تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,659 |
بررسی حس لذت و ادراک انتزاعی سبکهای متفاوت هنری در فرهنگ ایرانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 32، دوره 14، شماره 4، 1402، صفحه 335-347 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.352408.644480 | ||
نویسندگان | ||
یامین باقری دعویسرایی* 1؛ عبدالحسین وهابی2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی حس لذت بصری و ادراک انتزاعی مکاتب متفاوت هنری در فرهنگ ایرانی و همچنین ایجاد پایگاهی از محرکهای بصری نرمالشده بود که در یک مطالعۀ علمی از نوع آزمایشی بهصورت مقطعی انجام گرفت. جامعۀ آماری دانشجویان یا فارغالتحصیلان دانشکدۀ فنی و دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سالهای ۱۴۰1-۱۴۰0 بودند. در این پژوهش، ۶ آزمودنی (۴ زن و ۲ مرد) بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده شامل آزمون رتبهبندی علاقهمندی و آزمون میزان ملموسبودن اثر بود. هر آزمودنی آزمون رتبهبندی علاقهمندی و آزمون رتبهبندی ملموسبودن را برای ۱۰۴۵ نقاشی از پنج سبک امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، زمینهرنگی و آبستره را انجام داد. دادهها با استفاده از روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون خطی آمیخته در زبان پایتون ۳ و به کمک بستههای آماری scipy و pingouin تحلیل شد. نتایج نشان داد در آزمون رتبهبندی علاقهمندی، بهجز در سبک آبستره از کوبیسم و آبستره از زمینهرنگی اختلاف معناداری میان سبکهای مختلف هنری در آزمون رتبهبندی علاقهمندی وجود دارد. در آزمون رتبهبندی ملموسبودن بهجز سبکهای آبستره، کوبیسم و زمینهرنگی که تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند، میان دیگر سبکها تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج نشان داد هرچه یک اثر هنری برای مشاهدهگر ملموستر باشد، رتبۀ علاقهمندی بالاتری را دریافت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون رتبهبندی علاقهمندی و ترجیحات زیباییشناختی؛ آزمون رتبهبندی ملموس بودن؛ ادراک هنری؛ هنردرمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Bar, M., & Neta, M. (2006). Humans prefer curved visual objects. Psychological Science, 17(8), 645–648. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01759.x Barron, H. C., Dolan, R. J., & Behrens, T. E. J. (2013). Online evaluation of novel choices by simultaneous representation of multiple memories. Nature Neuroscience, 16(10), 1492–1498. https://doi.org/10.1038/nn.3515 Cela-Conde, C. J., Marty, G., Maestú, F., Ortiz, T., Munar, E., Fernández, A., Roca, M., Rosselló, J., & Quesney, F. (2004). Activation of the prefrontal cortex in the human visual aesthetic perception. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 101(16), 6321–6325. https://doi.org/10.1073/pnas.0401427101 Chatterjee, A., Widick, P., Sternschein, R., Smith, W., & Bromberger, B. (2010). The assessment of art attributes. Empirical Studies of the Arts, 28(2), 207–222. https://doi.org/10.2190/EM.28.2.f Gantt, L. M., & Anderson, F. (2009). The Formal Elements Art Therapy Scale: A measurement system for global variables in art. Art therapy, 26(3), 124-129. https://doi.org/10.1080/07421656.2001.10129453 Goodman, D. (Ed.). (2008). The new rich in China: Future rulers, present lives (First edition). 2 Park Square. Milton Park. Abington Oxon OX14 RN. Routledge. Iigaya, K., Yi, S., Wahle, I. A., Tanwisuth, K., & Doherty, J. P. O. (2021). A mixture of low- and high-level visual features. Nature Human Behaviour, 5(June). https://doi.org/10.1038/s41562-021-01124-6 Iigaya, K., Yi, S., Wahle, I. A., Tanwisuth, K., & O’Doherty, J. P. (2020). Aesthetic preference for art emerges from a weighted integration over hierarchically structured visual features in the brain. BioRxiv, 2020.02.09.940353. https://doi.org/10.1101/2020.02.09.940353 Kahnt, T., Heinzle, J., Park, S. Q., & Haynes, J. D. (2011). Decoding different roles for vmPFC and dlPFC in multi-attribute decision making. NeuroImage, 56(2), 709–715. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.05.058 Leder, H., & Nadal, M. (2014). Ten years of a model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments : The aesthetic episode – Developments and challenges in empirical aesthetics. 443–464. https://doi.org/10.1111/bjop.12084 Mallon, B., Redies, C., & Hayn-Leichsenring, G. U. (2014). Beauty in abstract paintings: Perceptual contrast and statistical properties. Frontiers in Human Neuroscience, 8(MAR), 1–14. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00161 Ning, D. (1995). The science of art. Languages of Design, 3(1), 78–79. https://doi.org/10.1016/0927-3034(96)83741-4 Palmer, S. E., Schloss, K. B., & Sammartino, J. (2013). Visual aesthetics and human preference. Annual Review of Psychology, 64, 77–107. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100504 Shimamura, A. P., & Palmer, S. E. (2012) Aesthetic Science: Connecting Minds, Brains, and Experience (2012), United Kingdom: Oxford University Press, USA. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199732142.001.0001 Slayton, S. C., D'Archer, J., & Kaplan, F. (2010). Outcome studies on the efficacy of art therapy: A review of findings. Art therapy, 27(3), 108-118. https://doi.org/10.1080/07421656.2010.10129660 Vaidya, A. R., Sefranek, M., & Fellows, L. K. (2018). Ventromedial Frontal Lobe Damage Alters how Specific Attributes are Weighed in Subjective Valuation. Cerebral Cortex, 28(11), 3857–3867. https://doi.org/10.1093/cercor/bhx246 Van Paasschen, J., Zamboni, E., Bacci, F., & Melcher, D. (2014). Consistent Emotions Elicited by Low-Level Visual Features in Abstract Art. Art and Perception, 2(1–2), 99–118. https://doi.org/10.1163/22134913-00002012 Wimmer, G. E., & Shohamy, D. (2012). Preference by association: How memory mechanisms in the hippocampus bias decisions. Science, 338(6104), 270–273. https://doi.org/10.1126/science.1223252 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |