تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,212 |
توزیع امر محسوس و ناشمارش شده ها: بررسی کنش سیاسی مادران در دهه60 شمسی در ایران | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
دوره 30، شماره 2، بهمن 1402، صفحه 203-227 اصل مقاله (691.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2024.352676.1831 | ||
نویسندگان | ||
محمد تقی کرمی قهی1؛ وحید شالچی2؛ سارا یوسفی خواه* 3 | ||
1دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه | ||
2دانشیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه علاوه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این مقاله به مادرانی اشاره میکند که از دسترسی به تفکر و تصمیمگیریهای اجتماعی محروم شدهاند. گروهی که به واسطهی طبقهبندی جامعه بر اساس سیستم آموزشی، به عنوان طبقهی فاقد رتبهی اجتماعی، تابع ممتازانِ فکر تلقی میگردند. این پژوهش مادران را به عنوان افرادی با کنشگری و تاثیرگذاری در جامعه تلقی میکند، بدون اینکه آنها را به عنوان یک قشر منفعل و وابسته به سیاستگذاران و برنامهریزان، همچنین حامی سنتهای نابرابر موجود، بداند. این تحقیق به بررسی کنشهای مادرانِ فاقد تحصیلات در دهه 60 در ایران میپردازد و نشان میدهد که آنها چگونه اقداماتی انجام دادهاند که موجب تغییرات در امور قابل شنیدن، قابل رؤیت و طبیعیپنداشته، شدهاند. این گروه از مادران، که بر اساس سیستم آموزشی به عنوان طبقهای بدون دانش و آگاهی معرفی شدهاند، در واقعیت به عنوان افرادی با کنشگری و تفکر تلقی میشوند. آنها، عمدتاً ملهم از تجربهی انقلاب اسلامی 57 و جنگ با تردید نسبت به نظم معمول، به تحقق اموری که به نظر ممکن نمیآمد، پرداختهاند. در این تحقیق، شواهد با استفاده از مصاحبههای روایی با 12 نمونه جمعآوری شدهاند. با استفاده از تکنیک تحلیل مضمونی، نتایج به عنوان "مادران محذوف: مولدان امر سیاسی" ارائه شدهاند و شامل دو مضمون اصلی "قرائت برابری جویانه از دین در مقابل گفتار پلیسی" و "مراقبت برابریجویانه در برابر مراقبت پلیسی" همچنین پنج مضمون فرعی دیگر میشوند. نتایج نشان میدهند که این مادران به ایجاد ارزشهای جدید در زندگی دختران جوان خود پرداختهاند و اهمیت تردید در روشهای تفکر و عمل برابریجویی در جامعه را تاکید میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مادران دههی 60؛ توزیع امر محسوس؛ تولید امر سیاسی؛ رانسیر؛ مراقبت برابریجویانه | ||
مراجع | ||
افراسیابی، بهرام و دهقان، سعید (1360). طالقانی و تاریخ، نشر نیلوفر
باقری دولت آبادی، علی و ابراهیمی، حسین (1395). توسعه محوری در دولت سازندگی و الزامات آن برای سیاست خارجی ایران، دولت پژوهی، سال دوم، شماره 6.
بیات، آصف (1390). زندگی همچون سیاست، ترجمه فاطمه صادقی، برگرفته از: https://bayanbox.ir/view/3486238481723723902
رانسیر، ژاک (1388). ده تز در باب سیاست، ترجمه امید مهرگان، تهران: رخداد نو
رانسیر، ژاک (1394). عدم توافق، ترجمه رضا اسکندری، تهران: گهرشید
فلیک، اوه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
محمدپور، احمد (1390). فراروش، بنیانهای فلسفی و عملی روش تحقیق ترکیبی در علوم اجتماعی و رفتاری، تهران، انتشارات جامعهشناسان، چاپ سوم.
مرکز آمار ایران، https://www.amar.org.ir
میر فخرایی، تژا (1385). زبان، رسانه و بازنمایی هویت، پژوهشهای ارتباطی، شماره 48.
Citton, Y. (2014). “The ignorant schoolmaster”: knowledge and authority. In Jacques Ranciere: key concepts. (pp. 25-37). Routledge.
CokSen, S. (2021). Time-Space and Politics in Understanding of Jacques Ranciere (Master's thesis, Middle East Technical University).
Davis, O. (2010). Jacques Rancire. Polity.
Firestone, S. (2015). The dialectic of sex: The case for feminist revolution. Verso Books.
Fraser, N. (2014). Justice Interruptus: Critical reflections on the "postsocialist" condition. Routledge.
Fraser, C. (2021). Deep Interviewing: Methods, Challenges, and Solutions. London: SAGE Publications Ltd.
Glaser, Barney, G. (2001). The Grounded Theory Perspective: Conceptualization Contrasted with Description. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
Hallward, P. (2009). Staging Equality: Ranciere's Theatrocracy and the Limits of Anarchic Equality. In G. Rockhill, & P. Watts (Eds.), Jacques Ranciere: History, Politics, Aesthetics. Durham & London: Duke University Press.
Hooks, B. (2000). Feminist theory: From margin to center. Pluto Press.
Low, J. (2019). A pragmatic definition of the concept of theoretical saturation. Sociological Focus, 52(2), 131-139.
Mahdavi, H. (1970). “The Patterns and Problems of Economic Development in Rentier States: The Case of Iran”, in M. A. Cook, editor, Studies in the Economic History of the Middle East, London: Oxford University Press.
May, T. (2008). Political Thought of Jacques Rancière: Creating Equality. Edinburgh University Press.
Nussbaum, M. C., & Capabilities, C. (2011). The human development approach. Creating capabilities. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard.
Patton, P. (2012). Ranciere’s utopian politics. In Jacques Ranciere and the Contemporary Scene: The Philosophy of Radical Equality (pp. 129-144). Continuum.
Ranciere, J. (1991), The Ignorant Schoolmaster: Five Lessons in Intellectual Emancipation.Trans. K. Ross, Stanford: Stanford University Press
Ranciere, J. (1995). On the shores of politics. Verso.
Ranciere, J., Guénoun, S., Kavanagh, J. H., & Lapidus, R. (2000). Jacques Ranciere: Literature, politics, aesthetics: Approaches to democratic disagreement. SubStance, 29(2), 3-24.
Ranciere, J. (2004). Introducing disagreement. Angelaki: journal of the theoretical humanities, 9(3), 3-9.
Ranciere, J. (2009). The method of equality: An answer to some questions. Jacques rancière: History, politics, aesthetics, 273-288
Ranciere, J. (2010). Dissensus: On Politics and Aesthetics. (S. Corcoran, Ed., & S. Corcoran, Trans.) Continuum International Publishing Group.
Ranciere, J. (2016). The Method of Equality: Politics and Poetics. In Honneth, A., & Rancière, J. Recognition or disagreement. In Recognition or Disagreement. Columbia University Press.
Spivak, G. C. (2015). Can the Subaltern Speak? In Colonial discourse and post-colonial theory (pp. 66-111). Routledge.
Tanke, J. J. (2011). Jacques Ranciere: an introduction. A&C Black.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |