تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,871 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,433,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,201,677 |
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر ارتقاء کارکردهای اجرایی دانشآموزان با علائم ضربآهنگ شناختی کند | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1402 اصل مقاله (707.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.355475.644542 | ||
نویسندگان | ||
کریم عبدالمحمدی* 1؛ عسگر علیمحمدی2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) بر ارتقاء کارکردهای اجرایی دانشآموزان با علائم ضربآهنگ شناختی کند بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر با علائم ضربآهنگ شناختی کند بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، به روش نمونهگیری هدفمند 30 دانشآموز که علائم ضربآهنگ شناختی کند داشتند، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگماری شدند. گروه آزمایش در 12 جلسه، برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه علائم ضربآهنگ شناختی کند (SCT) و پرسشنامه مهارتهای اجرایی (ESQ-R) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر سه مولفه برنامهریزی، تنظیم هیجان و مدیریت زمان تاثیر معنادار دارد (05/0>p). اما تاثیر معناداری بر مولفههای سازماندهی و تنظیم رفتار بدست نیامد. بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی (MBCT) روشی کارآمد در بهبود برنامهریزی، تنظیم هیجان و مدیریت زمان دانشآموزان با علائم ضربآهنگ شناختی کند است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی؛ کارکردهای اجرایی؛ ضربآهنگ شناختی کند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) On Improving the Executive Functions of Students with Sluggish Cognitive Tempo | ||
نویسندگان [English] | ||
karim abdolmohammadi1؛ Asgar Alimohamadi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor, Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on improving the executive functions of students with sluggish cognitive tempo. The study was a semi-experimental method based on pre-test and post-test design with a control group. The population of the study included all male students with sluggish cognitive tempo who were in the schools of Tabriz in 2022-2023. From this population, 30 students with sluggish cognitive tempo were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received mindfulness-based cognitive therapy program in 12 sessions. sluggish cognitive tempo questionnaire (SCT) and executive skills questionnaire (ESQ-R) were used to collect data. The results showed that the mindfulness-based cognitive therapy had a significant effect on the three component of planning, emotion regulation and time management (p<0.05). But there was no significant effect on the component of organization and behavior regulation. Therefore, it can be concluded that mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) is an efficient method in improving planning, emotion regulation and time management of students with sluggish cognitive tempo. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness-Based Cognitive Therapy, Executive Functions, Sluggish Cognitive Tempo | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |