تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,236 |
تعداد مقالات | 67,810 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,289,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,032,730 |
بررسی روابط ساختاری بین سرمایه اجتماعی، چابکی دانشگاه و اعتماد سازمانی با آمادگی کارمندان برای تغییر در دانشگاه: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آذر 1402 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2023.355027.2389 | ||
نویسندگان | ||
معصومه محترم* 1؛ زهرا پاکباز2؛ زهرا کریمی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه شیراز.بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی | ||
2دانشجوی دکترا | ||
3دانش آموخته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز | ||
چکیده | ||
هدف کلی از انجام این پژوهش مدلیابی رابطه ساختاری سرمایه اجتماعی دانشگاه، چابکی دانشگاه، اعتماد سازمانی با آمادگی کارمندان برای تغییر با نقش واسطهای سرمایهی روانشناختی در دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری تمامی کارمندان دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 124 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پنج پرسشنامه سرمایه اجتماعی، چابکی دانشگاه، اعتماد سازمانی، سرمایهی روانشناختی و آمادگی برای تغییر بود که پس از محاسبه روایی و پایایی توزیع و گردآوری شد. دادهها با روشهای آماری تیتست تک نمونه-ای و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد از نظر کارمندان، وضعیت سرمایه اجتماعی و آمادگی کارمندان برای تغییر بالاتر از معیار میانگین بود. چابکی دانشگاه و اعتماد سازمانی دانشگاه کمتر از حد مطلوب و معیار میانگین بود. سرمایه روانشناختی کارمندان بالاتر از حد مطلوب و معیار میانگین بود. مدل معادله ساختاری نیز نشان داد زمانی که متغیرهای سرمایهی اجتماعی، چابکی دانشگاه و اعتماد سازمانی در تعامل با هم وارد معادلهی ساختاری میشوند، سرمایهی اجتماعی قدرت پیشبینیکنندگی مستقیم و غیرمستقیم خود را از دست میدهد. با وجود اینکه چابکی دانشگاه و اعتماد سازمانی در تعامل با سایر متغیرهای پژوهش، قدرت مستقیم پیشبینیکنندگی خود برای آمادگی کارمندان برای تغییر را از دست میدهند اما با نقش واسطهای سرمایهی روانشناختی از توان پیشبینی-کنندگی غیرمستقیم برای آمادگی کارمندان برای تغییر برخوردار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ چابکی دانشگاه؛ اعتماد سازمانی؛ سرمایهی روانشناختی؛ آمادگی برای تغییر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The survey of the Structural Relationship between Social Capital, University Agility, Organizational Trust with Employees' Readiness for Change at the University: The Mediating Role of Psychological Capital | ||
نویسندگان [English] | ||
Maasoumeh Mohtaram1؛ Zahra Pakbaz2؛ Zahra Karimi3 | ||
1faculty of shiraz university | ||
2PhD student | ||
3Graduate Student | ||
چکیده [English] | ||
The main aim of this study was the structural modelling relationship of university social capital, university agility, organizational trust with employees' readiness for change with the mediating role of psychological capital at Shiraz University. The statistical population were all the employees of Shiraz University, who 124 people were selected as the research sample using Simple Random Sampling method. The research tool included five questionnaires of social capital, university agility, organizational trust, psychological capital and readiness for change, which were distributed and collected after calculating validity and reliability. The research data were analyzed the statistical methods of one-sample t-test and multivariate regression. The findings showed that from the point of view of the employees, the state of social capital and employees' readiness for change was less than the desired level and higher than the cut-off point. The agility of the university and the organizational trust of the university were less than the desired level and the cut-off point. The psychological capital of the employees was higher than the desired level and the cut-off point. the structural equation showed: when the variables of social capital, university agility and organizational trust are entered into the structural equation modelling in interaction, social capital loses its direct and indirect predictive power. In addition, even though university agility and organizational trust in interaction with other research variables lose their direct predictive power for employees' readiness for change, but with the mediating role of psychological capital they have indirect predictive power for employees' readiness for change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Capital, University Agility, Organizational Trust, Readiness for Change, Psychological Capital | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |