تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,870 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,415,662 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,185,278 |
برهمکنش سهوجهیِ «عنوان» در طرح روی جلد سه کتاب تصویری کودک | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 بهمن 1402 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2024.366008.667187 | ||
نویسنده | ||
امیرحسین زنجانبر* | ||
کارشناسیارشد، ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در کتابهای کودک کارکرد عنوان به اسمگذاری محدود نمیشود. اسمگذاری، کارکردی زبانشناختی بهشمار میآید. عناوین پیش از اینکه خوانده شوند، دیده میشوند. از همین رو، عناوین میتوانند با استفاده از شگردهای تایپوگرافیک کارکرد زیباییشناختی خود را نیز به منصۀ ظهور برسانند. تایپوگرافیِ عنوان میتواند فضای نسبیِ محتوای کتاب را پیش از خواندن بازنمایی کند. علاوه بر این، برهمکنشِ عنوان کتاب و تصویر روی جلد نیز عامل مهمی در مفهومسازی طرح روی جلد است. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به چگونگی برهمکنش مثلثِ «عنوان» (بعد زبانشناختی عنوان)، «تایپوگرافی» (بعد زیباییشناختی عنوان) و «تصویر روی جلد» در ساختار مفهومیِ طرح روی جلد است. این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ گردآوریِ داده، کتابخانهای و بهلحاظ روش، تحلیلیتوصیفی است. جامعۀ هدف، کتابهای تصویری گروه سنی «الف» و «ب» است؛ نمونۀ مورد مطالعه به سه کتاب سؤال بزرگ (ارلبروش، 1388)، شیرۀ دانایی (پیومینی، 1396) و کارآگاه آفتابی (بهاری سعدی، 1396) محدود شده است. علت انتخاب سه کتاب مذکور، سبکهای متفاوت در شیوۀ عنواندهی و تایپوگرافی کلماتی است که در عنوان کتاب به کار رفته است. پژوهشهای پیشین بین عنوان و تصویر روی جلد دنبال رابطهای تکوجهی بودهاند؛ پژوهش حاضر برای عنوان، هویتی دوبعدی قائل است و از همین رو، برهمکنشِ عنوان با تصویر را در قالب رابطهای سهوجهی واکاوی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودک؛ کتابهای تصویری؛ گرافیک؛ طرح روی جلد؛ عنوانپژوهی؛ تایپوگرافی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Three-Dimensional Interaction of “Title” in the Cover Design of Three Children’s Picture Books | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hossein Zanjanbar | ||
Children ̓s and Young Adults ̓ Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The increasing prevalence and diversification of daily Persian typographic interfaces, along with the inspiration of Iranian typographers from foreign children's books, make the necessity of research in this regard undeniable. In children’s literature, the title functions beyond mere labeling for identification purposes. Rather, the titling itself serves a linguocognitive role. Titles are viewed before the book is opened, thereby able to convey aesthetic significance by employing strategic typographic techniques that visually preview a book’s tonal direction. The intentional typographic design choice in formatting the title graphically depicts the relative conceptual space the book will inhabit. Additionally, the interaction between the formatted typographic title presentation on the front cover and the illustrative cover imagery contributes an essential role in coalescing the intended holistic cover design impression. This research aims to closely investigate the three-way interaction occurring between “title” (defined here as the linguistic facet encompassing the verbal meaning of the printed title text), “typography” (defined here as the aesthetic facet encompassing the graphical formatting and styling of the printed title text) and “cover image” (defined as the illustrative artwork encompassing the pictorial depiction on the front book cover) within the conceptual structure underlying the unified cover design presentation. The research methodology enacted is applied in nature, based fundamentally in library data collection, and analytical-descriptive in its systematic approach. The target domain under examination focuses exclusively on children’s picture storybooks classified for age groups “A” and “B,” while concentrating deliberate analysis specifically on three recently published titles selected expressly for their diversity exhibited in typographic title formatting and styling choices implemented: The Big Question (Erlbruch, 2009), Wise Honey (Piumini, 2017), and Sun Detective (Bahari,2017). Unlike former studies pursuing a one-dimensional correlation between title and cover image, this research proposes a two-dimensional identity operating within the functional book title itself. It explores the complex three-way interaction by closely examining how the linguistic reading aspect, aesthetic/graphical typographic aspect, and illustrative cover image aspect relationally interconnect across all three domains through a conceptual triangular dialogue. The book title, like any other written sign, has both a visual and a reader-oriented aspect. This research demonstrates that these two aspects not only individually interact with the cover image but also have internal interactions with each other. Factors such as font size, color, thickness, and font type (visual aspect) can internally interact with the linguistic meaning of the title (reader-oriented aspect). Thus, the cover design results from the triangular relationship of the "reader-oriented aspect of the title," the "visual or typographic aspect of the title," and the "cover image." This triangular relationship initiates with a dual interaction, such as decoding based on the internal interaction of the title (reader-oriented and visual interactions) and subsequently using the decoded information as an introduction for deciphering the codes of the cover image. The diversity in visual structures and themes of each artistic work continues to revolve around a central theme. In each interaction, the main visual structures engage in semantic and interpretative interaction, followed by the sequential interaction of other visual elements in the triad of "title," "typography," and "cover image." | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children'؛ s Literature, Picture Books, Graphics, Cover Design, Title Study, typography | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |