
بحران هویت و تاثیرگذاری مولفه جامعه در رمانهای بازمانده روز و هرگز ترکم مکن بر اساس آراء اریک اریکسون | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2022.335454.2253 | ||
نویسندگان | ||
حمزه باقری حیدری1؛ اسماعیل نجار* 2؛ روژان باقری حیدری3 | ||
1گروه ادبیات نمایشی. کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس | ||
2گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3کارشناسی ارشد، گروه نقاشی ، دانشکده هنر ، دانشگاه سوره تهران | ||
چکیده | ||
تحلیل روانشناختی آثار ادبی در قرن اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با ظهور روانکاوی مبتنی بر نظریات فروید این رویکرد به طور جدیتری رشد کرد. اریک اریکسون از شاگردان ممتاز فروید که برای اولین بار مفهوم بحران هویت را ابداع کرد، رویکردی تجربی در باب حیات انسان برگزید و با تقسیم عمر انسان به هشت مرحله تمامیت آن را در برگرفت: نوزادی، اوایلکودکی، پیشدبستانی، دبستانی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و سالمندی. اریکسون در شاکله نظریهاش عباراتی چون اصل اپیژنتیک، ریتوآلیزاسیون، ریتوآلیسم و سایکوشال موراتوریوم را معرفی نمود. در این مقاله پژوهشگران در صدد آن برامدند تا شخصیتهای «آقایاستیونز» در رمان بازمانده روز و شخصیت «کتی» در رمان هرگز ترکم مکن را مورد واکاوی روانشناسانه قرار دهند و با بررسی عمیق روابط شخصیتها و جامعه به تاثیر و تاثر میان آنها بپردازند و بحران هر یک را به طور جداگانه تحلیل نمایند. در بررسیهای انجام شده این نتیجه حاصل شده است که جامعه و محیط به عنوان اتمسفر و اهرم فشار به شخصیتها آنان را به سوی بحرانهای هویتی سوق داده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
بحران هویت؛ اریک اریکسون؛ کازوئو ایشی گورو؛ بازمانده روز؛ هرگز ترکم مکن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identity Crisis and the Effect of Society in the The Remain of the Day and Never Let Me Go through the Lens of Eric Erikson | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamzeh bagheri heydari1؛ Esmaeil Najar2؛ Rozhan bagheri heydari3 | ||
1,Ma Student of Dramatic Literature, Faculty of Art ,Tarbiat Modares University . | ||
2Department of Dramatic Literature, College of Art,, Tarbiat Modares University | ||
3Ma student of painting , college of art , soore university , Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Psychoanalytical exploration of literary works in our contemporary era has prominently increased and indisputably Freud's theories on dramatic characters played a significant role in this momentum. Eric Erikson, one of Freud's prominent students, was the first psychoanalyst who introduced the concept of identity crisis into the world. He selected an experimental approach towards human life and studied human life and psyche in totality by classifying it into eight distict stages: infancy, early childhood, preschool, school age, adolescence, young adulthood, middle adulthood and maturity. In his theory, he proposed concepts such as epigenetic principle, ritualization, ritualism and psychosocial moratorium. In this research, we will analyze "Mr. Stevens" as the main character of The Remains of the Day and "Kathy" the main character of Never Let Me Go from the standpoint of Erickson’s theory and will thoroughly investigate the relationships between characters and their societies to illustrate how they mutually affect one another. We conclude that this reciprocal encounter of characters with both society and environment lead to the characters’ identity crisis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Erik Erickson, Identity Crisis, Kazuo Ishiguro, The Remain of the Day, Never Let Me Go | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 |