تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,342 |
تجلی مضامین عاشورایی در منسوجات ابریشمی اواخر دورۀ صفوی | ||
پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی | ||
دوره 56، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 37-62 اصل مقاله (7.93 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhic.2023.364112.654427 | ||
نویسندگان | ||
محمد مشهدی نوشآبادی1؛ محمدرضا غیاثیان* 2 | ||
1گروه ادیان و فلسفه، دانشکده ادبیات دانشگاه کاشان | ||
2گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
در موزههای هنر اسلامی، گروهی از منسوجاتِ ابریشمیِ کتیبهدار دورۀ صفوی یافت میشود که بهطور عموم دربردارندۀ نام امام حسین(ع) هستند. این آثار، تاکنون بهصورت گروهی بررسی نشدهاند و باوجود ابعاد بسیار متفاوت و کاربردهای گوناگونی که برای آنها میتوان تصور کرد، کموبیش، تمام آنها قبرپوش معرفی شدهاند. در این مقاله، هجده قطعه بررسی میشوند که دَه نمونه از آنها تاریخدار هستند و در میان سالهای 952 تا 1153ق بافته شدهاند. این پژوهش یا تمرکز بر نمونههای سدۀ دوازدهم، در پی پرسشهایی مانند شناسایی تغییرات محتوایی کتیبهها در گذر زمان و ارتباط آن با تاریخ دورۀ صفوی، و نیز تعیین کاربرد و محل بافت این آثار است. بررسیها نشان داده که بافت این پارچهها با توسعۀ عزاداریهای محرم، ساخت حسینیهها و ایجاد موقوفات برای آیینهای محرم در دوره سلطان حسین (1105-1135ق) مقارن است. تا قبل از حدود سال 1120ق دلالتهای شیعی در منسوجات، بهطور معمول در قالب صلوات کبیره و تأکید بر علی(ع) است، اما پس از آن نام حسین(ع) در آنها مرکزیت یافته است. با توجه به اسناد مکتوب، تصاویر نگارگری و نیز محتوای کتیبهها، کاربرد بیشتر آنها عَلم، بهویژه عَلم عزا بوده است. بر اساس تحلیل متون کتیبهها، میتوان گفت که این پارچهها بهطور عموم از هنرمندان کاشانی است و بهطبع باید محل بافت بیشتر آنها کاشان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
امام حسین(ع)؛ پارچه ابریشمی؛ حسین صفوی؛ حسینیه؛ شاه سلطان؛ هنر شیعی | ||
مراجع | ||
ابن قولویه قمى، ابوالقاسم جعفر بن محمد (1397). کاملالزیارات. ترجمۀ محمدجواد ذهنی تهرانی. قم: پیام حق.
احمدی، نزهت (1385). کارکرد موقوفات در گسترش مراسم مذهبی دوره صفوی. پژوهشهای تاریخی، 1، 7-26.
اولئاریوس، آدام (1363). سفرنامه. ترجمة احمد بهپور. تهران: ابتکار.
تاورنیه، ژان باتیست (1336). سفرنامه تاورنیه. ترجمۀ ابوتراب نوری. تصحیح حمید شیرانی. تهران: سنایی.
جعفریان، رسول (1373). صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
حسینیراد، عبدالمجید (ویراستار) (1384). شاهکارهای نگارگری ایران. تهران: موزۀ هنرهای معاصر.
دانشیزدی، فاطمه (1387). کتیبههای اسلامی شهر یزد. تهران: سبحاننور و پایگاه میراث فرهنگی یزد.
دلاواله، پترو (1370). سفرنامه. ترجمه شجاعالدین شفا. تهران: علمی و فرهنگی.
دهخدا، علیاکبر (1338). لغتنامه: زیر نظر محمد معین. تهران: دانشگاه تهران، سازمان لغتنامه.
عمادزاده، حسین (1360). زندگانی حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع). ج 2. تهران: گنجینه.
غیاثیان، محمدرضا (1399). مقدمهای بر شناخت چیتسازی کاشان با تکیه بر یک سند نویافته. پژوهش هنر، 20، 13-28.
غیاثیان، محمدرضا و ندا اسدیچیمه (1399). محمدطاهر نقاش کاشانی، شاعر ذوفنون دورۀ صفوی. کاشانشناسی، 25، 3-30.
فیگوئروآ، دن گارسیا دسیلوا (1363). سفرنامه. ترجمه غلامرضا سمیعی. تهران: نشر نو.
کاشانی، محمدشریف (۱۳۹۴). تاریخ کشیکخانه همایون. تصحیح و تحقیق اصغر دادبه و مهدی صدری. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
کمپفر، انگلبرت (1363). سفرنامه کمپفر. ترجمه کیکاووس جهانداری. تهران: خوارزمی.
محسنی، زهرا (1393). شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی: ضریحپوشها و صندوقها. مشهد: آستان قدس رضوی.
مشهدی نوشآبادی، محمد (1389). بررسی کتیبههای توغهای عزاداری در ایران عصر صفوی. تاریخ و تمدن اسلامی، 13، 131-155.
مشهدی نوشآبادی، محمد (1395). چهلگیس در فرهنگ سوگ شیعی. ویراستار محسن حساممظاهری. تهران: خیمه.
مشهدی نوشآبادی، محمد (1401). اولین حسینیههای ایران بر پایه الواح وقفی. پژوهشهای علوم تاریخی، 32، 22-43.
مظاهری، محسنحسام (1397). تراژدی جهان اسلام: عزاداری شیعیان بهروایت سفرنامهنویسان، مستشرقان و ایرانشناسان (از صفویه تا جمهوری اسلامی). ج 1. اصفهان: آرما.
مهرابی، فاطمه و بهروز عوضپور (1398). تحلیل رنگهای یک مقبرهپوش دورۀ صفوی با تکیه بر آراء علاءالدوله سمنانی. ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 57، 241-272.
Ackerman, Phyllis (1977). “Textiles of the Islamic Periods: A. History,” In A Survey of Persian Art: From Prehistoric Times to the Present, Vol. 11, ed. Arthur Upham Pope. Tehran: Soroush. 1995-2162.
Ağa-Oğlu, Mehmet (1941). Safawid Rugs and Textiles the Collection of the Shrine of Imām ‘Alī at al-Najaf. New York: Columbia University.
Canby, Sheila R. (2009). Shah ‘Abbas: The Remaking of Iran. London: British Museum.
Christie’s (2008). Art of the Islamic and Indian Worlds, Tuesday 8 April 2008. London: Christie’s.
Christie’s (2013). Art of the Islamic and Indian Worlds, Tuesday 25 April 2013. London: Christie’s.
Christie’s (2013). The Saeed Motamed Collection – Part II. London: 7 October 2013. www.christies.com/lot/a-study-collection-of-textiles-mostly-safavid-5721500/?intobjectid=5721500&lid=1 (accessed July 22, 2023).
Christie’s (2014). Art of the Islamic and Indian Worlds, Including a Private Collection Donated to Benefit the University of Oxford, Part V. Thursday 10 April 2014. London: Christie’s.
Christies’s (2022). Art of the Islamic and Indian Worlds including Oriental Rugs and Carpets, 27 October 2022. London: Christie’s.
Denny, Walter B. (1974). “A Group of Silk Islamic Banners.” Textile Museum Journal 4, no. 1: 67-81.
Folsach, Kjeld von (2001). Art from the World of Islam in the David Collection. Copenhagen: The David Collection.
Folsach, Kjeld von and Anne-Marie Keblow Bernsted (1993). Woven Treasures: Textiles from the World of Islam. Copenhagen: The David Collection.
Mackie, Louise W. (2015). Symbols of Power: Luxury Textiles from Islamic Lands, 7th-21st Century. Cleveland, Ohio: The Cleveland Museum of Art.
Melikian-Chirvani, A. S. (1988). “Banners”, In Encyclopaedia Iranica, Vol. III, Fasc. 7, 712-714, available online at: www.iranicaonline.org/articles/banners-alam-derafs (accessed July 22, 2023).
Piotrovsky, Mikhai B. (2000). Art of Islam: Earthly Beauty, Heavenly Art. Amsterdam: De Nieuwe Kerk.
Rice, David Talbot (1976). The Illustrations to the “World History” of Rashīd al-Dīn. Edinburgh: Edinburgh University.
Sotheby’s (2009). Arts of the Islamic World: Including Fine Carpets and Textiles, London, 1 April 2009. London: Sotheby’s.
Sotheby’s (2010). Arts of the Islamic World: Including Fine Carpets and Textiles, London, 6 October 2010. London: Sotheby’s.
Welch, Anthony (1979). Calligraphy in the Arts of the Muslim World. Folkestone: Dawson.
Welch, Stuart Cary (1976). A King’s Book of Kings: The Shahnameh of Shah Tahmasp. New York: Metropolitan Museum of Art.
URL 1: https://www.artfund.org/supporting-museums/art-weve-helped-buy/artwork/9207/tomb-cloth (accessed July 22, 2023).
URL 2: www.christies.com/en/lot/lot-6393317 (accessed July 22, 2023).
URL 3: https://risdmuseum.org/art-design/collection/tomb-cover-55536 (accessed July 22, 2023). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |