تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,326 |
مدل مفهومی شکل گیری استراتژی تحول دیجیتال در سازمانهای خرده فروشی پوشاک | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 16، شماره 4 - شماره پیاپی 62، اسفند 1402، صفحه 82-115 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2023.366608.654278 | ||
نویسندگان | ||
شکوه سادات علیزاده مقدم1؛ اسدالله کرد نائیج* 2؛ سید حمید خدادادحسینی1؛ ایوب محمدیان3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تحول دیجیتال به عنوان پاردایمی محیطی به سرعت در حال تغییر ابعاد داخلی و خارجی کسب وکارهای سنتی است. سازمانهای خرده فروشی پوشاک نیز به سرعت در حال تجربه تحول دیجیتالی هستند که با ورود فناوری های دیجیتال به بخش های مختلف آنها آغاز شده است. پیچیدگی و عدم قطعیت بالای محیط کسب وکار، کمبود دانش و تجربه مدیریت تحول در سازمانهای سنتی خردهفروشی پوشاک، چرخه کوتاه عمر محصول و سلیقه بسیار متغیر مشتری، درکنار هزینهها و مقاومتهای زیاد درون سازمانی در برابر تغییر و عدم وجود مدل جامعی برای شکلگیری استراتژی در این شرایط، تحول دیجیتال را به چالشی اساسی برای صنعت خردهفروشی پوشاک بدل کردهاست. این سازمانها در بازسازی مدل کسب وکار و تدوین استراتژی های تحول دیجیتال خود نیازمند اطلاعات و دانش مدیریتی مرتبط هستند. هدف این پژوهش معرفی مدل مفهومی جامع برای هدایت مدیران سازمانهای خردهفروشی پوشاک، کاهش ابهام در تصمیم گیری استراتژیک تحول دیجیتال و کاهش اتلاف منابع در فرایند تحول دیجیتال این سازمانها است. روش: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی، توسعهای است و رویکرد توصیفی دارد که به شیوه کتابخانهای با روش پنج مرحلهای رویکرد تئوری بنیادین در مرور نظاممند مطالعات پیشین انجام گرفته است. در این شیوه پژوهش، با تکنیک تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری به شیوه تئوری بنیادین به بررسی یافته های مطالعات موجود پرداخته میشود. تمایز این شیوه، امکان معرفی مدل و چارچوب برگرفته از یافته های مطالعات پیشین است که نهایتا منجر به طراحی مدل مفهومی شکلگیری استراتژی برای تحول دیجیتال خردهفروشی پوشاک گردید. یافتهها: از تحلیل محتوای 36 مطالعه منتخب در حوزه تحول دیجیتال در سازمانهای خرده فروشی پوشاک، در فرایند کدگذاری باز75 کد شناسایی گردید و پس از دسته بندی کدها، 27 مقوله اصلی استخراج شد که با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون بر اساس میزان فراوانی کدها، مقولهها اولویتبندی شدند و مدل مفهومی شکلگیری استراتژی در تحول دیجیتال سازمانهای خردهفروشی پوشاک معرفی شد. این مدل مشتمل بر سه بخش شامل پیشرانها، عناصر و پیامدهای تحول دیجیتال در سازمانهای خرده فروشی پوشاک است. یافتهها: نتیجه: هرچند داشتن ایده خلاقانه برای راهاندازی استارتاپ لازم است و چالش اصلی بسیاری از بنیانگذاران برای شروع یک سرمایهگذاری جدید میباشد ولی به تنهایی نمیتواند موفقیت آن را تضمین کند. از طرف دیگر، شناسایی و بهرهبرداری از فرصت نیز نقش برجستهای در موفقیت استارتاپها دارد ولی استفاده از فناوریهای جدید، توانایی ایدهپردازی را ارتقاء بخشیدهاند. تدوین راهبرد رشد مناسب، آیندهنگری، داشتن تیم متخصص، توان مالی، قابلیتهای بازاریابی و یادگیری از دیگر عوامل کلیدی موفقیت استارتاپها میباشند. لازم به ذکر است تفکر سیستمی شرط لازم و نقطه عطف طراحی ساختار و الگوهای فعالیت استارتاپی برای انطباقپذیری با تغییرات فناوری و نیازهای مشتریان، و پیوند آنها با یکدیگر است. با این تفکر سازمانها میتوانند هوشمندانه برای مواجهه مدبرانه با فرصتها و تهدیدهای پیش رو آمادگی لازم را پیدا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ خردهفروشی پوشاک؛ مدل مفهومی شکلگیری استراتژی | ||
مراجع | ||
Abbasi, M., et al. (2016). Supply Chain Flexibility and its Relation to Performance at a Manufacturing Company (Case study: Clothing Industry). Journal of Strategic Management in Industrial Systems, 11(35), 33-44. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/1664034 [In Persian] Alexander, B., & Cano, M. B. (2020). Store of the future: Towards a (re) invention and (re) imagination of physical store space in an omnichannel context. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 101913. Alizadeh, T., et al. (2023). Identifying and explaining factors affecting strategic positioning with a competitive approach in the clothing industry. Journal of Strategic Management Studies, 14(55), -. doi:10.22034/smsj.2023.176433 Amraji, A., et al. (2020). A Digital Transformation Maturity Model Based on Mixed Method: Case Study of Pharmaceutical .Companies. Iranian Journal of Information Management, 5(2), 48-69. Retrieved from [In Persian] Angeles, R. (2018). American apparel’s journey towards accurate inventory management: prelude to omnichannel retailing. Paper presented at the 11th IADIS International Conference Information Systems 2018. Bavarsad, S. S., & Pourian, S. K. (2021). Unveiling a New Roadmap for Digital Transformation. Science and Technoligi Policy Letters, 11(1), 5-17. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2296773 [In Persian] Berman, S., & Marshall, A. (2014). The next digital transformation: from an individual-centered to an everyone-to-everyone economy. Strategy & Leadership, 42(5), 9-17. Bertola, P., & Teunissen, J. (2018). Fashion 4.0. Innovating fashion industry through digital transformation. Research Journal of Textile and Apparel. Bharadwaj, A., et al. (2013). Digital business strategy: toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 471-482. transformation. Research Journal of Textile and Apparel. Bonetti, F., et al. (2018). The digital revolution in fashion retailing: examining managerial processes and challenges in the adoption of consumer-facing in-store technology. Paper presented at the 20th Annual Conference for the International Foundation of Fashion Technology Institutes. Bulović, V., & Čović, Z. (2020). The impact of digital transformation on sustainability in fashion retail. Paper presented at the 2020 IEEE 18th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY). Cai, Y.-J., & Lo, C. K. (2020). Omni-channel management in the new retailing era: A systematic review and future research agenda. International Journal of Production Economics, 229, 107729. Cardoso Ermel, A. P., et al. (2021). Literature Grounded Theory (LGT). In Literature Reviews: Modern Methods for Investigating Scientific and Technological Knowledge (pp. 85-145). Cham: Springer International Publishing. Chai, S.-K. (2005). Rational choice: Positive, normative, and interpretive. Paper presented at the Annual Meeting of the American Sociological Association, Marriott Hotel, Loews Philadelphia Hotel, Philadelphia, PA, Aug. Chanias, S., et al. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems, 28(1), 17-33 Colombi, C., et al. (2018). Fashion retailing “tech-gagement”: engagement fueled by new technology. Research Journal of Textile and Apparel. Daneshparvar, M. (2020). Transfromation in retail industry by virtual reality. Tadbir, 31(322), 71-70. Retrieved from [In Persian] De Morais, A. S. A., et al. (2019). Omnichannel como estratégia de inovação no varejo de moda jovem no Brasil. ReMark-Revista Brasileira de Marketing, 18(2), 268-296. Fashion, U. (2015). Global fashion statistics. Retrieved June, 13. Fildes, R., et al. (2022). Retail forecasting: Research and practice. International Journal of Forecasting, 38(4), 1283-1318. Freitag, A. E. B., & da Silva, F. C. (2021). Logistics as a competitive advantage in retail organizations. Independent Journal of Management & Production, 12(9), s922-s939. GhelichKhani, M., et al. (2021). Identifying Main Dimensions of Digital Transformation Maturity at Industrial Organizations through Systematic Literature Review. Journal of Technology Development Management, 8(4), 11-47. doi:10.22104/JTDM.2021.4192.2521 Glukhov, V. V., et al. (2023). Industrial Enterprise Digital Transformation Navigator: Stages and Tools for Strategic Change, Cham. Gonzalo, A., et al. (2020). Fashion's digital transformation: Now or never. McKinsey & Company. Grewal, D., et al. (2021). Strategizing retailing in the new technology era. Journal of Retailing, 97(1), 6-12. Grewal, D., & Roggeveen, A. L. (2017). The future of retailing. Journal of Retailing, 93(1), 1-6. Hess, T., et al. (2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2). Ishfaq, R., et al. (2022). Digital supply chains in omnichannel retail: A conceptual framework. Journal of Business Logistics, 43(2), 169-188 Jarzabkowski, P. (2005). Strategy as practice: An activity based approach: Sage. Jin, B. E., & Shin, D. C. (2020). Changing the game to compete: Innovations in the fashion retail industry from the disruptive business model. Business Horizons, 63(3), 301-311 Jocevski, M., et al. (2019). Transitions towards omni-channel retailing strategies: a business model perspective. International Journal of Retail & Distribution Management. Kapustina, I., et al. (2019). Convergence of institutes of retail traditional and digital economy. Paper presented at the IOP conference series: Materials science and engineering. Khan, S., & Tariq, M. U. (2021). Harnessing IOT advantages in the disruptive era: UAE retail industry. Academy of Entrepreneurship Journal, 27, 1-13. Khodadad Hosseini, S. H., et al. (2017). Exploring the Effect of Electronic Service Quality on Electronic Loyalty: Considering the Mediating Role of Electronic Satisfaction, [In Persian] Perceived Value and Electronic Word of Mouth (The Case of E-Retailers in Tehran). New Marketing Research Journal, 7(2), 1-16. doi:10.22108/nmrj.2017.21795 Kim, H., et al. (2014). Shifting paradigms for fashion: From total to global to smart consumer experience. Fashion and Textiles, 1, 1-16 Kutnjak, A., et al. (2019). Digital transformation case studies across industries–literature review. Paper presented at the 2019 42nd International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO). Lagazain, M., & Eslamkhah, M. (2018). Digital transformation challenges and trends. Paper presented at the The 2nd National Conference on Organizational Architecture Progress. Li, F. (2020). Leading digital transformation: three emerging approaches for managing the transition. International journal of operations & production management. López, T., et al. (2022). Digital value chain restructuring and labour process transformations in the fast‐fashion sector: Evidence from the value chains of Zara & H&M. Global Networks, 22(4), 684-700. Lorenzo-Romero, C., et al. (2021). Active participation of e-consumer: A qualitative analysis from fashion retailer perspective. Sage Open, 11(1), 2158244020979169. Maðarac, S. M., et al. (2021). DIGITAL TRANSFORMATION IN RETAIL BUSINESS. Challenges of the Knowledge Society, 860-867. McTiernan, N. (2021). COVID-19 and the dynamics of digital transformation: Reshaping the fashion industry. Dublin Business School, Mintzberg, H. (2000). The rise and fall of strategic planning: Pearson Education. Mintzberg, H. (2022). An Underlying Theory for Strategy, Organization, and Management: Bridging the Gap Between Analysis and Synthesis. Strategic Management Review, 3(1), 125-144. Mohamadian, A. (2016). Explaining the main componenets of the electronic business model based on the systemic approach. Journal of Information Technology Management. Retrieved from [In Persian] Nadalizadeh, F., & Doshmanziari, E. (2021). Evaluating banking industry readiness toward digital transformation. Paper presented at the Third National Conference on Knowledge Management and e-Business with a Resistance Economy Approach. https://civilica.com/doc/1243583 [In Persian] Pantano, E., et al. (2018). A new approach to retailing for successful competition in the new smart scenario. International Journal of Retail & Distribution Management, 46(3), 264-282. Paulus-Rohmer, D., et al. (2016). Ecosystems, strategy and business models in the age of digitization-How the manufacturing industry is going to change its logic. Procedia CIRP, 57, 8-13. Priyono, A., et al. (2020). Identifying digital transformation paths in the business model of SMEs during the COVID-19 pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(4), 104. Rahnamaei, Z., et al. (2009). Key success factors in Iranian fashion retail SMEs. Amirkabir university journal, 40(1), 31-31. Retrieved from https://ajsr.aut.ac.ir/article_2609_e98dd6797fbbcfac74770282a170c3c1.pdf [In persian] Rao, P. H. N., et al. (2021). Reimagining the fashion retail industry through the implications of COVID-19 in the Gulf Cooperation Council (GCC) countries. FIIB Business Review, 10(4), 327-338. Rêgo, B. S., et al. (2022). Digital Transformation and Strategic Management: a Systematic Review of the Literature. Journal of the Knowledge Economy, 13(4), 3195-3222. doi:10.1007/s13132-021-00853-3 Reinartz, W., et al. (2019). The impact of digital transformation on the retailing value chain. International Journal of Research in Marketing, 36(3), 350-366 Ronaghi, M., & Dehghani, M. (2021). A Framework for E-tourism Acceptance by Meta-Synthesis Method. Journal of tourism and development, 9(4), 49-62. Retrieved from https://www.magiran.com/paper/2249164 [In Persian] Salarnezhad, A. A., & Abdi, B. (2021). Identify and prioritize the critical factors for the success of the maturity of the digital transformation of the defense industry on the 1420 horizon. Defensive Future Studies, 6(20), 83-114. doi:10.22034/dfsr.2021.525889.1475 Savastano, M., et al. (2019). Technology adoption for the integration of online–offline purchasing: Omnichannel strategies in the retail environment. International Journal of Retail & Distribution Management. Serral, E., et al. (2020). Leveraging IoT in retail industry: a maturity model. Paper presented at the 2020 IEEE 22nd Conference on Business Informatics (CBI). Shafie, A. S., et al. (2017). Decision characteristics and strategic decision process for strategic decision output: A conceptual model. Journal of Advanced Research in Business and Management Studies, 6(1), 1-11 shafiee, R., et al. (2021). Phenomenological Exploration Presence of Low Customer Density Effects in Retailing on Customer Experience in Shopping Centers/Malls. Journal of Management Research in Iran, 25(3), 77-113. Retrieved from https://mri.modares.ac.ir/article_565_a79a91c0c2ac655a8f1ac421357d3f69.pdf [In Persian] Shankar, V., et al. (2021). How technology is changing retail. Journal of Retailing, 97(1), 13-27. Silva, E. S., et al. (2020). Big Data in fashion: transforming the retail sector. Journal of Business Strategy, 41(4), 21-27. Sousa, P. R. d., et al. (2021). Challenges, Opportunities, and lessons learned: Sustainability in Brazilian omnichannel retail. Sustainability, 13(2), 666. Suciu, M.-C., et al. (2018). The Impact of Big Data on Knowledge Management Systems in Romanian E-commerce Retailers. Paper presented at the Proceedings of the 19th European Conference on Knowledge Management. Szozda, N. (2023). Omnichannel as a driver of digitalization: evidence from the emerging market in the fashion industry. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, ahead-of-print(ahead-of-print). doi:10.1108/JFMM-11-2021-0293 Tardieu, H., et al. (2020). Conclusion to Deliberately Digital: Enduring Transformations. In Deliberately Digital (pp. 221-223): Springer. Testa, D. S., & Karpova, E. E. (2022). Executive decision-making in fashion retail: a phenomenological exploration of resources and strategies. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 26(4), 700-716. Thoenig, J.-C., & Paradeise, C. (2016). Strategic Capacity and Organisational Capabilities: A Challenge for Universities. Minerva, 54(3), 293-324. doi:10.1007/s11024-016-9297-6 Tiamnara, N., & Inwang, K. (2018). Success of Clothing Retailers throung Online Channel Using Digital Marketing. International Journal of the Computer. The Internet and Management, 26(2), 31-40. Tuunainen, V. K., & Rossi, M. (2002). eBusiness in apparel retailing industry-critical issues. ECIS 2002 Proceedings, 136. Urdan, A. T. (2019). mnichannel as Strategy of Innovation in Youth Fashion Retail Industry in Brazil. Revista Brasileira de Marketing, 18(2), 264-291. Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144. Wanick, V., & Bazaki, E. (2023). The State of Fashion Retailing Post-pandemic: Trends, Challenges and Innovations. In E. Bazaki & V. Wanick (Eds.), Reinventing Fashion Retailing: Digitalising, Gamifying, Entrepreneuring (pp. 1-15). Cham: Springer International Publishing. Watson, B. C. (2011). Barcode empires: politics, digital technology, and comparative retail firm strategies. Journal of industry, competition and trade, 11, 309-324. Westerman, G., & Bonnet, D. (2015). Revamping your business through digital transformation. MIT Sloan Management Review, 56(3), 10 Wolfswinkel, J. F., et al. (2013). Using grounded theory as a method for rigorously reviewing literature. European journal of information systems, 22(1), 45-55.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 951 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 421 |