1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران .
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران.
4گروه مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده
مقدمه: از اهداف تحقیقات ایجاد محیط یادگیری است که بتواند یادگیری را افزایش دهد. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تداخل زمینهای بر دقت فضایی و برنامهریزی مجدد حرکتی تکلیف حرکتی متوالی در افراد مبتلا به پارکینسوناست. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی است و طرح پژوهش پیشآزمون - پسآزمون است. 64 نفر از افراد مبتلا به پارکینسون ( میانگین سنی= 3 ± 93/62 سال) بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به چهار گروه مساوی (16 نفری) شامل قالبی- تشابه زیاد/ قالبی- تشابه کم/ تصادفی-تشابه بالا/ و تصادفی- تشابه کم تقسیم شدند. شرکتکنندهها180کوشش ( 12 بلوک 15 کوششی) برای سه تکلیف حرکتی متوالی انجام دادند. خطای اجرای الگوهای حرکتی در همه مراحل محاسبه شد. در مرحلة اکتساب از آزمون تحلیل واریانس مرکب دو (تداخل زمینهای) × دو (تشابه توالی) × 11 (بلوکهای اکتساب)، مراحل یادداری از تحلیل واریانس دو (تداخل زمینهای) × دو (تشابه توالی) × سه (مرحله)، آزمون انتقال و برنامه ریزی مجدد از طرح تحلیل واریانس دوطرفه دو (تداخل زمینهای) × دو (تشابه توالی) در سطح 0/05 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد در مرحلة اکتساب گروه قالبی- تشابه بالا عملکرد بهتری داشتند و اثر تعاملی گروه و تشابه توالی در مراحل یادداری و انتقال معنادار نبود، در مرحلة برنامهریزی مجدد نیز گروه تصادفی - تشابه بالا بهتر بودند. نتیجهگیری: طبق فرضیة بسط تمرین تصادفی قدرت بازنمایی حافظه را افزایش میدهد و پردازش عمیقتری را در حافظه شکل دهد.
Fiorelli, C. M., Ciolac, E. G., Simieli, L., Silva, F. A., Fernandes, B., Christofoletti, G., & Barbieri, F. A. (2019). Differential acute effect of high-intensity interval or continuous moderate exercise on cognition in individuals with Parkinson’s disease. Journal of Physical Activity and Health, 16(2), 157-164. http:// doi.org/ 10.1123/jpah.2018-0189