
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,888,107 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,278 |
اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت به شیوهی برخط بر مهارتهای اجتماعی- هیجانی و بازشناسی هیجان کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش-فعالی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1402 اصل مقاله (888.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.357607.644590 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نیکخو1؛ زهرا تلک آباد آرانی* 2؛ زهره جاویدمهر3 | ||
1دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامهی فرزندپروری مثبت به شیوهی برخط بر مهارتهای اجتماعی- هیجانی و بازشناسی هیجان در کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین کودکـان 7 تا 12 سال بود که در سـال 1399-1400 به مراکـز توانبخشی و روانشناسی شهر تهران مراجعه و براساس نظر متخصصان تشخیص اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی را دریافت کردهاند. به شیوهی نمونهگیری در دسترس 30 کودک انتخاب شدند. برای بررسی مهارتهای اجتماعی- هیجانی و بازشناسی هیجان از مقیاس توانمندی های اجتماعی _ هیجانی و تاب آوری (SEARS) و آزمون بازشناسی هیجان چهره (FART) استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامهی فرزندپروری مثبت بر بهبود مهارتهای همدلی و خودتنظیمی و همینطور بازشناسی هیجانی اثربخشی معناداری داشته (05/0P<) و بر مسئولیتپذیری و توانمندی اجتماعی تاثیر معناداری نداشته است (05/0P>). بر همین اساس میتوان گفت که استفاده از فرزندپروری مثبت به شیوه برخط در زمان شیوع کووید -19 میتواند مورد توجه متخصصان و مراکز درمانی کودکان با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی قرار گیرد و برای خانوادههای که امکان مراجعه حضوری به مراکز را ندارند از این مداخله بهرهمند گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی؛ برنامهی فرزندپروری مثبت؛ بازشناسی هیجان؛ شیوهی برخط؛ مهارتهای اجتماعی- هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 467 |