![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,728 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,767 |
مطالعۀ اثربخشی دورۀ تربیت مربی خلاقیت بر دانش، نگرش و مهارت معلمان مناطق محروم: مطالعۀ طولی پدیدارشناسانه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 14، شماره 4، 1402، صفحه 317-333 اصل مقاله (798.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.360075.644640 | ||
نویسندگان | ||
افضل السادات حسینی* 1؛ فاطمه جعفرپور2 | ||
1دانشیار گروه بنیانهای تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طولی دورۀ مجازی تربیت مربی خلاقیت بهمنظور توانمندسازی معلمان مناطق محروم انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی شرکتکنندگان دورههای تربیت مربی خلاقیت شهر تهران در سال 1400 بود. در پژوهشی کیفی در سال 1401، مشارکتکنندگان در انتهای ترم اول برگزاری کارگاه با درنظرگرفتن ملاکهای ورود و خروج بهصورت هدفمند انتخاب شدند و پس از مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با 14 نفر (4 مرد و 10 زن) از مشارکتکنندگان، اشباع نسبی حاصل شد. در پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی طولی این دوره، مصاحبههای نیمهساختاریافتۀ مجددی با همان نمونۀ آماری در انتهای ترم چهارم برگزاری کارگاه انجام گرفت. از تحلیل دادهها با نرمافزار MAXQDA12، 818 واحد معنایی، 12 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بهدست آمد که در مقایسه با ترم اول، تعداد واحدهای معنایی افزایش یافته و 28 واحد معنایی جدید اضافه شده بودند. مضامین استخراجشده از مصاحبههای مربوط به ترم چهارم به کمک روش تحلیل مضمون و مقایسه با مضامین استخراجشده و نیز تعداد تکرار آنها در مصاحبههای مربوط به پایان ترم اول نشان داد تغییرات معناداری در بعد دانش مشارکتکنندگان در مضامین بازآفرینی تعریف خلاقیت، بازیابی اجزای تفکر واگرا، شناخت ویژگیهای کلاس خلاق و شناسایی موانع خلاقیت اتفاق افتاده است. در بعد نگرش نیز تخیل و خلاقیت، چارچوبها و کلیشههای ذهنی، نقش خلاقیت در محرومیتزدایی و در بعد مهارت، کاربرد تکنیکهای خلاقیت در زندگی شخصی و حرفهای و ایدهسازی برای کاربرد مهارتهای خلاقانه در مناطق محروم نسبت به ترم اول بهصورت معناداری ارتقا یافته بودند. درنتیجه، اجرای این دوره برای توانمندسازی معلمان در آموزش مهارت خلاقیت پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دورۀ تربیت مربی خلاقیت؛ روش تحلیل مضمون؛ مطالعۀ طولی پدیدارشناسانه؛ مناطق محروم | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
حسینی، ا.، کشاورزیان، ص.، امیریان، س. خ.، و نظامی، م. (1401). واکاوی تجارب زیستۀ مربیان مناطق محروم در کارگاه مجازی خلاقیت. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 13(4)، 35-19. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518126.1401.13.4.2.6
راهبر، ع.، امامجمعه، س. م.، عصاره، ع.، و حسینی دهشیری، ا. (1401). تبیین عناصر برنامۀ درسی خلاقیتمحور برای آموزش دانشجومعلمان (سنتزپژوهی). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 11(4)، 48-25.
رحمتی، ف.، پرداختچی، م. ح.، سنجری، ا. ر.، و حسن مرادی، ن. (1401). طراحی الگوی پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ نظری در مدارس شهر تهران. فصلنامۀ رهبری و مدیریت آموزشی. 16(3)، 212-183.
رشیدی، ب.، عابدی، ا.، و نوروزی، ق. (1401). ارائۀ الگوی آموزش خلاقیت مبتنی بر مدل غنیسازی در سطح آموزشگاه (SEM) ویژۀ دانشآموزان استعدادهای درخشان: مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ روانشناسی تحلیلی شناختی. 13(50)، 19-1.
شریعتی، م.، شیرازی، م.، حسینی دهشیری، ا.، و مدرس، م. (1398). متغیرهای شناختی بازدارندۀ خلاقیت در دانشجویان پزشکی. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 77(12)، 775-767.
عزیزی، ن.، بلندهمتان، ک.، و ساعدی، پ. (1398). زمینهها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی و متوسطۀ مناطق روستایی. تدریسپژوهی. 7(2)، 114-88.
فرجی، آ.، کیان، م.، عباسی، ع.، و حسینی دهشیری، ا. (1400). تبیین و اولویتسنجی عناصر برنامۀ درسی علوم تجربی مبتنی بر پرورش خلاقیت در دورۀ ابتدایی. دوماهنامۀ علمی-پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی. 14(1)، 52-43.
فیروزی، م.، پیرخائفی، ع.، تقوایی، د.، و پیرانی، ذ. (1401). همسنجی اثربخشی آموزش خلاقیت و آموزش راهبردهای یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر اهمالکار. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 65(3)، 1457-1442.
https://doi.org/10.22038/MJMS.2022.67679.4010
Azizi, N., Blandhamtan, K., & Saedi, P. (2019). Investigating the creativity backgrounds and factors in teaching creative teachers in rural schools. Research in Teaching, 7(2), 88-114. https://doi.org/10.34785/J012.2019.477 (In Persian) Beghetto, R.A., & Dilley, A. E. (2016). Creative aspirations or pipe dreams? Toward understanding creative mortification in children and adolescents. New Directions for Child and Adolescent Development, 151, 85–95. https://doi.org/10.1002/cad.20150 Bereczki, E. O., & Karpati, A. (2018). Teachers’ beliefs about creativity and its nurture: A systematic review of the recent research literature. Educational Research Review, 23(1), 25–56. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.10.003 Chen, H. H., & Yuan, Y. H. (2021). The study of the relationships of teacher’s creative teaching, imagination, and principal’s visionary leadership. SAGE Open, 11(3), 21582440211029932. https://doi.org/10.1177/21582440211029932 Cho, H., Pemberton, C. L., & Ray, B. (2017). An exploration of the existence, value and importance of creativity education. Current Issues in Education, 20(1), 20. http://cie.asu.edu/ojs/index.php/cieatasu/article/view/1537 Cropley, A. (2020). Creativity-focused technology education in the age of industry 4.0. Creativity Research Journal, 32(2), 184-191. https://doi.org/10.1080/10400419.2020.1751546 Deng, Q., Zheng, B., & Chen, J. (2020). The relationship between personality traits, resilience, school support, and creative teaching in higher school physical education teachers. Frontiers in Psychology, 11, 2397. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.568906 Faraji, A., Kian, M., Abbasi, E., & Hoseini Dehshiri, A. (2021). Explanation and prioritization of elements of the curriculum for cultivation of experimental science in elementary education. Education Strategies in Medical Science, 14(1), 43-52. http://edcbmj.ir/article-1-2271-fa.html (In Persian) Firouzi, M., Pirkhaefi, A., taghvaei, D., & Pirani, Z. (2022). Evaluating the effectiveness of creativity training and learning strategies training on academic vitality and self-efficacy of procrastinating female students. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 65(3), 1442-1457. https://doi.org/10.22038/MJMS.2022.67679.4010 (In Persian) Gralewski, J., & Karwowski, M. (2016). Are teachers’ implicit theories of creativity related to the recognition of their students’ creativity?. Journal of Creative Behavior, 47, 290–304. https://doi.org/10.1002/jocb.140 Guo, J., & Woulfin, S. (2016). Twenty-first century creativity: An investigation of how the partnership for 21st century instructional framework reflects the principles of creativity. Roeper Review, 38(3), 153–161. https://doi.org/10.1080/02783193.2016.1183741 Guo, Y., Lin, S., Acar, S., Jin, S., Xu, X., Feng, Y., & Zeng, Y. (2022). Divergent thinking and evaluative skill: A meta-analysis. The Journal of Creative Behavior, 56(3), 432-448. https://doi.org/10.1002/jocb.539 Harris, A., & De Bruin, L. R. (2018). Secondary school creativity, teacher practice and STEAM education: An international study. Journal of Educational Change, 19(2), 153-179. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9311-2 Hernández-Torrano, D., & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975–2019). Thinking Skills and Creativity, 35, 100625. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100625 Hong, E., Part, R., & Rowell, L. (2017). Children’s and teachers’ conceptions of creativity: Contradictions and implications in classroom instruction. Creative Contradictions in Education, 303–331. https://doi.org/10.1007/978-3-319-21924-0_17 Hosseini, A. S., Keshavarzian, S., Amirian, S. K., & Nezami, M. (2022). An analysis of the life experiences of educators in disadvantaged areas in the online creativity workshop. Journal of Applied Psychological Research, 13(4), 19-35. https://doi.org/10.22059/japr.2023.344818.644304 (In Persian) Huang, X., Lee, J. C. K., & Dong, X. (2019). Mapping the factors influencing creative teaching in mainland China: An exploratory study. Thinking Skills and Creativity, 31, 79–90. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.11.002 Huang, X., Lee, J. C. K., & Yang, X. (2019). What really counts? Investigating the effects of creative role identity and self-efficacy on teachers’ attitudes towards the implementation of teaching for creativity. Teaching and Teacher Education, 84, 57-65. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.04.017 Huang, X. (2021). Striving for better teaching and student creativity development: Linking informal workplace learning and teaching for creativity. Thinking Skills and Creativity, 41, 100889. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100889 Jamet, E., & Michinov, E. (2022). Effects of verbal and visual support on learning by tablet-based drawing. Computers & Education, 181, 104460. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104460 Karwowski, M., Gralewski, J., & Szumski, G. (2015). Teachers’ effect on students’ creative self-beliefs is moderated by students’ gender. Learning and Individual Differences, 44, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.10.001 Kasirer, A., & Shnitzer-Meirovich, S. (2021). The perception of creativity and creative abilities among general education and special education teachers. Thinking Skills and Creativity, 40, 100820. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100820 Kettler, T., Lamb, K. N., Willerson, A., & Mullet, D. R. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164-171. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503 Liang, Q., Niu, W., Cheng, L., & Qin, K. (2022). Creativity outside school: The influence of family background, perceived parenting, and after-school activity on creativity. The Journal of Creative Behavior, 56(1), 138-157. https://doi.org/10.1002/jocb.521 Menashe, S., Leshem, R., Heruti, V., Kasirer, A., Yair, T., & Mashal, N. (2020). Elucidating the role of selective attention, divergent thinking, language abilities, and executive functions in metaphor generation. Neuropsychologia, 142, 107458. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2020.107458 Mullet, D. R., Willerson, A., Lamb, K. N., & Kettler, T. (2016). Examining teacher perceptions of creativity: A systematic review of the literature. Thinking Skills and Creativity, 21, 9-30. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2016.05.001 Patston, T., Cropley, D. H., Marrone, R. L., & Kaufman, J. C. (2018). Teacher implicit beliefs of creativity: Is there an arts Bias? Teaching and Teacher Education, 75(7), 366-374. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.08.001 Pazin, A. H., Maat, S. M., & Mahmud, M. S. (2022). Factors influencing teachers' creative teaching: A systematic review. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(1), 240-254. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i1.6696 Paek, S. H., & Sumners, S. E. (2019). The indirect effect of teachers’ creative mindsets on teaching creativity. The Journal of Creative Behavior, 53(3), 298-311. https://doi.org/10.1002/jocb.180 Rahbar, A., Imamjomeh, M., Assareh, A., & Hosseinidehshiri, A. (2022). Explain the Elements of a Creativity-Oriented Curriculum for Student-Teacher Education (Synthesis Research). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 11(4), 25-48. https://journal.bpj.ir/article_692278.html?lang=en (In Persian) Rahmati, F., Pardakhtchi, M. H., Sanjari, A., & Hasanmoradi, N. (2022). Designing a model for fostering the creativity of female students in the second year of theoretical high school in Tehran schools. Educational Leadership & Administration, 16(3), 183-212. (In Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.27171329.1401.16.3.8.4 Rashidi, B., Abedi, A., & Nowrozi, Q. (2022). Providing creativity education model based on school-level enrichment model (SEM) for gifted students: a qualitative study. Journal of Analytical-Cognitive Psychology, 13(50), 1-19. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1401.13.50.1.7 (In Persian) Ritter, S. M., Gu, X., Crijns, M., & Biekens, P. (2020). Fostering students’ creative thinking skills by means of a one-year creativity training program. PloS one, 15(3), e0229773. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229773 Rubenstein, L. D., Ridgley, L. M., Callan, G. L., Karami, S., & Ehlinger, J. (2018). How teachers perceive factors that influence creativity development: Applying a Social Cognitive Theory perspective. Teaching and Teacher Education, 70, 100-110. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.11.012 Shariati, M., Shirazi, M., Hosseini Dehshiri, A. S., & Modarres, M. (2020). Inhibitory cognitive factors of creativity in medical students. Tehran University Medical Journal, 77(12), 767-775. http://tumj.tums.ac.ir/article-1-10218-fa.html (In Persian) Shirazi, M., Modarres, M., Shariati, M., & Dehshiri, A. S. H. (2020). Technical simulation using goldfish bowl method: A medical teaching method for increasing student’s creativity. Archives of Iranian Medicine, 23(1), 37-43. http://journalaim.com/Article/aim-15194 van Laar, E., van Deursen, A. J., van Dijk, J. A., & de Haan, J. (2019). Determinants of 21st-century digital skills: A large-scale survey among working professionals. Computers in Human Behavior, 100, 93-104. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.06.017 Wang, J., & Antonenko, P. D. (2017). Instructor presence in instructional video: Effects on visual attention, recall, and perceived learning. Computers in Human Behavior, 71, 79-89. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.049 Xiong, Y., Sun, X. Y., Liu, X. Q., Wang, P., & Zheng, B. (2020). The influence of self-efficacy and work input on physical education teachers’ creative teaching. Frontiers in Psychology, 10, 2856. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02856 Zhang, D., Zhou, Z., Gu, C., Lei, Y., & Fan, C. (2018). Family socio-economic status and parent-child relationships are associated with the social creativity of elementary school children: the mediating role of personality traits. Journal of Child and Family Studies, 27(9), 2999-3007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 291 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |