تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,867 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,409,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,178,974 |
نقش میانجی نظم بخشی هیجان در رابطه بین اضطراب کرونا و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1402 اصل مقاله (803.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.356778.644574 | ||
نویسندگان | ||
عذرا زبردست* 1؛ سجاد رضائی2؛ ساحل مفخمی2؛ سارا اسفندیاری3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران | ||
3گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان. رشت. ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی نظمبخشی هیجان در رابطه بین اضطراب کرونا و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشجویان انجام شد. روش: در یک مطالعه توصیفی-مقطعی، از میان 18 هزار دانشجو در استان گیلان، در زمستان 1399، 369 دانشجو (زن و مرد) به صورت تصادفی انتخاب و به پرسشنامههای زمینهیابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه مهارتهای نظمبخشی هیجان (ERSQ) و مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) که به شکل برخط تنظیم شده بودند، داوطلبانه پاسخ دادند. پردازش دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و فن مدلیابی معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار AMOS-24 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین اضطراب بیماری کرونا ویروس و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت و نظمبخشی هیجان رابطۀ منفی و معنادار وجود داشت (01/0p<). مدل میانجی نیز برازش مطلوبی دارد (944/0CFI=،074/0RMSEA=). تحلیل بوتاستراپ در برنامه MACRO نرمافزار SPSS-24 آشکار ساخت نظمبخشی هیجان در رابطه بین اضطراب کرونا و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نقش میانجیگرانه معنیدار ندارد (1998/0p=). نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل، میتوان گفت به دلیل نقش پراهمیت اضطراب بر کیفیت زندگی مرتبط به سلامت، لازم است درمانگران و مسئولین سیاستگذاریهای کلان بهداشتی در مواجهه با شرایط بهداشتی و سلامتی، مساله مواجهه سازگارانه با اضطراب را در کاربست اقدامات خود قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ رفتار سلامت؛ کووید-19؛ کیفیت زندگی؛ نظم بخشی هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship Between Corona Disease Anxiety and Health-Related Quality of Life in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Azra Zebardast1؛ sajjad rezaei2؛ Sahel Mofakhami2؛ Sara Esfandyari Garkerudi3 | ||
1department of psychology, faculty of literature and humanities, University of Guilan. | ||
2department of psychology , faculty of literature and humanities, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
3Department of psychology, Faculty of literature and humanities, University of Guilan, Rasht, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The present study aimed to determine the mediating role of emotion regulation in the relationship between covid-19 anxiety and students' HRQoL. Method: In a descriptive cross-sectional study, among 18 thousand students in Guilan province in the winter of 2021, 369 students were randomly selected and voluntarily responded to the Health Survey Questionnaire (SF-36), the Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), and the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS), which was adjusted online. Data processing was performed using the Pearson correlation coefficient and SEM technique by AMOS-24 software. Results: There was a significant negative relationship between coronavirus anxiety and HRQoL and between coronavirus anxiety and emotion. The mediator model achieved a good fit (CFI = 0.944, RMSEA = 0.074). Bootstrap analysis in the MACRO program of SPSS-24 software revealed that emotion regulation does not play a significant mediating role in the relationship between corona disease anxiety and HRQoL (p = 0.1998). Conclusion: Based on the results, it is suggested that the important role of anxiety on HRQoL be considered and therapists and those in charge of macro-health policies put on the agenda the implementation of enterprises in the face with health conditions, the issue of coping with anxiety in their outcomes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anxiety, Covid-19, Emotion regulation, Health Behavior, Quality of Life | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |