
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,263 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,305,834 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,164,744 |
واکاوی دستاوردها و چالشهای استفاده از فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دانشجویان کشاورزی دانشکدگان کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
دوره 55، شماره 4، دی 1403، صفحه 631-646 اصل مقاله (1022.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2023.362926.669240 | ||
نویسنده | ||
مهتاب پوراتشی* | ||
گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از جمله برنامههای کلیدی در راستای بینالمللی شدن آموزش عالی اعزام دانشجویان دکتری جهت بهرهمندی از فرصت تحقیقاتی خارج کشور است. لذا، بررسی دستاوردها و چالشهای استفاده از فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دانشجویان در راستای تصمیمگیری و برنامهریزیهای منتج به نتیجه از اهمیت بیبدیلی برخوردار است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و برای دستیابی این هدف انجام گردید و برای گردآوری دادهها با 23 تن از دانشآموختگان دکتری دانشکدگان کشاورزی و منابعطبیعی دانشگاه تهران تا رسیدن به نقطه اشباع نظری مصاحبه عمیق صورت گرفت. برای پاسخ به سوالهای پژوهش و استخراج مولفهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و کدگذاریها در قالب کلمهها و مفاهیم و با استفاده از نرمافزار MAXQDA مشخص شدند. یافتهها نشان داد دستاوردهای استفاده از فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دانشجویان کشاورزی شامل چهار گروه: توسعه دانش و تجارب علمی و آموزشی؛ توسعه و اجرای پژوهش؛ فرهنگی، ارتباطات و شبکهسازی؛ و فردی بود. همچنین، چالش فردی؛ چالشهای مرتبط با کشور مبدا؛ و چالشهای مرتبط با کشور مقصد سه دسته چالشهای استفاده از فرصت تحقیقاتی خارج از کشور دانشجویان کشاورزی بودند. در نهایت، با توجه به دستاوردهای کلیدی و ارزشمندی که استفاده از این فرصت برای دانشجویان دکتری به همراه دارد و با توجه به تجارب مشارکتکنندگان از چالشهای پیشرو، پیشنهاد میشود تجارب زیسته دانشجویان از فرایند و شرایط علمی و اجرایی فرصت تحقیقاتی بهصورت یک مجموعه منتشر شود و قابل دسترس باشد تا متقاضیان فرصت تحقیقاتی خارج کشور بتوانند بهگونه اثربخشتری از این فرصت بهرهمند گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرصت تحقیقاتی خارج کشور؛ دانشجوی کشاورزی؛ بینالمللی شدن؛ آموزش عالی؛ توسعه پژوهش | ||
مراجع | ||
Ammigan, R. & Caro, C. (2021). The international visiting scholar experience: insights from an importance-satisfaction study. Higher Education Research & Development, 41(6), 1773-1789. Asghari F. (2021). International Student Mobility Program (ISMP) Analysis of International Students' Challenges in Iran. Journal of Iranian Higher Education, 13(2), 1-30. (In Persian) Asghari, F. (2022). A Phenomenological Study of the Lived Experience of Iranian Students as International Students. Journal of higher education curriculum studies, 12(24), 365-394. (In Persian) baradaran, M., masoudizadeh, F., & savari, M. (2021). Analysis of the challenges in higher education system of Khuzestan province (Case Study: Agricultural Higher Education and Natural Resources Centers. Agricultural Extension and Education Research, 14(1), 49-64. (In Persian) Buckner, E., Clerk, S., Marroquin, A., & Zhang, Y. (2020). Strategic Benefits, Symbolic Commitments: How Canadian Colleges and Universities Frame Internationalization. Canadian Journal of Higher Education, 50(4), 20–36. Clarke, V., & Braun, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. de Wit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: Global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education, 5(1), 28–46. Ersan, K., & Khalil, A. (2019). Academic challenges of Turkish international students in Pakistan: Qualtative study. People: International Journal of Social Sciences, 5(3), 177–189. Garcia, N., & Soremi, M. (2019). Experiences of two academics teaching abroad: The impact of culture. In Adult Higher Education Alliance. Orlando, FL: Adult Higher Education Alliance. Haghdoost, A.A., Dehghani, M., & Ayatollahi Mousavi, S.A. (2010). Investigating Factors Affecting Overseas Students' Academic Achievement: A Systematic Review on International Documents. Iranian Journal of Medical Education, 10 (1), 1-10. (In Persian) Haji, L., karimi, H., & Valizadeh, N. (2022). The Effect of Ergonomics on the Occupational Burnout, Stress, and Productivity of Agricultural Expert (The case of Kerman Province). Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 53(2), 431-446. (In Persian) Hu, J., Chen, K., & Liu, D. (2020). Chinese university faculty members’ visiting experience and professional growth in American universities. Social Behavior and Personality: An International Journal, 48(5), 1–13. Irannejad Rankoohi, F., Mirdamadi, M., F.Hosseini, J., Lashgarara, F., & Rezaezapanah, M. (2022). Mission and Vision Statement of Iran's Agricultural Innovation System. Agricultural Extension and Education Research, 14(4), 1-15. Jiang, Y., & Liu, Q. (2015). The outcomes of Chinese visiting scholars’ experiences and higher education Internationalization in China. Open Education Research, 21(1), 62–70. karimi etemad, F., yaghobi, J., & papzan, A. (2022). Identifying and explaining the most important ways to improve agricultural higher education in Zanjan Agricultural College. Journal of Agricultural Education Administration Research, 14(62), 144-170. Kato, M., & Ando, A. (2017). National Ties of International Scientific Collaboration and Researcher Mobility Found in Nature and Science. Scientometrics, 110 (2), 673-694. Kehm, B.M., & Teichler, U. (2007). Research on Internationalization in Higher Education. Journal of Studies in International Education, 11(3–4), 260–273. Lan, H.Y.W. (2020). Academic and Cultural Adjustment Among Asian Students in Graduate Music Therapy Programs. Music Therapy Perspectives, 38(1), 89–98. Le, A.T., LaCost, B.Y., & Wismer, M. (2016). International female graduate students' experience at a Midwestern university: Sense of belonging and identity development. Journal of International Students, 6(1), 128-152. Leite, M.D.S., & Gaia, C. (2017). Cross-culture outcomes of a brazilian professor Fulbright in the USA. Revista de EDUCAÇÃO Do Cogeime, 26(50), 125–133. Leong, P. (2015). Coming to America: Assessing the patterns of acculturation, friendship formation, and the academic experiences of international students at a US college. Journal of International Students, 5(4), 459–474. Pazoki, S., Sabouri, M. S., Danaee, E., & Ommani, A. (2022). Designing an educational system for agricultural vocational schools based on the empowerment model. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 53(1), 109-127. Pedró, F. (2021). Reimagining equitable access to international student mobility. Studyportals. Retrieved from: https://studyportals.com/blog/reimagining-equitable-access-to-international-student-mobility Pouratashi, M. (2018). Internationalization mechanisms in world selected universities and Iran. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 24(2), 85-108. (In Persian) Rodrigues, M. (2013). Does Student Mobility During Higher Education Pay? Evidence From 16 European Countries. JRC Scientific and policy report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Shagholi, R., & Alimirzae, E. (2022). Introduce of One-Minute Perception (OMP) Teaching Method in Agriculture Education. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 53(3), 857-870. (In Persian) Sharifzadeh, A., & Abdollahzadeh, G. (2012). Analyzing the Scientific Effects of Sabbatical Leaves from Agricultural Faculty Members\'s View. Journal of Science and Technology Policy, 4(4), 37-48. (In Persian) Sharifzadeh, A., Abdollahzadeh, Gh., Iravani, H., Mohamadzadeh, S. & Sharifi, M. (2008). Identifying and Analyzing Expected Outcomes and Impacts of Sabbatical Leaves for Professional Development of Agricultural Faculty Members. Journal of Agriculture, 10(2), 69-82. (In Persian) Shimmi, Y. (2014). International visiting scholars: Brain-circulation and internationalization. International Higher Education, (77), 9–11. Shirbagi, N., & gholamy, P. (2018). Qualitative Analysis of the Faculty Members’ Sebbatical Leave Experiences. Journal of Science and Technology Policy, 11(3), 73-86. (In Persian) Yan, K., & Berliner, D.C. (2013). Chinese international students’ personal and sociocultural stressors in the United States. Journal of College Student Development, 54(1), 62–84. Zhao, X., & Liu, X. (2022). Sustaining faculty development through visiting scholar programmes: A transformative learning perspective. Sustainability, 14(1), 525. Zhao, X., Liu, X., & Peng, A. (2018a). A mixed-method-based study on the effects of university faculty’s academic visit abroad. Education Science, 34(3), 18–25. Zhao, X., Peng, A., & Liu, X. (2018b). The problems of university teachers’ academic visit abroad and solutions: Based on a qualitative analysis of interviews with 22 teachers. Journal of Higher Education Management, 12(4), 111–117. Zou, X. (2017). Academic mobility and reflection: A qualitative study of Chinese visiting scholars in an American university. International Multilingual Journal of Contemporary Research, 5(1), 23–33. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |