
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,229,043 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,060,466 |
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ ارتکاب مزاحمت اینترنتی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 2، 1403، صفحه 61-75 اصل مقاله (556.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.362725.644700 | ||
نویسندگان | ||
میلاد شرفی زادگان1؛ منیژه فیروزی* 2؛ عاطفه فتاحی3؛ سارا آل یاسین4؛ آرزو سلطان محمدی5؛ زهرا نادری6 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
5کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور عسلویه، شیراز، ایران. | ||
6دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ ارتکاب مزاحمت اینترنتی شامل پایایی، روایی، تحلیلعاملی تأییدی و تفاوتهای جنسیتی در میان جوانان انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث نوع گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روششناسی از جمله مطالعات آزمونسازی بود که براساس روشها و اصول رایج در روانسنجی در قالب یک طرح پژوهشی همبستگی در سال 1401 انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل جوانان 18 تا 35 سالۀ ساکن تهران و شیراز بود که از میان آنان، 474 نفر از جوانان بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامۀ خودگزارشی ارتکاب مزاحمت اینترنتی (CPQ) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها به روش ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیلعاملی تأییدی و تیتست مستقل بهوسیلۀ نرمافزار SPSS و AMOS نسخۀ 26 در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. نتایج تحلیلعامل تأییدی از ساختار یکعاملی حمایت کرد و شاخصهای برازش مطلوب بود (058/0RMSEA=؛ 109/0PCLOSE=؛ 949/0CFI=؛ 950/0IFI=؛ 953/0GFI=؛ 613/2X2/df=). ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامۀ ارتکاب مزاحمت اینترنتی 85/0 و ضریب پایایی بازآزمایی 67/0 بهدست آمد. میانگین ارتکاب مزاحمت اینترنتی در زنان و مردان تفاوت معنیدار داشت (001/0p<؛ 91/3=t). درنتیجه پرسشنامۀ ارتکاب مزاحمت اینترنتی برای سنجش مزاحمت اینترنتی از ویژگیهای روانسنجی مناسبی در جوانان برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
پایایی؛ تحلیلعاملی تأییدی؛ روانسنجی؛ روایی؛ مزاحمت اینترنتی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسماعیلیپور، ف.، هاشمی، ت.، و بدری گرگری، رحیم. (1397). نقش سبکهای فرزندپروری ادراکشده و اختلال شخصیت مرزی در قلدری سایبری: نقش میانجی همدلی. مجلۀ روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 5(2)، 92-81. https://shenakht.muk.ac.ir/article-1-329-fa.html
قدمپور، ع.، شفیعی، م.، و حیدریراد، ح. (1396). بررسی رابطۀ مزاحمتهای سایبری با آسیبپذیری روانی و افکار خودکشی در دانشجویان دختر و پسر. پژوهش در سلامت روانشناختی. 11(۳)، 40-28. https://rph.khu.ac.ir/article-1-3040-fa.html
حضرتبگی، ف.، عسگری، پ.، مکوندی، ب.، و کرایی، ا. (1401). روابط ساختاری مهارتهای حل مسئله و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت به توجه نقش میانجی نشخوار فکری. مجلۀ علوم روانشناختی. 21(114)، 1264-1251. https://psychologicalscience.ir/article-1-1307-fa.html
References Abeele, M. Vanden, & De Cock, R. (2013). Cyberbullying by mobile phone among adolescents: The role of gender and peer group status. Communications, 38(1), 107–118. https://doi.org/10.1515/commun-2013-0006 Aizenkot, D. (2020). Social networking and online self-disclosure as predictors of cyberbullying victimization among children and youth. Children and Youth Services Review, 119, 105695. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105695 Aricak, T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu, A., Saribeyoglu, S., Ciplak, S., Yilmaz, N., & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253–261. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0016 0-گزاریتی داشته باشند، به همتا Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128–1135. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.017 Chun, J. S., Lee, J., Kim, J., & Lee, S. (2020). An international systematic review of cyberbullying measurements. In Computers in Human Behavior, 113, 106485. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106485 Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334. https://doi.org/10.1007/BF02310555 Cuadrado-Gordillo, I., & Fernández-Antelo, I. (2020). Connectivity as a mediating mechanism in the cybervictimization process. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 1–11. https://doi.org/10.3390/ijerph17124567 Dilmac, B. (2009). Psychological needs as a predictor of cyber bullying: A preliminary report on college students. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(3), 1307–1325. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ858926.pdf Durán Segura, M., & Martínez Pecino, R. (2015). Ciberacoso mediante teléfono móvil e Internet en las relaciones de noviazgo entre jóvenes. Comunicar, XXII(44), 159–167. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4904498 Esmaeilpour, F., Hashemi, T., & Badri, R. (2018). The role of perceived parenting styles and borderline personality disorder in cyberbullying: mediate empathy. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 5(2), 81-92. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-329-en.html (In Persian) Fanti, K. A., Demetriou, A. G., & Hawa, V. V. (2012). A longitudinal study of cyberbullying: Examining risk and protective factors. European Journal of Developmental Psychology, 9(2), 168–181. https://doi.org/10.1080/17405629.2011.643169 Ghadampour, E., Shafiei, M., & Heidarirad, H. Relationships among Cyberbullying, psychological vulnerability and suicidal thoughts in female and male students. Journal of Research in Psychological Health, 11(3), 28-40. https://rph.khu.ac.ir/article-1-3040-en.html (In Persian) Grigg, D. W. (2010). Cyber-aggression: Definition and concept of cyberbullying. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 20(2), 143–156. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.143 Hamilton, J., Purdy, N., Willems, R. A., Smith, P. K., Culbert, C., Brighi, A., ... & Völlink, T. (2020). Using the quality circle approach to empower disadvantaged youth in addressing cyberbullying: an exploration across five European countries. Pastoral Care in Education, 38(3), 254–272. https://doi.org/10.1080/02643944.2020.1788127 Hazratbegi, F., Asgari, P., Makvandi, B., & Koraei, A. (2022). The structural relationships of problem solving skills and spiritual intelligence with internet addiction tendency according mediating role of rumination. Journal of Psychological Science, 21(114), 1251-1264. http://psychologicalscience.ir/article-1-1307-en.html (In Persian) Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206–221. https://doi.org/10.1080/13811118.2010.494133 Hood, M., & Duffy, A. L. (2018). Understanding the relationship between cyber-victimisation and cyber-bullying on Social Network Sites: The role of moderating factors. Personality and Individual Differences, 133, 103–108. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.004 Kaluarachchi, C., Warren, M., & Jiang, F. (2020). Responsible use of technology to combat cyberbullying among young people. Australasian Journal of Information Systems, 24, 1–17. https://doi.org/10.3127/ajis.v24i0.2791 Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (5th Ed.). New York: The Guilford Press. https://www.guilford.com/books/Principles-and-Practice-of-Structural-Equation-Modeling/Rex-Kline/9781462551910 Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2007). Electronic bullying among middle school students. Journal of Adolescent Health, 41(6), S22–S30. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.08.017 Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140(4), 1073–1137. https://doi.org/10.1037/a0035618 Kwan, I., Dickson, K., Richardson, M., MacDowall, W., Burchett, H., Stansfield, C., ... & Thomas, J. (2020). Cyberbullying and children and young people’s mental health: A systematic map of systematic reviews. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(2), 72–82. https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0370 Lee, J., Abell, N., & Holmes, J. L. (2017). Validation of measures of cyberbullying perpetration and victimization in emerging adulthood. Research on Social Work Practice, 27(4), 456-467. https://doi.org/10.1177/1049731515578535 López-Vizcaíno, M. F., Nóvoa, F. J., Carneiro, V., & Cacheda, F. (2021). Early detection of cyberbullying on social media networks. Future Generation Computer Systems, 118(2), 219–229. https://doi.org/10.1016/j.future.2021.01.006 Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation (3rd Ed.). Washington DC: Sage publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/applied-multivariate-research/book246895#description Mishna, F., Cook, C., Saini, M., Wu, M. J., & MacFadden, R. (2011). Interventions to prevent and reduce cyber abuse of youth: A systematic review. Research on Social Work Practice, 21(1), 5-14. https://doi.org/10.1177/1049731509351988 Palladino, B. E., Nocentini, A., & Menesini, E. (2015). Psychometric properties of the Florence cyberbullying-cybervictimization scales. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(2), 112–119. https://doi.org/10.1089/cyber.2014.0366 Parris, L., Lannin, D. G., Hynes, K., & Yazedjian, A. (2020). Exploring Social Media Rumination: Associations With Bullying, Cyberbullying, and Distress. Journal of Interpersonal Violence, 37(5-6), NP3041-NP3061. https://doi.org/10.1177/0886260520946826 Pornari, C. D., & Wood, J. (2010). Peer and cyber aggression in secondary school students: The role of moral disengagement, hostile attribution bias, and outcome expectancies. Aggressive Behavior: Official Journal of the International Society for Research on Aggression, 36(2), 81–94. https://doi.org/10.1002/ab.20336 Raskauskas, J., & Stoltz, A. D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43(3), 564-475. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.3.564 Rivers, I., & Noret, N. (2010). ‘I h8 u’: findings from a five‐year study of text and email bullying. British Educational Research Journal, 36(4), 643–671. https://doi.org/10.1080/01411920903071918 Savoldi, F., & Ferraz de Abreu, P. (2016). Bullying, cyberbullying and Internet usage among young people in post-conflict Belfast. Cogent Social Sciences, 2(1), 1132985. https://doi.org/10.1080/23311886.2015.1132985 Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49(2), 147–154. https://doi.org/10.1111/j.1467-9450.2007.00611.x Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376–385. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x Sun, S., Fan, X., & Du, J. (2016). Cyberbullying Perpetration: A Meta-Analysis of Gender Differences. International Journal of Internet Science, 11(1), 61–81. https://repository.um.edu.mo/handle Wang, P., Wang, X., & Lei, L. (2019). Gender differences between student–student relationship and cyberbullying perpetration: An evolutionary perspective. Journal of Interpersonal Violence, 36(19-20), 9187–9207. https://doi.org/10.1177/0886260519865970 Wang, X., Lei, L., Liu, D., & Hu, H. (2016). Moderating effects of moral reasoning and gender on the relation between moral disengagement and cyberbullying in adolescents. Personality and Individual Differences, 98, 244–249. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.056 Wang, X., Wang, W., Qiao, Y., Gao, L., Yang, J., & Wang, P. (2020). Parental phubbing and adolescents’ cyberbullying perpetration: A moderated mediation model of moral disengagement and online disinhibition. Journal of Interpersonal Violence, 37(7-8), 1–23. https://doi.org/10.1177/0886260520961877 Wang, X., Yang, L., Yang, J., Wang, P., & Lei, L. (2017). Trait anger and cyberbullying among young adults: A moderated mediation model of moral disengagement and moral identity. Computers in Human Behavior, 73, 519–526. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.073 Wright, M. F., & Li, Y. (2013). Normative beliefs about aggression and cyber aggression among young adults: A longitudinal investigation. Aggressive Behavior, 39(3), 161–170. https://doi.org/10.1002/ab.21470 Wright, M. F., Huang, Z., Wachs, S., Aoyama, I., Kamble, S., Soudi, S., Li, Z., Lei, L., & Shu, C. (2020). Associations between cyberbullying perpetration and the dark triad of personality traits: the moderating effect of country of origin and gender. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 30(3), 242–256. https://doi.org/10.1080/02185385.2020.1788979 Wright, M. F., Schiamberg, L. B., Wachs, S., Huang, Z., Kamble, S. V., Soudi, S., ... & Shu, C. (2021). The influence of sex and culture on the longitudinal associations of peer attachment, social preference goals, and adolescents’ cyberbullying involvement: An ecological perspective. School Mental Health, 13(3), 631–643. https://doi.org/10.1007/s12310-021-09438-6 Wright, M. F., Wachs, S., & Harper, B. D. (2018). The moderation of empathy in the longitudinal association between witnessing cyberbullying, depression, and anxiety. Cyberpsychology, 12(4), Article 6. https://doi.org/10.5817/CP2018-4-6 Ybarra, M. L., Boyd, D., Korchmaros, J. D., & Oppenheim, J. K. (2012). Defining and measuring cyberbullying within the larger context of bullying victimization. Journal of Adolescent Health, 51(1), 53–58. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2011.12.031 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 623 |