تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,659 |
اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی فرزندان طلاق | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 371-387 اصل مقاله (770.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.347093.644344 | ||
نویسندگان | ||
سروش ذوالقدری* 1؛ احمد برجعلی2؛ فریده حسین ثابت3 | ||
1دانشجوی دکتری ، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
2استاد، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی فرزندان طلاق بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی و طرح آن بهصورت پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ فرزندان طلاق 13 تا 17 سالهای بود که به شبکههای اجتماعی اینستاگرام، واتساپ و تلگرام فارسی در سال 1401 دسترسی داشتند. 30 نفر از آنها به شیوۀ دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه به شکل گروهی تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. ابزارهای مطالعه شامل مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) و پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (OHI) بود. از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر در نرمافزار SPSS نسخۀ ۲۶ برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشانگر افزایش نمرات بهزیستی روانشناختی و شادکامی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بود (0/01˂P). همچنین نتایج پیگیری حاکی از ماندگاری اثر درمان در طول زمان بود؛ بنابراین با توجه به اثربخشی معنادار درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد پیشنهاد میشود از این درمان برای افزایش شادکامی و بهبود بهزیستی روانشناختی فرزندان طلاق استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ درمان پذیرش و تعهد؛ شادکامی؛ طلاق | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
امانی، ز.، زهراکار، ک.، و کیامنش، ع. (1398). شناسایی پیامدهای طلاق والدین بر فرزندان؛ مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ فرهنگی تربیتی زنان و خانواده. 14(47)، 81-59. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204686.html
باقری، ن.، و اشراقی، ز. (۱۳۹۷). همسنجی سبکهای هویت و نگرش به پیوند زناشویی و طلاق در دختران زنان مطلقه و زنان متأهل. آسیبشناسی، مشاوره و غنیسازی خانواده. ۴(۲)، ۷۴-۴۳. https://fpcej.ir/article-1-128-fa.html
تورل، ش.، بل، م.، و ویلسون، ک. (1399). اکت برای نوجوانان: درمان فردی و گروهی نوجوانان. ترجمۀ زهرا زنجانی و الهام آقائی. تهران: ارجمند.
جعفریمنش، م.، زهراکار، ک.، تقوایی، د.، و پیرانی، ذ. (1399). تأثیر درمان پذیرش و تعهد بر فرسودگی زناشویی زوجین با تعارض زناشویی. فصلنامۀ دانشکدۀ بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 18(4)، 446-435. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5964-fa.html جوانمرد، غ.، و پورقهرمانی، س. (1395). نقش هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در تبیین و پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامۀ پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی. 2(3)، 42-31. https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2535.html
خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتحآبادی، ج.، مظاهری، م. ع.، و شکری، ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 9(32)، 36-27. https://sanad.iau.ir/Journal/jtbcp/Article/1118221
دلاور، ع. (1398). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
دهشیری، غ.، اکبری بلوطبنگان، ا.، نجفی، م.، و مقدمزاده، ع. (1395). خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. 5(12)، 26-9. https://jresearch.sanjesh.org/article_20525.html
سازمان ثبتاحوال کشور (1400). شمار رویدادهای حیاتی. تاریخ انتشار: 3 خرداد 1400. تاریخ بازدید: 16 شهریور 1400. https://amar.sabteahval.ir/#/homeGlobal
سلگی، ز.، و عطائی مغانلو، و. (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر الگوی رفتاری تیپ A، شادکامی و احساس تنهایی در نوجوانان ساکن کانون اصلاح و تربیت. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی. 7(28)، 54-41. https://www.socialpsychology.ir/article_73739.html
علیپور، ا.، و آگاه هریس، م. (1386). اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانیها. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 3(12)، 298-287. https://jip.stb.iau.ir/article_512394.html
علیپور، ا.، و نوربالا، ا. (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاههای تهران. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. ۵(۱-۲)، ۶۶-۵۵. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1777-fa.html
کاویان، م.، کاشانی، ا. خ و تهامی، ا. (۱۳۹۵). کمکهای اولیۀ روانشناختی برای کودکان طلاق: یک مطالعۀ مروری. نشریۀ رویش روانشناسی. ۵(۳)، 202-185. https://frooyesh.ir/article-1-555-fa.html
قمری گیوی، ح، و خشنودنیای چماچایی، ب. (1395). مقایسۀ مهارتهای اجتماعی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در فرزندان با والدین مطلقه، متقاضی طلاق و عادی. خانوادهپژوهی. 12(1)، 92-69. https://jfr.sbu.ac.ir/article_97245.html
لطفآبادی، ح. (1398). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی، بزرگسالی. تهران: سمت.
مرمرچینیا، م.، و ذوقی پایدار، م. (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر امیدواری و شادکامی نوجوانان دختر تحت پوشش بهزیستی. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 11(3)، 174-157. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96850.html
وحیدی، ز.، و جعفری هرندی، ر. (1396). پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی و مؤلفههای نگرش معنوی. پژوهشنامۀ روانشناسی مثبت. 3(2)، 64-51. https://ppls.ui.ac.ir/article_22540.html
References Agbo, A. A., & Ngwu, C. N. (2017). Aversion to happiness and the experience of happiness: The moderating roles of personality. Personality and Individual Differences, 111, 227-231. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.02.010 Alipour, A., & Agah Heris, M. (2007). Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among Iranians. Journal of Developmental Psychology, 3(12), 287-298. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jip/Article/512394?jid=512394 (In Persian) Alipour, A., & Noorbala, A. (1999). A preliminary study of reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among students in Tehran University. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology, 5(1-2), 55-65. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1777-en.html (In Persian) Amani, Z., Zahrakar, K., & Kiamanesh, A. (2019). The identification of the consequences of parents' divorce on children: A qualitative study. The Women and Families Cultural-Educational, 14(47), 59-81. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204686.html?lang=en (In Persian) Amato, P. R., & Marriott, B. H. (2007). A comparison of high-and low distress marriages that end in divorce. Journal of Marriage and Family, 69(3), 621- 638. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2007.00396.x Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a Function of Personality and Social Encounters. In J. P. Forgas, & J. M. Innes (Eds.), Recent Advances in Social Psychology: An International Perspective (pp. 189-247). North-Holland: Elsevier Science Publishers B.V. Argyle, M., Martin, M., & Lu, L. (1995). Testing for Stress and Happiness: The Role of Social and Cognitive Factors. In C. D. Spielberger, & I. G. Sarason (Eds.), Stress and Emotion (pp. 173-187). Washington DC: Taylor & Francis. https://psycnet.apa.org/record/1995-98529-010 Bagheri, N., & Eshraqi, Z. (2019). Comparison of identity style, attitude toward marriage, attitud toward divorce in girls of womans and girls of married womans. Family Pathology. Counseling and Enrichment Journal, 4(2), 43-74. http://fpcej.ir/article-1-128-en.html (In Persian) Dehshiri, G., Akbari Balootbangan, A., Najafi, M., & Moghadamzadeh, A. (2016). Psychometric properties of the oxford happiness questionnaire short form in university students. Educational Measurement and Evaluation Studies, 5(12), 9-26. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_204686.html?lang=en (In Persian) Delavar, A. (2018). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran: Roshd. (In Persian) Delongis, A., & Zwicker, A. (2017). Marietal satisfaction and Divorce in couples in stepfamilies. Current Opinion in Psychology, 13, 158-161. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2016.11.003 D'Onofrio, B., & Emery, R. )2019). Parental divorce or separation and children's mental health. World Psychiatry, 18(1), 100-101. https://doi.org/10.1002/wps.20590 Farb, N., Anderson, A., Ravindran, A., Hawley, L., Irving, J., Mancuso, E., ... & Segal, Z. V. (2018). Prevention of relapse/recurrence in major depressive disorder with either mindfulness-based cognitive therapy or cognitive therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 86(2), 200–204. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/ccp0000266 Farhang, M., Ghaderi, M., Soleimani, R., & Arabshahi, F. (2017). The effectiveness of acceptance and commitment group therapy in general health, happiness, and general well-being among mental disorder patients. Saussurea, 6(1), 99-117. Link Ghamari Givi, H., & Khoshnoodniay Chomachaei, B. (2016). Comparison of social skills, mental health and academic performance in children with divorced, divorcing and intact parents. Journal of Family Research, 12(1), 69-92. https://jfr.sbu.ac.ir/article_97245.html (In Persian) Haimi, M., & Lerner, A. (2016). The impact of parental separation and divorce on the health status of children, and the ways to improve it. Journal of Clinical & Medical Genomics, 4(1), 2-7. Link Harper, C. L., & Snowden, M. (2017). Environment and society: Human perspectives on environmental issues. Milton Park: Routledge. Link Harris, R. (2008). The happiness trap: Stop struggling, start living. Boston, MA: Trumpeter. Hayes, S. (2019). A Liberated Mind: The essential guide to ACT. NY: Random House Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: An Experiential Approach to Behavior Change (2nd Ed.). New York: The Guilford Press. Jackson, K. M., Rogers, M. L., & Sartor, C. E. (2016). Parental divorce and initiation of alcohol use in early adolescence. Psychology of addictive behaviors. Journal of the Society of Psychologists in Addictive Behaviors, 30(4), 450–461. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/adb0000164 Jafarimanesh, M., Zahrakar, K., Taghvaei, D., & Pirani, Z. (2021). The effect of acceptance and commitment therapy on marital burnout in couples with marital conflicts. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research, 18(4), 435-446. http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5964-en.html (In Persian) Javanmard, G. H., & Pourghahramani, S. (2016). The role of emotional intelligence and social adjustment in explaining and predicting of academic achievement of high school students. Journal of Applied Research in Educational Psychology, 2(3), 31-42. https://aep.journals.pnu.ac.ir/article_2535.html?lang=en (In Persian) Kavain, M., Khojaste Kashani, A., & Tahami, E. (2016). Psychological first aid for children of divorce: A literature review. Rooyesh, 5(3), 185-202. https://frooyesh.ir/article-1-555-fa.html (In Persian) Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 9(32), 27-36. https://sanad.iau.ir/en/Journal/jtbcp/Article/1118221 (In Persian) Larsson, A., Hartley, S., & McHugh, L. (2022). A randomised controlled trial of brief web-based acceptance and commitment Therapy on the general mental health, depression, anxiety and stress of college Students. Journal of Contextual Behavioral Science, 24, 10-17. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2022.02.005 Lee, E. B., Pierce, B. G., Twohig, M. P., & Levin, M. E. (2021). Acceptance and commitment therapy. In A. Wenzel (Ed.), Handbook of cognitive behavioral therapy: Overview and approaches (pp. 567–594). American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0000218-019 Levin, M. E., Haeger, J. A., Pierce, B. G., & Twohig, M. P. (2017). Web-Based Acceptance and Commitment Therapy for Mental Health Problems in College Students: A Randomized Controlled Trial. Behavior Modification, 41(1), 141–162. https://doi.org/10.1177/0145445516659645 Livheim, F., Hayes, L., Ghaderi, A., Magnusdottir, T., Högfeldt, A., Rowse, J., ... & Tengström, A. (2015). The effectiveness of acceptance and commitment therapy for adolescent mental health: Swedish and Australian pilot outcomes. Journal of Child and Family Studies, 24(4), 1016-1030. https://doi.org/10.1007/s10826-014-9912-9 Lotfabadi, H. (2018). Developmental psychology (2): Adolescence, youth, adulthood. Tehran: Samt Publications. (In Persian) Malekpor, T., Raeisi, M., Alidosti, M., & Mirzaeian, R. (2014). Investigation of students’ attitudes toward some effective factors on social vitality in Shahrekord University of Medical Sciences. International Journal of Psychology and Behavioral Research, 1(3), 134-138. Marmarchinia, M., & Zoghi Paidar, M. R. (2017). Effectiveness of acceptance and commitment therapy on hope and happiness of female adolescents under welfare protection. Journal of Applied Psychology, 11(3), 157-174. https://apsy.sbu.ac.ir/article_96850.html?lang=en (In Persian) Medvedev, O. N., & Landhuis, C. E. (2018). Exploring constructs of well-being, happiness and quality of life. PeerJ, 6, e4903. https://doi.org/10.7717/peerj.4903 National Organization for Civil Registration (2021). Critical events statistics. Publication date: June 3, 2021. Visited date: September 16, 2021. https://amar.sabteahval.ir/#/homeGlobal (In Persian) Petts, R. A., Duenas, J. A., & Gaynor, S. T. (2017). Acceptance and commitment therapy for adolescent depression: Application with a diverse and predominantly socioeconomically disadvantaged sample. Journal of Contextual Behavioral Science, 6(2), 134-144. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2017.02.006 Räsänen, P., Lappalainen, P., Muotka, J., Tolvanen, A., & Lappalainen, R. (2016). An online guided ACT intervention for enhancing the psychological wellbeing of university students: A randomized controlled clinical trial. Behaviour research and therapy, 78, 30–42. https://doi.org/10.1016/j.brat.2016.01.001 Ryff, C. D. (2014). Psychological well- being revisited: Advances in the science and practice of Eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263 Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.57.6.1069 Ryff, C.D., & Keyes, C.L.M (1995). The Structure of psychological well- being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.69.4.719 Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2014). Positive Psychology: An Introduction. In: Flow and the Foundations of Positive Psychology (pp. 279-298). New York: Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_18 Solgi, Z., & Ataieh, V. (2018). The efficacy of acceptance and commitment therapy (ACT) on type A, personality, happiness and loneliness in adolescents living in the correctional and rehabilitation center. Social Psychology Research, 7(28), 41-54. https://www.socialpsychology.ir/article_73739.html?lang=en (In Persian) Thuen, F., Meland, E., & Breidablikk, H. J. (2021). The effects of communication quality and lack of contact with fathers on subjective health complaints and life satisfaction among parental divorced youth. Journal of Divorce & Remarriage, 62(4), 258-275. https://doi.org/10.1080/10502556.2021.1871835 Turrell, S, L., Bell, M., & Wilson, K, G. (2016). ACT for Adolescents: Treating Teens and Adolescents in Individual and Group Therapy. Translated by: Z. Zanjani & E. Aghaei (2019), Tehran: Arjmand Press. (In Persian) Vahidi, Z., & Jafari Harandi, R. (2017). Predicting of psychological well-being from components of psychological capital and spiritual attitude. Positive Psychology Research, 3(2), 51-64. https://doi.org/10.22108/ppls.2018.104270.1136 (In Persian) Whiteman, T. (2006). Innocent vicitims: Helping children cope with divorce. Edinburgh: Fresh Start Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 536 |