
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,894,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,941,829 |
بنیانهای فرهنگیِ مقبولیت/ عدم مقبولیتِ موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن در ایران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 5-17 اصل مقاله (616.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.367244.615805 | ||
نویسندگان | ||
ساسان فاطمی* 1؛ مسعود پورقریب2 | ||
1استاد گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد قوم موسیقیشناسی، گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گرایش به موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن در ایران، زمینهسازِ پژوهشِ پیشِرو از طریقِ مطالعهای چندوجهی است، که بررسیِ دلایل افزایشِ گرایش و فراگیریِ آنها نسبت به چند دههی گذشته را، در مرکز توجه خود قرار میدهد. تأثیر مسائلی چون تقلید، انتقال فرهنگی، زبانِ موسیقایی، و زیباییشناسی در افزایش گرایش به این موسیقیها، مورد واکاوی قرارگرفته است. گرایشهای شاخهی پاپِ موسیقیِ مردمپسندِ ایران، از بدو پیدایشِ این نوع موسیقی در ایران تا زمانِ حال، با تمرکز و تأکید بر غالببودنِ گرایش به موسیقیهای لاتین و اروپای شرقی در ابتدا، و افزایشِ گرایش به موسیقیهای آنگلوساکسُن در دوران متأخر، به همراه ویژگیهای سبکیِ این موسیقیها مورد بررسی قرارگرفتهاند. از سوی دیگر، به تحلیلِ عللِ این گرایشها، چه از منظر کیفیت ملُدیک یعنی نزدیکیِ زیباییشناسیِ موسیقیهای مردمپسندِ نوع اول به زیباییشناسیِ ایرانی، چه از نظر رابطهی کلام با موسیقی بهخصوص ظرفیت پایینِ سبکهای موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن در انطباق با ویژگیهای زبان فارسی، و چه از نظر بسترهای اجتماعی، پرداخته شده است. مسئلهی تقلید، یعنی کاورِ قطعات اُرژینال توسط موسیقیدانانِ ایرانی نیز، موردتوجه قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش، علاوه بر شناساییِ ناسازگاریهای موسیقیهای آنگلوساکسُن در زمینههای ملُدیک، و کلامی با زیباییشناسیِ موسیقیِ ایرانی، نشاندهندهی افزایش گرایش به موسیقیهای مردمپسندِ آنگلوساکسُن خصوصاً از منظرِ جنبههای محتوایی، و نیز تواناییِ فراهم آوردنِ امکانِ تبادلاتِ فرامنطقهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال فرهنگی؛ زیباییشناسی؛ موسیقیهای آنگلوساکسُن؛ موسیقی اروپای شرقی؛ موسیقیِ لاتین | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، میثم؛ و حسن دلبری، و مرضیه رحمتی. (1399). بررسی تطبیقی نظام عروضی در زبانهای فارسی و انگلیسی. مجلهی علمی جستارنامهی ادبیات تطبیقی 4 (13)، 6-30.
امیرمظاهری، امیرمسعود. (1392). نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکلگیری و تدوین جامعهشناسی موسیقی (با تأکید بر دیدگاههای آدرنو، پیترسون، و بوردیو). مطالعات جامعهشناسی 5 (19)، 7-20.
بریل، ایگور. (1397). هارمونی جز در بداههپردازی برای پیانو و سایر سازها. ترجمهی پیمان سجادی. تهران: انتشارات سرود.
بنیامین، والتر. (1380). اثر هنری در اثر بازتولید مکانیکی. زیبا شناخت 3 (5)، 151-166.
زریننقش، مژگان. (1388). یادی از جمشید شیبانی بدعتگزار موسیقیِ پاپِ ایران و خوانندهی ترانهی معروفِ سیمینبری. ماهنامه هنر موسیقی 12 (101)، 34-35.
سراجی، سپهر، و ساسان فاطمی. (1399). بازشناسی ویژگیهای مرکزی موسیقی ایران بهعنوان عناصر هویتساز در این سنت. نشریه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی 25 (2)، 57-66.
10.22059/JFADRAM.2020.286556.615341 DOI:
شکوری، علی. (1385). تمایزپذیری و هویت اجتماعی مبتنی بر مصرف: مطالعهی موردی جوانان شهر تهران. مجله جهانی رسانه 1 (2)، 51-84.
شوکر، روی. (1384). شناخت موسیقی مردمپسند. ترجمهی محسن الهامیان. تهران: موسسهی فرهنگی-هنری ماهور.
صمیم، رضا، و ساسان فاطمی. (1386). پژوهشی جامعهشناختی در باب مصرف موسیقایی در بین افرادی با پایگاه اجتماعی متفاوت (مطالعهی موردی تهران). نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی 12 (32)، 127-135.
فٌن اَپِن، رالف. (1389). دربارهی زیباییشناسیِ موسیقیِ مردمپسند.» ترجمهی مرتضی عابدینیفرد. فصلنامهی موسیقی ماهور 12 (47)، 189-204.
فاضلی، محمد. (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فاطمی، ساسان. (1382). نگاهی گذرا به پیدایش و رشد موسیقی مردمپسند در ایران از ابتدا تا سال 1357. فصلنامهی موسیقی ماهور 6 (22)، 27-41.
ـــ. (1390). بهسوی نظریهای تازه دربارهی موسیقیِ مردمپسند. نشریه هنرهای نمایشی و موسیقی 2 (3)، 119-132. ـ
ــ. (1392). پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران: تأملی بر مفاهیم کلاسیک، مردمی، مردمپسند. تهران: موسسهی فرهنگی-هنری ماهور. ـــ. (1398). تأملاتی دیگر بر مفاهیم کلاسیک، مردمی، مردمپسند و فرهیختگی چندپاره. فصلنامهی موسیقی ماهور 21 (84)، 31-63.
ـــ. (1399). موسیقیِ مردمپسند: چند نکتهی کلیدی. فصلنامهی موسیقی ماهور 23 (90)، 9-30.
کریمی، سعید. (1399). جریانشناسی موسیقی مردمپسند ایران. تهران: ماهریس.
کوثری، مسعود. (1401). درآمدی بر موسیقی مردمپسند. تهران: لوگوس.
لِوین، مارک. (1400). تئوری، هارمونی و فرم در موزیک جز. ترجمهی شهاب طالقانی. تهران: نقش جهان.
میریان، میثم، و هومان اسعدی، و شهلا اسلامی. (1400). تحلیل آدرنویی از نظریه صنعت فرهنگ و کالاسازی در موسیقیِ ایران از منظر جامعهشناسی. مطالعات جامعهشناسی 14 (53)، 71-89.
10.30495/JSS.2021.1921872.1296 DOI:
نتل، برونو. (1382). تأثیر غرب بر موسیقیِ ملل. ترجمهی حمیدرضا ستّار. فصلنامهی موسیقی ماهور 5 (19)، 33-49.
Biamonte, N. (2010). Triadic Modal and Pentatonic Patterns in Rock Music. Music Theory Spectrum, (32) 2, 95-110. Breyley, G; Fatemi, S. (2016). Iranian Music and Popular Entertainment: From Motrebi to Losanjelesi and beyond. New York: Routledge. Brown, L. (1991). The Theory of Jazz Music "It Don't Mean a Thing...". The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (49) 2, 115-127. Frith, S. (1991). The Good, the Bad, and the Indifferent: Defending Popular Culture from the Populists. Diacritics, (21) 4, 101-115. Greenblatt, D. (2004). The Blues Scales: Essential Tools for Jazz Improvisation. Petaluma: Sher Music. Horowitz, A. (1999). » Israeli Mediterranean Music: Straddling Disputed Territories«. Journal of American Folklore, (112) 445, 450-463. Lee, H. (2020). A Study on Jazz Vocal Variation Techniques -Focusing on Jazz Ballad Style Techniques. Asia-pacific Journal of Convergent Research Interchange, (6) 9, 141-150. Mclean, J. (2021). A Study in Effective Teaching Methods For Jazz Voice Technique In Higher Education. Colorado: College of Performing and Visual Arts. Mesia, S; Ribaldini, P. (2015). Heavy Metal Vocals: A Terminologycompendium.« Modern Heavy Metal: Markets, Practices And Cultures International Academic Conference. Nettl, B. (1972). Persian Popular Music in 1969. Ethnomusicology, (16) 2, 218-239. Nooshin, L. (2008). The Language of Rock: Iranian Youth, Popular Music, and National Identity. culture and society in Iran, 69-93, Oxford: Psychology Press. ـــ. (2016). Jazz and its Social Meanings in Iran: From Cultural Colonialism to the Universal. Jazz Worlds/World Jazz, 125-149. USA: Chicago University Press. Pedler, P. (2011). THE BLUES SCALE. 10th Australasian Piano Pedagogy Conference Proceedings. Prindle, J. (2014). THE DEVIL’S PRAYERS: METAL MUSIC IN IRAN. Master Thesis: Department of Languages and Literature The University of Utah. Reynolds, S. (1985). What Do We Mean by "Anglo-Saxon" and "Anglo-Saxons". Journal of British Studies, (24) 4, 395-414. Shevchenko, A. (2019). SCIENTIFIC-METHODOLOGICAL SEARCH IN THE SPHERE OF JAZZ VOCAL: A COMPARATIVE ANALYSIS. pedagogical sciences, (155) 226-229. Spanos, K. A. (2016). Dancing the archive: Rhythms of change in post-volcano identities on Montserrat, West Indies (Doctoral dissertation, University of Maryland, College Park). Tagg, P. (1982). Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice. Popular Music, (2), 37-67. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,069 |