تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,197,833 |
طراحی و اعتباریابی پرسشنامة عوامل شکلدهندة جو ورزشگاههای فوتبال (با رویکرد بازاریابی) | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 18-1 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2020.284193.2293 | ||
نویسندگان | ||
امین خطیبی* 1؛ محمود گودرزی2؛ محمد خبیری3؛ مجید جلالی فراهانی4 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید چمران اهواز، تهران و اهواز، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
4گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی ابزاری برای شناسایی عوامل شکلدهندة جو ورزشگاههای فوتبال بود. روش پژوهش: این پژوهش در سه بخش انجام گرفت. در بخش اول بهمنظور شناسایی مهمترین عوامل شکلدهندة جو ورزشگاهها، یک پژوهش دلفی در سه مرحله انجام گرفت. مرحلة اول دلفی در قالب مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان انجام شد و در مراحل بعد از پرسشنامههای بستهپاسخ استفاده شد و در نهایت پس از بازنگری نهایی، 80 گویه شناسایی شد. در بخش دوم، گویههای شناساییشده در قالب پرسشنامهای تنظیم و پس از بررسی روایی صوری و محتوایی توسط متخصصان طی دو مسابقه میان تماشاگران توزیع شد و پس انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی 54 گویه در قالب 15 عامل اصلی شناسایی شد. در بخش سوم پرسشنامة بهدستآمده از مرحلة قبل، با استفاده از نمونهگیری خوشهای در بین تماشاگران لیگ برتر فوتبال توزیع شد و روایی سازة ابزار از طریق آزمون تحلیل عاملی تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی بررسی شد. یافتهها: در مجموع، هشت عامل اصلی مؤثر بر جو ورزشگاههای فوتبال در ایران شناسایی شد که عبارتاند از: عملکرد پیشین باشگاه، احترام ادراکشده، ورزشگاه، رویداد، امکانات رفاهی، برگزارکننده، معماری و طراحی ورزشگاه و رفتارهای تماشاگران. نتیجهگیری: ابزار طراحیشده در این پژوهش میتواند هم در پژوهشهای آتی استفاده شود و هم به بازاریابان و باشگاههای فوتبال در جذب و حفظ مشتریان خود کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جو ورزشگاه؛ جوسازی؛ تماشاگران؛ فوتبال؛ بازاریابی؛ اعتباریابی | ||
مراجع | ||
Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical surroundings on customers and employees. Journal of Marketing, 56, 57-71. https://doi.org/10.2307/1252042
Edensor, T. (2014). Producing atmospheres at the match: Fan cultures, commercialisation and mood management in English football. Emotion, Space and Society, Contents lists available at ScienceDirect(in press). http://dx.doi.org/10.1016/j.emospa.2013.12.010.
Fernandes, T., & Neves, S. (2014). The role of servicescape as a driver of customer value in experience-centric service organizations: the Dragon Football Stadium case. Journal of Strategic Marketing, 1-13. https://doi.org/10.1080/0965254X.2014.914058
Greenwell, T. C., Fink, J. S., & Pastore, D. L. (2002). Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience. Sport Management Review, 5(2), 129-148. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(02)70064-8.
Hock, C., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2010). Management of multi-purpose stadiums: Importance and performance measurement of service interfaces. International Journal of Services Technology and Management, 14(2), 188-207. https://doi.org/10.1504/IJSTM.2010.034327
Koenigstorfer, J., Groeppel-Klein, A., & Kunkel, T. (2010). The Attractiveness of National and International Football Leagues: Perspectives of Fans of ‘‘Star Clubs’’ and ‘‘Underdogs’’. European Sport Management Quarterly, 10(2), 127-163. Doi:10.1080/16184740903563406.
Price, K., & Palmero, M. (2014). Sport Environment/Atmospherics: Impact on the Physical and Online Spectator Event Experience. In M. A. D. Santos (Ed.), Strategies in Sports Marketing: Technologies and Emerging Trends ( 1st ed., pp. 363). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5994-0.ch008
Turley, L., Bolton, D., & (1999). Measuring the affective evaluations of retail service environments. Journal of Professional Services Marketing, 19(1), 31-44. https://doi.org/doi:10.1300/J090v19n01_03
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |