
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,677 |
تعداد مقالات | 71,947 |
تعداد مشاهده مقاله | 128,696,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,522,309 |
مفهوم مقبولیت در «وجـدِ پنهان» به قلم سر دیوید هِر از نگرگاه نوتاریخگرایانه میشل فوکو | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2019.264277.1737 | ||
نویسندگان | ||
سعید اسدی* 1؛ نرجس توحیدی فر2؛ حجت گودرزی3 | ||
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر. ایلام | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
نوتاریخگرایی رویکردی دیگرگــونه است که در آن عینی بودنِ تاریخ رد شده و به جانبداریهای شخصی و تأثیر آن در تفسیر تاریخ تأکید میشود. در نگرش فوکو، تاریخ امری قائم به ذات نیست و یکی از بسیار گفتمانها و یا شیوههای دیدن و اندیشیدن گرداگرد هستی است. هر دوره تاریخی از طریق زبان و اندیشه، پنداشتهای ویژه خود راجع به ماهیت واقعیت را به وجود میآورد و سنجههایی برای قضاوت درباره درستی یا نادرستی را بنیان مینهد و با گستردن آن، مفهوم «مقبولیت» را شکل میدهد. نمایشنامه«وجد پنهان» نمایهای از چهرههای متن ارائه میکند که هر شخصیت نماینده طبقــهای از جامعه انگلستان دهه1980 میلادی است و هر کدام باربرِ بخشی از بدنه قدرت هژمونی سیاستهای دولت تاچر هستند. یکایک شخصیتها، فراخور موقعیت اجتماعیشان به نوعی تلاش میکنند در نیل به مقبولیت، داستان خود را مقبولتر جلوه دهند. مقاله حاضر تلاشی است تا از دل نمایشنامه «وجد پنهان» شخصیتها و رویدادها را با رویکرد نوتاریخگرایانه استخراج کرده، نمایان سازد و تصویری نزدیک به واقعیت پیش روی مخاطبین قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوتاریخ گرایی؛ هژمونی؛ ایدئولوژی؛ شناختمان؛ شخصیتهای غایب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 |