تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,665 |
تحلیل انتقادی اندیشههای غزّالی در مورد زنان با تکیه بر زمینههای تاریخی جامعۀ اسلامی | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
دوره 14، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (653.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2023.367695.1666 | ||
نویسنده | ||
زیبا اسماعیلی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امام محمد غزّالی یکی از برجستهترین متفکّران و تأثیرگذارترین عالمان دینی است که داعیۀ اصلاح و احیای دین داشته، جزو سرامدان جریان بازگشت به سلف صالح محسوب میشود. تعلیم دین، شیوۀ حکمرانی و سایر آداب، چون آداب ازدواج در آثار او موردتوجه قرار گرفته که در ضمن آن، آرا خود در مورد زنان را نیز ذکر میکند. تفکرات غزّالی در مورد زنان، با متن اسلام مغایرت دارد. بررسی دقیقتر آرا او در مورد زنان، دیدگاه فرهنگی جامعۀ اسلامی را نسبت به زنان آشکار میکند. در این تحقیق با روش توصیفی و با رویکرد انتقادی، دیدگاه امام محمد غزّالی در مسائل مربوط به زنان مورد بررسی قرار گرفته، سپس زمینههای تاریخی و اجتماعی تأثیرگذار بر تفکر او تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که برخی دیدگاههای غزّالی در مورد زنان، از فرهنگ جاهلی و تحولات جامعۀ اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص)، متأثر است. وجود سفارشهایی چون مشورت با زنان و برخلاف آن عمل کردن، آفریده شدن زنان از دندۀ کج، محبوس کردن زنان در خانه و محروم کردن آنها از آموزش، قرار دادن زنان در ردیف بردگان و تأکید بر کارکرد فرزندآوری مباحث مورد تأکید در اندیشههای غزّالی است که با تغییرات فرهنگی جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص)، ارتباط مستقیم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعۀ جاهلی؛ جامعۀ اسلامی؛ جایگاه زنان؛ زنستیزی؛ محمد غزّالی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
قرآن کریم.
کتاب مقدس (1380) عهد عتیق و عهد جدید، تهران: اساطیر.
رضی، محمد بن حسین (1380) نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، چاپ سیزدهم، قم: مشهور.
ابنخلّکان، أبو العباس شمس الدین أحمد (1900 م) وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، به تحقیق إحسان عباس، بیروت: دار صادر.
ابن سعد، محمدبن سعد (1410 ق) الطبقات الکبری، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابنقتیبه دینوری، ابومحمد عبدالله بن مسلم (1418 ق) عیون الاخبار، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن عبد ربه الاندلسی، احمد بن محمد (1409 ق) العقد الفرید، (جلد 6)، بیروت: دار احیا التراث العربی.
پیشوایی، مهدی؛ فریده پیشوایی (1389) گونههای طلاق در جاهلیت و تحول نظام طلاق جاهلی با ظهور اسلام، تاریخ در آیینه پژوهش، 7 (3)، 74-49.
حکیم پور، محمد (1382) حقوق زن در کشاکش سنت و تجدد، تهران: نغمه نواندیش.
علی، جواد (1413 ق) المفصل فی التاریخ العرب قبل الاسلام، بیروت: دارالعلم للملایین.
جمشیدیها، غلامرضا؛ قاسم زائری (1387) سیاست گذاری فرهنگی پیامبر اسلام (ص) و تأثیر آن بر موقعیت فرهنگی-اجتماعی زنان در زیست جهان جاهلی، فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 6 (4)، 38-5.
جوادی آملی، عبدالله (1383) زن در آئینۀ جمال و جلال، قم: اسراء.
راوندی، مرتضی (1369) تاریخ اجتماعی ایران، (جلد 7)، تهران: نگاه.
رحیمپور، فروغالسادات (1391) نقدی بر جایگاه زن در اندیشه غزّالی، فصلنامۀ پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 3 (1) 100- 71.
رحیمپور، فروغالسادات؛ شهرزاد استکی (1395) مطالعۀ تطبیقی جایگاه زن در دیدگاه غزالی و ابن عربی، پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 4 (6)، 130-113.
زرینکوب، عبدالحسین (1379) روزگاران، تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، چاپ دوم، تهران: سخن.
سالم، عبدالعزیز (1380) تاریخ عرب قبل از اسلام، ترجمۀ باقر صدرینیا، تهران: علمی فرهنگی.
ستوده، هدایتالله (1385) تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام از فارابی تا شریعتی، تهران: ندای آریانا.
سعدی شیرازی، مصلحالدین (1381) گلستان سعدی، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، چاپ ششم، تهران: خوارزمی.
صدوق، محمد بن علی (1413 ق) من لایحضره الفقیه، تحقیق علیاکبر غفاری، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم.
صفا، ذبیحالله (1384) تاریخ ادبیات ایران، چاپ بیست و سوم، تهران: ققنوس
غزّالی، محمد بن محمد (1377) احیاء علوم الدین، ترجمۀ مویدالدین محمد خوارزمی، تهران: علمی فرهنگی.
غزّالی، محمد بن محمد (1361) نصیحه الملوک، تصحیح جلال الدین همایی، تهران: بابک.
غزّالی، محمد بن محمد (1381) کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، چاپ هشتم، تهران: گنجینه.
غنی، قاسم (1386) تاریخ تصوف در اسلام؛ تطوّرات و تحوّلات مختلفۀ آن از صدر اسلام تا عصر حافظ، چاپ دهم، (جلد 2-3)، تهران: زوار.
فتاحی زاده، فتحیه (1386) زن در تاریخ اندیشۀ اسلامی، چاپ چهارم، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی.
فردوسی، ابوالقاسم (1379) شاهنامۀ فردوسی، به کوشش سعید حمیدیان، چاپ پنجم، تهران: قطره.
کلینی، محمد بن یعقوب (1407 ق) الکافی، به تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
مسعودی، ابوالحسن علی بن حسین (1370) مروج الذهب، ترجمۀ ابوالقاسم پاینده، چاپ چهارم، (جلد 2)، تهران: علمی فرهنگی.
مسلم، ابن حجاج نیشابوری (بیتا). الصحیح، بیروت: دارالفکر.
مبلغ، سید محمدحسین (1380) بررسی تطبیقی زن در نگاه جاهلیت، ادیان، اسلام و فمنیسم، فصلنامۀ پژوهشهای قرآنی، 7 (27-28)، 223-194.
مشارقه، محمد زهیر (1988 م. ) الحیاه الاجتماعیه عند البدو فی الوطن العربی، دمشق: دار طلاس.
معموری، علی؛ زهرا خوشسخن مظفر (1389) بررسی تاریخی جایگاه زن در جاهلیت و قرآن باتوجهبه آیه ضرب، فصلنامۀ پژوهشنامۀ علوم و معارف قرآن کریم، 1 (6)، 94-73.
منتظری مقدم، حامد (1384) گونههای ازدواج در عصر جاهلی، فصلنامۀ تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 4 (8)، 156-127.
مهریزی، مهدی؛ مریم مشهد علیپور (1389) نگاهی دوباره به ویژگیهای زن در عصر جاهلیت، فصلنامۀ بانوان شیعه، 7 (23)، 36-7.
نوری، ابراهیم؛ لیلا افضلی شیخی، محمد زارعی (1400) نقد دیدگاه غزالی در مسئله اداراکات عقلی زن، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 25 (4)، 1144-1125.
نوری، یحیی (1357) اسلام و عقاید و آرا بشری، (یا جاهلیت و اسلام)، چاپ هشتم، تهران: مجمع مطالعات اسلامی و مجمع معارف اسلامی.
واعظی، محمدجواد (1388) وضعیت زن در جاهلیت، فصلنامۀ تاریخ اسلام در آینه پژوهش، 6 (4)، 159-135.
واقدی، محمد بن عمر (1409ق) المغازی، تحقیق مارسدن جونز، بیروت: مؤسسه الأعلمی.
هاشمپور مولا، سید محمد هاشم؛ افسردیر، حسین (1393) معناشناسی عقل در روایات انّ النساء نواقص العقول، فصلنامۀ پژوهشنامۀ علوی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (2)، 48-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |