تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,517,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,874 |
انیمیشن مستقل و متریالیستی بهمثابه تروما، مطالعه موردی آثار رابرت بریر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 4، دوره 28، شماره 4، دی 1402، صفحه 49-62 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2023.361611.615804 | ||
نویسندگان | ||
الهه فلاحیان مهرجردی* 1؛ فاطمه حسینی شکیب2 | ||
1کارشناس ارشد انیمیشن، گروه انیمیشن، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه انیمیشن، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در طی دهههای اخیر مسئله روانزخم و نحوه بیان و بازنمایی تجربه تروماتیک با استفاده از تمهیدات ساختاری و تصویری ویژه، مسئلهای مهم در مطالعات حافظه و سینما شمرده میشود. در این راستا، فیلم آوانگارد و کشف قابلیتها، نوآوریها و فرم فلاشبکوار اینگونه از فیلمسازی، مبحثی جالب توجه هست که در اغلب این قبیل مطالعات بدان پرداخته شده است. ازاینرو این پژوهش برآن است تا با شناخت و معرفی آثار آوانگارد و تأثیرات آنها بر آثار پس از خود، قابلیتهای بالقوه موجود در فیلم و انیمیشن ساختارگرا، ارتباط و مشابهت آن با حافظه آسیبدیده و چگونگی خلق تجربه اداراکانه جدید را مورد کنکاش قرار دهد. در این راستا ابتدا با تکیه بر دیدگاه روانشناسان و نظریهپردازان حوزه تروما مانند کریس بروین و کتی کاروت، مشخصههای این حافظه غیریکپارچه، تکهتکه و پنهان، تعیین گردد. پس از آن در ارتباط بین فلاشبک ذهنی و فلاشبک فیلمی در مباحث مورین توریم و با استفاده از نظریات برخی از نظریهپردازان فیلم آوانگارد چون پ.آدامز سیتنی و پیترگیدال، به بررسی شاخصههای فیلم متریالیستی و ساختارهای مشابه آن با این حافظه آسیبدیده میپردازیم. در پایان پژوهش نیز تلاش میشود تا مشابهت مشخصههای تصاویر ذهنی برآمده از رویداد و فضای تروماتیک با ویژگیهای فلاشبکوار فیلمهای آوانگارد و متریالیستی رابرت بریر به تفصیل بیان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تروما؛ حافظه؛ انیمیشن تجربی؛ انیمیشن ساختارگرا/متریالیستی؛ رابرت بریر | ||
مراجع | ||
-Benjamin, W. (1935). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. translated by Zohn, H. (1969). New York: Schocken Book. -Brewin, C. (2001). Memory processes in post-traumatic stress disorder. International Review of Psychiatry, (13), 63-159. DOI:10.1080/09540260120074019 -Bruyn, D. (2014). The Performance of Trauma in Moving Image Art. Cambridge Scholars Publishing. -Bruyn, D. (2009). Performing a Traumatic Effect the Films of Robert Breer. Animation Studies Online Journal. -Caruth, C. (1995). Trauma: Explorations in Memory. John Hopkins University Press, Italy -Caruth, C. (1996). Unclaimed Experience: Trauma, Narrative and History. John Hopkins University Press. -Castello-Branco, P. (2010). Pure Sensations? From Abstract Film to Digital Images. animation: an interdisciplinary journal, (5)1, 25–40. https://doi.org/10.1177/1746847709356644 -Furniss, M. (1998). Art in Motion: Animation Aesthetics. John Libbey Publishing. -Gidal, P. (1976). Structural film anthology. London: British Film Institute. -Huopainen, H. (2013). Freud's view of hysteria in light of modern trauma research. Routledge online journal, 92-107. https://doi.org/10.1080/01062301.2002.10592735 -Kaplan, E.A. (2001). Melodrama, cinema and trauma. Screen, (42)2, 201-205. https://doi.org/10.1093/screen/42.2.201
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |