![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,672 |
مبانی هستیشناسی فلسفه ایرانی و اقتضائات سیاسی آن | ||
فصلنامه سیاست | ||
مقاله 1، دوره 53، شماره 3، آذر 1402، صفحه 447-425 اصل مقاله (462.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2024.243899.1007162 | ||
نویسندگان | ||
محمدجعفر جامه بزرگی* 1؛ مجید سروند2 | ||
1استادیار، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
2دانشآموخته گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طرح مبانی هستیشناسی فلسفه ایرانی از منظری خاص، برای استنتاج اقتضائات سیاسی این نوع نگرش است. در تبیین هستیشناسی ایرانی، ناگزیر به مبانی معرفتشناسی، انسانشناسی و فرجامشناسی نیز پرداخته شد. بهطور کلی، روح معنویتگرایی و توجه به عوالمی ورای عالم مادی و محسوس در تفکر ایرانی چنان برجسته است که در بررسی هریک از حوزههای بالا نیز خود را آشکار میسازد. از این حیث، باور به نظامی سلسلهمراتبی از عوالم وجودی و درک تجلیگون هستی و ارتباطی که بین مرتبه هر فرد در ساحتهای وجودی و میزان معرفت و آگاهی وی مطرح میشود، امکانی را برای در محوریت قرار گرفتن آدمی و ایده بازگشت به سرمنزل مینوی و بازیابی ازلیت بهتأخیرافتاده، فراهم میآورد. از همین منظر و با توجه به اینکه هر آن کس که از معرفت بیشتری برخوردار بوده و در مرتبه والاتری از وجود قرار گرفته است، شایستگی و وظیفه هدایت دیگر انسانهایی را که در مرتبه پایینتری هستند، داراست، جایگاه و نقش شاه آرمانی یا امام و سایر ابعاد سیاسی این اندیشه برجسته و آشکار میشود. پرسش پژوهشی اصلی این است که مبانی و ویژگیهای خاص تفکر ایرانی در حوزه هستی، معرفت، انسان و فرجامشناسی بیانگر چه اقتضائات سیاسی است؟ در فرضیه پژوهشی استدلال میشود که نوعی معنویتگرایی و توجه به ساحات ماورای عالم مادی و محسوس در بطن اندیشه ایرانی ملحوظ است که پیامدهای سیاسی روشنی نیز داشته است. با بررسی برخی از آثار برجسته در این حوزه، بهویژه نوشتههای هانری کربن با استفاده از روش تحلیل مضمونی کیفی، و تأیید فرضیه به این نتیجه میرسیم که در این آثار مبانی بیانشده مضمونی معنوی از هدایت، ریاست و سیاست را پیش کشیدهاند که متفاوت با ریاست ظاهری و قدرت دنیوی است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام؛ شاه آرمانی؛ کربن؛ معرفتشناسی شهودی؛ هستیشناسی تشکیکی | ||
مراجع | ||
References
15.Fadaei Mehrabani, M. (2009). Paydāi-ye andisheh-ye siyāsi-ye erfāni dar Iran; Az Aziz nasafi tā sadroddin shirazi, The Emergence of Mystical Political Thought in Iran; from Aziz Nasafi to Sadruddin Shirazi. Tehran: Nay (Online version of Fidibo). [In Persian]
17.Moin, M. (1947). Mazdisnā and tasir-e a dar adabiyāt-e Parsi, Mazdayasna and its Influence in Persian Literature, Tehran: University of Tehran. [In Persian] 18.Mojtabai, F. (1973). Shah-re zibā-ye aflāton and shāhi Armāni dar Iran bāstān, Plato's Beautiful City and the Ideal Kingdom in Ancient Iran, Tehran: Anjoman-e farhang-e Iran bāstān. [In Persian]
22.Razi, H. (2001). Hehmat-e khosravāni; hekmat-e eshrāgh and erfān az zardosht tā sohrevardi (Hekmāt Khosravāni; the Wisdom of Enlightenment and Mysticism from Zoroaster to Sohrevardi). Tehran: Behjat, 2nd ed. [In Persian]
26.Sohravardi, S.S. (1993). Hikmah al-Ishraq, Sharh-e Shahrzori (Illuminating Wisdom, Sharzori’s Explanation, ed. Najafaqli Habibi. Tehran: Iranian Research Institute of Philosophy. [In Persian] 27.Sohravardi, S.S. (1996). Majmoeh-ye masnafāt be koshesh-e henry karbon, Collection of Works, ed. Henry Carbone, Tehran: Humanities and Cultural Studies Research Institute. [In Persian] 28.Tabatabaei, M.H; Carbone, H. (2006). Shieh; mozākerāt and mokātebāt-e profosor henry carbone and alāmeh tabātābāi (Shia; Discussions and Correspondence between Professor Henry Carbon and Allameh Tabatabai). Tehran: Moasaseh-ye pajoheshi-ye Hekmat and falsafeh, Iranian Research Institute of Philosophy, 5th ed. [In Persian] 29.Vasunia, P. (2007). Zarathushtra and the Religion of Ancient Iran, the Greek and Latin Sources in Translation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |