
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,704 |
تعداد مقالات | 72,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,814,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,508,109 |
تحلیل عوامل موثر بر طرد شدن دانش آموزان از محیط های ورزشی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر بابل عراق | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 17، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 193-176 اصل مقاله (444.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2024.368520.3229 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیمی1؛ محمد قاسمی2؛ رضا امین زاده* 3؛ سامر سامی نایف البوکروطه3 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر طرد شدن دانشآموزان از محیطهای ورزشی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر بابل عراق بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر کمی، از نظر هدف کاربردی و از حیث نوع جزء مطالعات توصیفی– همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر بابل در عراق بود و نمونهگیری به روش تمامشمار انجام شد (326N=). بهمنظور جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامۀ استاندارد طردشدگی از ورزش (زارعی و همکاران، 2020) استفاده شد. روایی ابزار توسط 10 تن از استادان مدیریت ورزشی و پایایی (93/0a=) تأیید شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر طرد شدن از محیطهای ورزشی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر بابل، از برازش معناداری برخوردار است و بین آنها اولویت معناداری وجود دارد که بر این اساس، مهمترین اولویت مربوط به مؤلفۀ ارتباطات ضعیف بوده و مؤلفههای توجه نکردن به روحیۀ تیمی، جمعگریزی، تفاوت فرهنگی، عدم حمایت، بیعدالتی، بیتوجهی به شایستگیها و وابستگی در اولویتهای دوم تا هشتم قرار دارند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص میشود که تا چه اندازه بررسی و رفع دلایل طرد شدن از محیط ورزشی و کار میتواند اهمیت داشته باشد، زیرا تأثیری مستقیم بر عملکرد دانشآموزان در کلاسهای تربیت بدنی، بازیکنان، ورزشکاران، کارکنان، محیط تیم یا سازمان دارد و بیتوجهی به طردشدگی میتواند نتایج نامناسبی را رقم بزند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباطات ضعیف؛ پرخاشگری؛ جمعگریزی؛ طردشدگی؛ محیط ورزشی | ||
مراجع | ||
Baumeister, R. F., Dewall, C. N., Ciarocco, N. J., & Twenge, J. M. (2005). Social exclusion impairs self-regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 589–604. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.88.4.589
Dickerson, S. S. (2011). Physiological responses to experiences of social pain. In G. MacDonald & L. Jenson-Campbell (Eds.). Social pain: A neuro scientific, social, and health psychology analysis. Washington, DC: American Psychological Association. doi: http://dx.doi.org/10.1037/12351-003.
Williams, K. D. (2007). Ostracism. Annual Review of Psychology, 58, 425–452. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085641.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |