تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,654 |
تأثیر مهربانی و شوخطبعی مدیران بر جذابیت برند کارفرما با نقش میانجیگر کارآفرینی سازمانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 60، شهریور 1402، صفحه 149-171 اصل مقاله (994.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2023.355962.654152 | ||
نویسندگان | ||
الهام افشارزاده؛ علی شائمی برزکی* ؛ هادی تیموری | ||
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر مهربانی و شوخطبعی مدیران بر جذابیت برند کارفرما با نقش میانجی کارآفرینی سازمانی در دانشگاههای خصوصی استان هرات است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی پیمایشی و بر اساس هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاههای خصوصی استان هرات است که 360 نفر از بین 714 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای اولیه از روش پرسشنامه و دادههای ثانویه با روش کتابخانهای جمعآوری گردیده است. این پژوهش شامل چهار متغیر مهربانیمدیران، شوخطبعی مدیران، جذابیت برند کارفرما و کارآفرینیسازمانی است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و پاسخگویی به فرضیههای پژوهش، از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزار Amos24 مورد استفاده قرار گرفته است. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر مهربانی مدیران با ضریب مسیر 70/0 و شوخطبعی مدیران با داشتن ضریب مسیر 33/0 در جذابیت برند کارفرما مورد تائید قرار میگیرد. نتایج فرضیات سوم و چهارم همچنین نشان میدهد که مهربانی و شوخطبعی مدیران با ضرایب مسیر 015/0 و 03/0 نقش میانجی را در رابطه بین مهربانی و شوخطبعی مدیران بر جذابیت برند کارفرما بازی میکند. بر اساس نتایج آزمون فرضیهها مهربانی مدیران (70 درصد) و شوخطبعی مدیران (33 درصد) بر جذابیت برند کارفرما تأثیر مستقیم و معنادار دارد و نقش میانجیگری کارآفرینی سازمانی در تأثیر مهربانی و شوخطبعی مدیران برجذابیت برند کارفرما نیز مورد تائید قرار گرفت. نتیجهگیری: مهربانی و شوخطبعی مدیران و همچنین کارآفرینی سازمانی به عنوان متغییر میانجی، برای موفقیت دانشگاهها نقش مهم و قابل توجهی را ایفا مینمایند و از طریق این عوامل میتوان جذابیت برند کارفرما را در این دانشگاهها بهبود بخشید. این سه متغیر، جذابیت برند کارفرما را در دانشگاههای خصوصی استان هرات، در جهت مثبت هدایت میکنند. مدل ساختاری بهدستآمده، تأثیر علی مهربانیمدیران و شوخطبعیمدیران را بر جذابیت برند کارفرمایی دانشگاههای خصوصی و بر کارآفرینی سازمانی نشان داد. نتایج پژوهش حاضر در دانشگاههای استان هرات کاربرد عملی دارد. بنابراین، از منظر عملی، با توجه به یافتههای پژوهش، و بر اساس تأثیری که کارآفرینی سازمانی بر جذابیت برند کارفرما دارد، دانشگاهها میتوانند با تدوین برنامههای کارآفرینمحور، از روشهای مشارکتمحور برای همکاری کارآفرینان با یکدیگر استفاده کنند. همچنین با توجه به تأثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد فعالیت های دانشگاهی، ایجاد فضای انگیزشی برای نوآوری، ایجاد فرصت برای کارکنان برای ارائه ایده، نادیده گرفتن شکستهای احتمالی در ارائه نوآوریها و ایجاد فضای دوستانه در محیط کار، میتواند قابلیتهای نوآوری و کارآفرینی را افزایش دهد. در نهایت مهربانی مدیران، شوخطبعی مدیران و افزایش توانمندیهای کارآفرینی کارکنان دانشگاه، منجر به ایجاد کسب و کارهای کارآفرینمحور میشود که ویژگیهای اصلی آن خلاقیت، نوآوری و ارزشآفرینی و در نتیجه موجب افزایش جذابیت برند کارفرما در دانشگاه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
جذابیت برند کارفرما؛ کارآفرینی سازمانی؛ شوخ-طبعی مدیران؛ مهربانی مدیران | ||
مراجع | ||
Alavikeai, S., Nasrollahivsta, L., & Golabi, F. (2016). The Effect of Social Capital on Risk-taking of Entrepreneurship Students (Case study: Faculty of Entrepreneurship in University of Tehran). Social Development & Welfare Planning, 6(25), 165-192. https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.3856[In Persian]. Alibigi, A., Aliabadi, V., & Gravandi, S. (2012). A Structural Mode for Effect of Social Capital on Risk-Taking of Rural People: the Case of Rape Seed Farmers of Kangavar Township. Space Economy and Rural Development, 1(1), 101-111. https://doi.org/https://serd.khu.ac.ir/article-1-1564-en.html [In Persian]. Ali-Hassan, H. (2009). Social capital theory. In Handbook of research on contemporary theoretical models in information systems (1st ed., pp. 420-433). Hershey, Pennsylvania: Information Science Reference. Ashrafiyan, M. (2017). Investigating the causal relationship between social capital and organizational entrepreneurship and social entrepreneurship with an emphasis on the mediating variable of psychological empowerment of faculty members of Urmia University in the academic year 2015-2016. Oroumiyeh University, Oroumiyeh [In Persian]. Babalhavaeji, F., & Zamani Rad, N. (2013). A Survey on the relationship between social capital and social entrepreneurship in the academic libraries: A case study of the central libraries of Ministry of Science, Research and Technology in Tehran. Journal of Information Systems and Services, 2(2), 67-78. https://iss.srbiau.ac.ir/article_2542.html [In Persian]. Bahmani, A., Zamanian, A., & Aslani, F. (2021). Explaining The Mediating Role of Empathy in The Relationship Between Psychological Capital and Social Entrepreneurship of Rural Women (Case Study: Choobast Village). Journal of Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14), 87-94. https://doi.org/10.52547/jea.7.14.87 [In Persian]. Bahramikhah, S. (2016). The relationship between educational justice and social entrepreneurship with the mediating role of social capital. Shahid Madani University, Tabriz [In Persian]. Banks, J. A. (1972). The sociology of social movements. Springer. Bavarsad, B., Jaldani, S., & Ghezelbash, H. (2022). Investigating the mediating role of social entrepreneurship for social and human capital to affect operational performance. Transformation Management Journal, 13(2), 157-184. https://doi.org/10.22067/tmj.2022.31039.0 Burt, R. S. (2014). Structural Holes. In Social Stratification (4th ed., pp. 13-56). New York: Routledge. Daru, M. U., & Gaur, A. (2013). Social entrepreneurship-a way to bring social change. Innovative journal of business and management, 2(1), 26-29. http://www.innovativejournal.in/index.php/ijbm. Dees, J. G. (1998). Enterprising nonprofits: What do you do when traditional sources of funding fall short. Harvard Business Review, 76(1), 55-67. Dees, J. G. (2011). The Meaning of Social Entrepreneurship 1 , 2. In Case Studies in Social Entrepreneurship and Sustainability (1st ed., pp. 22-30). New York: Routledge. Do Adro, F., Fernandes, C. I., Veiga, M., & Kraus, S. (2021). Social entrepreneurship orientation and performance in non-profit organizations. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4), 1591-1618. https://doi.org/10.1007/s11365-021-00748-4 Dredge, D. (2017). Institutional and Policy Support for Tourism Social Entrepreneurship. In Social Entrepreneurship and Tourism (pp. 35-55). Springer. Dufays, F., & Huybrechts, B. (2014). Connecting the Dots for Social Value: A Review on Social Networks and Social Entrepreneurship. Journal of Social Entrepreneurship, 5(2), 214-237. https://doi.org/10.1080/19420676.2014.918052 El Ebrashi, R. (2013). Social Entrepreneurship Theory and Sustainable Social Impact. Social Responsibility Journal, 9(2), 188-209. https://doi.org/10.1108/SRJ-07-2011-0013 Elahi, D. (2012). A Detailed Study of Behavioral Attributes of Social Entrepreneurs in Lucknow and Kanpur Region. Viewpoint–An International Journal of Management and Technology, 3(2), 48-55. https://doi.org/https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3013703 Galbraith, C. S., Rodriguez, C. L., & Stiles, C. H. (2007). Social Capital as a Club Good: the Case of Ethnic Communities and Entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(1), 38-53. https://doi.org/10.1108/17506200710736258 Ghadiri Masom, M., Hajipour, M., Gharagozloo, H., & Ramezan Jorrniyan, M. (2016). The Analysis of the Role of Social Capital in Risk-Taking and Entrepreneurship of Rural Youth (Case Study: Tonekabon County). Research and rural planning, 16(5), 17-32. http://dx.doi.org/10.22067/jrrp.v5i4.50281[In Persian]. Ghasemzadeh, A., Razzaghi, M., & Hedayati Khoshemehr, A. (2021). Investigating the Role of Social Capital on Organizational and Social Entrepreneurship of Shiraz University Staff considering the Variable Share of Knowledge Management. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 8(29), 73-103. https://doi.org/10.22054/jks.2021.58715.1417 [In Persian]. Golestani, H. (2021). The relationship between social identity and social entrepreneurship in physical education students with the mediating role of social capital. Tabiyat Modares, Tehran [In Persian]. Hanifan, L. J. (1916). The rural school community center. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 67(1), 130-138. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/000271621606700118 Hashemi Romojani, N. (2011). The Relationship between Social Capital and Emotional Intelligence with Social Entrepreneurship in Iran’s Export Development Bank. Allameh Tabatabai University, Tehran [In Persian]. Homan, H. (2019). A Practical Guide to Meta-Analysis in Scientific Research. Tehran: Samat [In Persian]. Iyortsuun, A. S. (2016). Conceptual Overview of Social Entrepreneurship and its Relevance to Nigeria’s Third Sector. International Journal of Social Entrepreneurship and Innovation, 4(3), 242-256. https://doi.org/10.1504/IJSEI.2016.082296 Izadyar, L. (2009). Investigating the relationship between social entrepreneurship and social capital in the Ministry of Health, Medical Education and Environmental Organization (explaining the role of emotional intelligence). Tabiyat Modares, Tehran [In Persian]. Jafari Samimi, M. (2014). Investigating the relationship between social capital and social entrepreneurship in non-profit higher education institutions in Babol city. Mazandaran University, Mazandaran [In Persian]. Jiao, H. (2011). A Conceptual Model for Social Entrepreneurship Directed toward Social Impact on Society. Social Enterprise Journal, 7(2), 130-149. doi.org/10.1108/17508611111156600 Madhooshi, M., Samimi, M., & Jafari, M. H. (2015). Social Entrepreneurship & Social Capital: A Theoretical Analysis. American Journal of Economics, Finance and Management, 1(3), 102-112. https://doi.org/http://www.publicscienceframework.org/journal/ajefm[In Persian]. Mair, J., & Marti, I. (2006). Social Entrepreneurship Research: A Source of Explanation, Prediction, and Delight. Journal of World Business, 41(1), 36-44. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.002 Majid, I. A., & Koe, W. L. (2012). Sustainable Entrepreneurship (SE): A Revised Model Based on Triple Bottom Line (TBL). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(6), 293-310. https://doi.org/www.hrmars.com/journals Maleki, Z. (2013). Investigating the social entrepreneurship of agricultural students with an emphasis on social capital (case study: undergraduate students of the Faculty of Agriculture). Razi University, Kermanshah. Martin, R. L., & Osberg, S. (2007). Social Entrepreneurship: The Case for Definition. Presented at the Stanford Social Innovation Review, Stanford, California: Leland Stanford Jr. University. Mesbahi Jahromi, N. A., Adibzadeh, M., Nakhaei, S., & Hosseini, S. M. (2015). The Impact of Social Capital On Entrepreneurship and Organizational Citizenship Behavior (Examine the Moderator Role of Emotional Intelligence). Social Capital Management, 2(3), 367-392. https://doi.org/10.22059/jscm.2015.56529 [In Persian]. Moradi, A., Maghsoudi Ganjeh, Y., & Bayati, Y. (2018). The Impact of Social Capital on Social Entrepreneurship of Managers of NGOs in Chaharmahal and Bakhtiari Province. Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences, 5(13), 41-52. https://doi.org/http://shij.ir/ASMD/upload/ASMD/Content/190120_15/ASMD-No13-Digital.pdf [In Persian]. Nahapiet, J. (2009). Capitalizing on Connections: Social Capital and Strategic Management. In V. O. Bartkus & J. H. Davis (eds.), (V. O. Bartkus & J. H. Davis, eds.), Social Capital: Reaching Out, Reaching In (1st ed., pp. 205-236). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing. https://books.google.com/books?id=KUj4cjvxUX8C. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266. https://doi.org/https://doi.org/10.5465/amr.1998.533225 Nash, M. T. A. (2010). Social Entrepreneurship and Social Enterprise. In The Jossey-Bass Handbook of Nonprofit Leadership and Management (Vol. 18, pp. 262-300). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. Njuguna, L. N. (2015). Factors Influencing Participation of Youth Entrepreneurs in Enterprise Development: the Case of Limuru Sub County, Kiambu County, Kenya. University Of Nairobi, Nairobi , Kenya. erepository.uonbi.ac.ke/bitstream/handle/11295/90534/Njuguna. Omrani, Z. (2009). Prioritizing factors affecting social entrepreneurship in Iran from the perspective of social activists. Allameh Tabatabai University, Tehran [In Persian]. Pangriya, R. (2019). Hidden Aspects of Social Entrepreneurs’ Life: a Content Analysis. Pangriya Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(66), 1-19. https://doi.org/https://doi.org/10.1186/s40497-019-0199-6 Perrini, F., & Vurro, C. (2006). Social Entrepreneurship: Innovation and Social Change Across Theory and Practice. In (M. Robinson J & J. Hockerts, eds.), Social Entrepreneurship (pp. 57-85). London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230625655_5. Rahimi, S., Sadat Naseri, N., & Fariborzi, E. (2022). Designing a Social Entrepreneurship Development Model with a Social Capital Approach (Case Study of Imam Khomeini Relief Committee in Fars Province). Political Sociology of Iran, 5(5), 161-187. https://doi.org/10.30510/psi.2022.334850.3289 [In Persian]. Rastgar, A., Golshahi, B., & Dorostkar Ahmadi, N. (2018). Investigating Effective Factors on Impowerment of Street and Working Children: The Role of Social Capital and Social Entrepreneurship. Quarterly Journal of Social Development (Previously Human Development), 12(4), 57-78. https://doi.org/10.22055/qjsd.2018.13680 [In Persian]. Rezaei, B., & Abdolkarim, S. (2015). Investigating the Relationship between Social Capital and Social Entrepreneurship among the Employees of Razi University of Kermanshah. Presented at The First International Humanities Conference with a Native-Islamic Approach and with an Emphasis on New Researches, Tehran: The First International Humanities Conference with a Native-Islamic Approach and with an Emphasis on New Researches. https://doi.org/https://www.symposia.ir/ICH01[In Persian]. Roslan, M. H. H., Hamid, S., Ijab, M. T., Yusop, F. D., & Norman, A. A. (2022). Social Entrepreneurship in Higher Education: Challenges and Opportunities. Asia Pacific Journal of Education, 42(3), 588-604. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1859354 Rossi, M., & Thrassou, A. (2013). Open Innovation System and New Form of Investment: Venture Capital’s Role in Innovation. In A. Thrassou & D. Vrontis (eds.), (A. Thrassou & D. Vrontis, eds.), Innovative Business Practices: Prevailing a Turbulent Era (p. 168). Cambridge, UK: Cambridge Scholars Publishing. Saebi, T., Foss, N. J., & Linder, S. (2019). Social Entrepreneurship Research: Past Achievements and Future Promises. Journal of Management, 45(1), 70-95. https://doi.org/10.1177/0149206318793196 Schumpeter, J., & Backhaus, U. (2021). The Theory of Economic Development (1st ed.). 1, London: Routledge. Sen: (2007). Ashoka’s Big Idea: Transforming the World through Social Entrepreneurship. Futures, 39(5), 534-553. https://doi.org/10.1016/j.futures.2006.10.013 Zahra, S., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A Typology of Social Entrepreneurs: Motives, Search Processes and Ethical Challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.04.007 Zahra, S., Rawhouser, H. N., Bhawe, N., Neubaum, D. O., & Hayton, J. C. (2008). Globalization of Social Entrepreneurship Opportunities. Strategic Entrepreneurship Journal, 2(2), 117-131. https://doi.org/10.1002/sej.43 Shockley, G. E., & Frank, M. (2011). The Functions of Government in Social Entrepreneurship: Theory and Preliminary Evidence. Regional Science Policy & Practice, 3(3), 181-198. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/j.1757-7802.2011.01036.x Smith, B. R., Kistruck, G. M., & Cannatelli, B. (2016). The Impact of Moral Intensity and Desire for Control on Scaling Decisions in Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 133(4), 677-689. https://doi.org/10.1007/s10551-014-2447-6 Suryandharu, T., Sanusi, A., & Harsono, H. (2019). The Influence of The Motivation, Leadership and Social Networking for the Formation of Social Entrepreneurship. International Journal of Advances in Social and Economics, 1(1), 6-15. https://doi.org/10.33122/ijase.v1i1.32 Terziev, V., & Arabska, E. (2017). Social Entrepreneurship in Terms of Social Values and Social Impact. nternational Journal of Research in Management, Economics and Commerce, 7(4), 41-46. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3142936 Thorgren, S., & Omorede, A. (2018). Passionate Leaders in Social Entrepreneurship: Exploring an African Context. Business & Society, 57(3), 481-524. https://doi.org/10.1177/0007650315612070 Urban, B. (2013). Social Entrepreneurship in an Emerging Economy: A Focus on the Institutional Environment and Social Entrepreneurial Self-Efficacy. Managing Global Transitions, 11(1), 3-25. https://EconPapers.repec.org/RePEc:mgt:youmgt:v:11:y:2013:i:1:p:3-25 Wang, H., Wang, L., & Li, J. (2007). The Effect of Social Network in Social Entrepreneurship: An Empirical Chinese Case Study (pp. 4213-4216). Presented at the 2007 International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, Shanghai, China: International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing. https://doi.org/10.1109/WICOM.2007.1039 Wanyoko, A. M. (2013). Influence of Business Incubation Services on Growth of Small and Medium Enterprises in Kenya. International Journal of Social Sciences and Entrepreneurship, 1(7), 454-468. http://ijsse.org/articles/ijsse_v1_i7_454_468.pdf Weber, C., & Kratzer, J. (2013). Social Entrepreneurship, Social Networks and Social Value Oreation: A Quantitative Analysis among Social Entrepreneurs. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 5(3), 217-239. https://doi.org/10.1504/IJEV.2013.055291 Weerawardena, J., & Mort, G. S. (2006). Investigating Social Entrepreneurship: A Multidimensional Model. Journal of World Business, 41(1), 21-35. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2005.09.001 Westlund, H., & Gawell, M. (2012). Building Social Capital For Social Entrepreneurship. Annals of Public and Cooperative Economics, 83(1), 101-116. https://doi: 10.1111/j.1467-8292.2011.00456.x Yadegar, N., Me’Mariani, M. M., & Sedgh Amiz, A. R. (2014). Social Entrepreneurial Intention: Interplay of Social Entrepreneurial Attitude, Financial Security and Social Capital as Antecedents. Journal of Entrepreneurship Development, 7(1), 133-152. https://doi.org/10.22059/jed.2014.51559 [In Persian]. Yadolahi Farsi, J., & Razavi, S. M. (2011). The Role of Human and Social Capital in Youth Entrepreneurship in Korbal Rural Areas. Human Geography Research, 44(1), 103-116. https://jhgr.ut.ac.ir/article_24528_en.html?lang=en [In Persian].
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |