تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,443 |
نقش واسطهای مهار هیجانی در تبیین رابطۀ علی بین دلبستگی به والدین و همسالان با اضطراب اجتماعی در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 3، آبان 1403، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.343756.644283 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه اکبری1؛ پگاه فرخ زاد* 2؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای مهار هیجان در رابطۀ بین دلبستگی به والدین و همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و بهلحاظ هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ نوجوانان مقطع دوم متوسطۀ شهر تهران به تعداد 236000 نفر بود که در نیمۀ دوم سال تحصیلی 1400-1399 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه 568 دانشآموز (303 دختر و 265 پسر) بود که به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و افراد به پرسشنامههای دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)، مهار هیجان (ECQ2) و هراس اجتماعی (SPIN) پاسخ دادند. درنهایت تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS-24 و روش مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. براساس یافتهها، هم دلبستگی به والدین و هم دلبستگی به همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان رابطۀ منفی و معنادار دارد (0/01>P). همچنین رابطۀ بین مهار هیجانی با اضطراب اجتماعی نوجوانان مثبت و معنادار است (0/01>P) و مهار هیجانی بهصورت معناداری (0/01>P) رابطۀ بین دلبستگی به والدین و همسالان با اضطراب اجتماعی نوجوانان را میانجیگری میکند. نتایج این مطالعه کیفیت رابطه با والدین و همسالان را بهعنوان منابع حمایتکنندهای که میتوانند نقشی برجسته در کاهش اضطراب اجتماعی نوجوانان داشته باشند، تأیید میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ دلبستگی به والدین؛ دلبستگی به همسالان؛ مهار هیجان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسماعیلیان، م.، محمدخانی، ش.، و حسنی، ج. (1400). الگوی معادلات ساختاری مهارتهای ذهنآگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 22(1)، 134-121. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.548142.0
بشارت، م. ع.، رنجبر شیرازی، ف.، حافظی، ا.، و رنجبری، ت. (1397). دشواری تنظیم هیجان و سبکهای دلبستگی در نمونههای بیمار و بهنجار. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 13(47)، 87-77. https://jtbcp.roudehen.iau.ir/article_1426.html
پورمحسنی کلوری، ف.، ایرانی کلور، س. ع.، و طهرانیزاده، م. (1394). بررسی و مقایسۀ نقش سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم هیجان در پیشبینی مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان شبهخانواده و غیرشبهخانواده. خانوادهپژوهی. 11(4)، 512-491. https://jfr.sbu.ac.ir/article_96784.html
حسنوند عموزاده، م. (1395). بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان مبتلا به اضطراب اجتماعی. مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی مازندران. ۲۶(۱۳۹)، 166-177. http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8146-fa.html
حیدریزاده، ن.، فرجالهی، م.، و اسماعیلی، ز. (1396). ویژگیهای اپیدمیولوژی و بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان شهر کرمانشاه: مطالعۀ مقطعی. مجلۀ اپیدمیولوژی ایران. ۱۳(۱)، 59-۵۲. http://irje.tums.ac.ir/article-1-5691-fa.htm
راهپیما، س.، و شیخالاسلامی، ر. (1395). نقش واسطهای هویت معنوی در رابطۀ بین دلبستگی به والدین و همسالان با تابآوری. روانشناسی معاصر. 11(1)، 62-47. http://bjcp.ir/article-1-823-fa.html
رستمی، س.، و جوکار، ب. (1396). رابطۀ افتراقی دلبستگی به والدین و همسالان در پیشبینی تجربۀ هیجانهای شرم و گناه در نوجوانان دختر و پسر. پژوهش در سلامت روانشناختی. ۱۱(۴)، 30-16. https://rph.khu.ac.ir/article-1-2533-fa.htm
ساعدی، ف.، و اقدسی، ع. ن. (1397). رابطۀ سبکهای سهگانۀ دلبستگی با افسردگی و اضطراب در بین دانشآموزان دختر پایۀ هفتم و هشتم شهر تبریز. زن و مطالعات خانواده. 11(40)، 189-165. https://jwsf.tabriz.iau.ir/article_666612.html
شکرالهزاده، م.، سید موسوی، پ. س.، زادهمحمدی، ع.، و نصیری هانیس، غ. (1396). نقش میانجیگر دلبستگی به همسالها در رابطۀ بین دلبستگی به پدر و مادر و نمویافتگی هیجانی نوجوانان. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی. 11(3)، 235-215. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1396.11.3.4
صارمی، ن.، و حقیقت، س. (1397). مقایسۀ سبکهای دلبستگی و مشکلات هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی. فصلنامۀ روانشناسی تحلیلی شناختی. 9(35)، 99-89. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1397.9.35.7.5
غضنفری، ف.، و ندری، م. (1398). تدوین مدل سببشناسی اختلال اضطراب اجتماعی نوجوانان براساس مؤلفههای حساسیت اضطرابی، تنظیم هیجانی منفی و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا با نقش میانجی راهبرد مقابلۀ هیجانمدار. مطالعات روانشناسی بالینی. 9(35)، 130-97. https://doi.org/10.22054/jcps.2019.41584.2124
کاف، ت.، و مارکولایدز، ج. ا. (1393). مبانی مدلیابی معادلات ساختاری. ترجمۀ بلال ایزانلو، محسن دهقانی و مجتبی حبیبی عسگرآباد. تهران: رشد.
نامدار، ا.، سرابیان، س.، و ذبیحی حصاری، ن. خ. (1398). رابطۀ کنترل هیجان و نظمجویی هیجان با رضایت زناشویی در زوجین 20- 45 ساله. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62، 623-614. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15524
References Aldao, A., Jazaieri, H., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2014). Adaptive and maladaptive emotion regulation strategies: Interactive effects during CBT for social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 28(4), 382-389. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2014.03.005 Allen, J. P., Grande, L., Tan, J., & Loeb, E. (2018). Parent and peer predictors of change in attachment security from adolescence to adulthood. Child Development, 89(4), 1120-1132. https://doi.org/10.1111/cdev.12840 Alsamghan A. S. (2021). Social anxiety symptoms and quality of life of secondary school students of Abha, Saudi Arabia. The Journal of Genetic Psychology, 182(1), 18-30. https://doi.org/10.1080/00221325.2020.1837065 American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). American Psychiatric Publishing. https://psycnet.apa.org/doi/10.1176/appi.books.9780890425596 Andromahi, N., & Dimitar, B. (2014). Gender differences in young adults with social phobia, International Neuropsychiatric Disease Journal, 2(2), 78-84. https://doi.org/10.9734/INDJ/2014/6494 Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory of parent and peer attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-454. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/BF02202939 Besharat, M. A., Ranjbar Shirazi, F., Hafezi, E., & Ranjbari, T. (2019). Emotion regulation difficulties and attachment styles in patients and normal samples. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 13(47), 77-87. https://jtbcp.roudehen.iau.ir/article_1426.html (In Persian) Blay, Y., Keshet, H., Friedman, L., & Gilboa-Schechtman, E. (2021). Interpersonal motivations in social anxiety: Weakened approach and intensified avoidance motivations for affiliation and social-rank. Personality and Individual Differences, 170, 110449. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110449 Brenning, K., Soenens, B., Vansteenkiste, M., De Clercq, B., & Antrop, I. (2022). Emotion regulation as a transdiagnostic risk factor for (non)clinical adolescents’ internalizing and externalizing psychopathology: investigating the intervening role of psychological need experiences. Child Psychiatry and Human Development, 53(1), 124-136. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01107-0 Chen, C. J., Sung, H. C., Chen, Y. C., & Wang, C. H. (2018). An investigation of the factors related to low parent-adolescent attachment security in Taiwan. Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 24(4), 332-342. https://doi.org/10.1177/1078390317727596 Chervonsky, E., & Hunt, C. (2018). Emotion suppression and reappraisal associated with bullying involvement and other social outcomes in young adults. Social Psychology of Education: An International Journal, 21(4), 849-873. https://doi.org/10.1007/s11218-018-9440-3 Chervonsky, E., & Hunt, C. (2019). Emotion regulation, mental health, and social wellbeing in a young adolescent sample: A concurrent and longitudinal investigation. Emotion, 19(2), 270-282. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000432 Chiu, K., Clark, D. M., & Leigh, E. (2021). Prospective associations between peer functioning and social anxiety in adolescents: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 279, 650-661. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.10.055 Connor, K. M., Davidson, J. R., Churchill, L. E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R. H. (2000). Psychometric properties of the social phobia inventory (SPIN). New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry: The Journal of Mental Science, 176(4), 379-386. https://doi.org/10.1192/bjp.176.4.379 Crittenden P. M. (2017). Gifts from Mary Ainsworth and John Bowlby. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 22(3), 436-442. https://doi.org/10.1177/1359104517716214 Esmailian, M., Mohamadkhani, S., & Hasani, J. (2021). Structural equation modeling of mindfulness skills, emotion regulation and anxiety sensitivity with social anxiety in Adolescent. Knowledge & Research in Applied Psychology, 22(1), 121-134. https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.548142.0 (In Persian) Farmer, A. S., & Kashdan, T. B. (2012). Social anxiety and emotion regulation in daily life: spillover effects on positive and negative social events. Cognitive Behaviour Therapy, 41(2), 152-162. https://doi.org/10.1080/16506073.2012.666561 Fernandez, S. (2017). Anxiety disorders in childhood and adolescence: A primary care approach. Pediatric Annals, 46(6), 213-216. https://doi.org/10.3928/19382359-20170522-01 Fransson, M., Granqvist, P., Marciszko, C., Hagekull, B., & Bohlin, G. (2016). Is middle childhood attachment related to social functioning in young adulthood? Scandinavian Journal of Psychology, 57(2), 108-116. https://doi.org/10.1111/sjop.12276 Gardner, A. A., Zimmer‐Gembeck, M. J., & Campbell, S. M. (2020). Attachment and emotion regulation: A person-centred examination and relations with coping with rejection, friendship closeness, and emotional adjustment. The British Journal of Developmental Psychology, 38(1), 125-143. https://doi.org/10.1111/bjdp.12310 Ghazanfari, F., & Nadri, M. (2019). Developing of the etiology model of adolescent social anxiety disorder based on anxiety sensitivity, negative emotional regulation and anxiety and ambivalent attachment style with mediating role of emotional-focused coping strategy. Clinical Psychology Studies, 9(35), 97-130. https://doi.org/10.22054/jcps.2019.41584.2124 (In Persian) Girme, Y. U., Jones, R. E., Fleck, C., Simpson, J. A., & Overall, N. C. (2021). Infants’ attachment insecurity predicts attachment-relevant emotion regulation strategies in adulthood. Emotion, 21(2), 260-272. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000721 Golombek, K., Lidle, L., Tuschen-Caffier, B., Schmitz, J., & Vierrath, V. (2020). The role of emotion regulation in socially anxious children and adolescents: A systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(11), 1479-1501. https://doi.org/10.1007/s00787-019-01359-9 Gomez, L. (1997). An introduction to object relations. New York University Press. https://psycnet.apa.org/record/1997-08696-000 Goodman, F. R., Kashdan, T. B., & İmamoğlu, A. (2021). Valuing emotional control in social anxiety disorder: A multimethod study of emotion beliefs and emotion regulation. Emotion, 21(4), 842-855. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000750 Gorrese, A. (2016). Peer attachment and youth internalizing problems: A meta-analysis. Child & Youth Care Forum, 45(2), 177-204. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10566-015-9333-y Green, M. J., & Malhi, G. S. (2006). Neural mechanisms of the cognitive control of emotion. Acta Neuropsychiatrica, 18(3-4), 144-153. https://doi.org/10.1111/j.1601-5215.2006.00149.x Hassanvand Amouzadeh, M. (2016). Validity and reliability of social phobia inventory in students with social anxiety. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 26(139), 166-177. https://jmums.mazums.ac.ir/article-1-8146-en.html (In Persian) Heidarizadeh, N., Farajollahi, M., & Esmaeili, Z. (2017). Epidemiology and clinical characteristics of social anxiety disorder in students in Kermanshah, Iran. Iranian Journal of Epidemiology, 13(1), 13(1), 60-67. http://irje.tums.ac.ir/article-1-5691-en.html (In Persian) Heidarizadeh, N., Farajollahi, M., & Esmaeili, Z. (2017). Epidemiology and clinical characteristics of social anxiety disorder in students in Kermanshah, Iran. Iranian Journal of Epidemiology, 13(1), 13(1), 60-67. http://irje.tums.ac.ir/article-1-5691-en.html (In Persian) Herd, T., King-Casas, B., & Kim-Spoon, J. (2020). Developmental changes in emotion regulation during adolescence: Associations with socioeconomic risk and family emotional context. Journal of Youth and Adolescence, 49(7), 1545-1557. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01193-2 Ju, S., & Lee, Y. (2018). Developmental trajectories and longitudinal mediation effects of self-esteem, peer attachment, child maltreatment and depression on early adolescents. Child Abuse & Neglect, 76, 353-363. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.11.015 Kim, J. E., Park, J. H., & Park, S. H. (2019). Anger suppression and rumination sequentially mediates the effect of emotional labor in Korean nurses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(5), 799. https://doi.org/10.3390/ijerph16050799 Knappe, S., Sasagawa, S., & Creswell, C. (2015). Developmental epidemiology of social anxiety and social phobia in adolescents. In: Ranta, K., La Greca, A., Garcia-Lopez, L. J., Marttunen, M. (eds.). Social anxiety and phobia in adolescents: Development, manifestation and intervention strategies, 39-70. Springer International Publishing: London. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/978-3-319-16703-9_3 Lewczuk, K., Kobylińska, D., Marchlewska, M., Krysztofiak, M., Glica, A., & Moiseeva, V. (2021). Adult attachment and health symptoms: The mediating role of emotion regulation difficulties. Current Psychology, 40(4), 1720-1733. https://doi.org/10.1007/s12144-018-0097-z Li, J., Yao, M., & Liu, H. (2021). From social support to adolescents’ subjective well-being: the mediating role of emotion regulation and prosocial behavior and gender difference. Child Indicators Research, 14(1), 77-93. https://doi.org/10.1007/s12187-020-09755-3 Lindsey, E. W. (2021). Emotion regulation with parents and friends and adolescent internalizing and externalizing behavior. Children, 8(4), 299. https://doi.org/10.3390/children8040299 Lok, C. F., & Bishop, G. D. (1999). Emotion control, stress, and health. Psychology and Health, 14(5), 813-827. https://doi.org/10.1080/08870449908407349 Manning, R. P., Dickson, J. M., Palmier-Claus, J., Cunliffe, A., & Taylor, P. J. (2017). A systematic review of adult attachment and social anxiety. Journal of Affective Disorders, 211, 44-59. https://doi.org/10.1016/j.jad.2016.12.020 Martínez-Monteagudo, M. C., Delgado, B., Inglés, C. J., & Escortell, R. (2020). Cyberbullying and social anxiety: A latent class analysis among Spanish adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 406. https://doi.org/10.3390/ijerph17020406 Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2019). Attachment orientations and emotion regulation. Current Opinion in Psychology, 25, 6-10. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2018.02.006 Namdar, A., Sarabian, S., & zabihi hesari, N. K. (2020). Relationship between emotional control and marital satisfaction in 20 to 45 years old boy. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62(5.1), 614-623. https://doi.org/10.22038/mjms.2020.15524 (In Persian) Norton, A., & Abbott, M. (2017). The role of environmental factors in the aetiology of social anxiety disorder: A review of the theoretical and empirical literature. Behaviour Change, 34(2), 76-97. https://psycnet.apa.org/doi/10.1017/bec.2017.7 Oldfield, J., Humphrey, N., & Hebron, J. (2016). The role of parental and peer attachment relationships and school connectedness in predicting adolescent mental health outcomes. Child and Adolescent Mental Health, 21(1), 21-29. https://doi.org/10.1111/camh.12108 Perry, N. B., Dollar, J. M., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Shanahan, L. (2020). Maternal socialization of child emotion and adolescent adjustment: Indirect effects through emotion regulation. Developmental Psychology, 56(3), 541-552. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/dev0000815 Pourmohseni Koluri, F., Irani Kolur, S. A., & Tehranizade, M. (2015). The role of attachment styles and emotion regulation strategies in prediction of emotional-behavioral problems in foster care and non-foster care adolescents. Journal of Family Research, 11(4), 491-512. https://jfr.sbu.ac.ir/article_96784.html (In Persian) Rahpeima, S., & Sheykholeslami, R. (2016). The mediating role of spiritual identity on the relationship between parent and peer attachment with resilience. Contemporary Psychology, 11(1), 47-62. http://bjcp.ir/article-1-823-en.html (In Persian) Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). A first course in structural equation modeling. Translated by: B. Izanlo, M. Dehghani, & M. Habibi Asgarabad. Tehran: Roshd (Original work published 2006). (In Persian) Rodebaugh, T. L., Lim, M. H., Fernandez, K. C., Langer, J. K., Weisman, J. S., Tonge, N., Levinson, C. A., & Shumaker, E. A. (2014). Self and friend's differing views of social anxiety disorder’s effects on friendships. Journal of Abnormal Psychology, 123(4), 715-724. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/abn0000015 Roger, D., & Najarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personality and Individual Differences, 10(8), 845-853. https://doi.org/10.1016/0191-8869(89)90020-2 Roger, D., de Scremin, L. G., Borril, J., & Forbes, A. (2011). Rumination, inhibition and stress: The construction of a new scale for assessing emotional style. Current Psychology, 30(3), 234-244. https://doi.org/10.1007/s12144-011-9117-y Rostami, S., & Jokar, B. (2018). Differential relationship between components of attachment (parent and peer) in predicting emotional experiences of shame and guilt feelings in male and female adolescents. Journal of Research in psychological Health, 11(4), 16-30. https://rph.khu.ac.ir/article-1-2533-en.html (In Persian) Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S., Schwarzenberg, J., Plener, P., & Akkaya-Kalayci, T. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 13(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s13034-019-0297-9 Saedi, F., & Aghdasi, A. N. (2018). Relationship between three styles of attachment with depression and anxiety among Tabriz's seventh and eighth grade girl students. Women and Family Studies, 11(40), 165-189. https://jwsf.tabriz.iau.ir/article_666612.html (In Persian) Saremi, N., & Haghighat, S. (2019). Comparison of attachment style and emotional problems in female students with social anxiety disorder and normals. Journal of Analitical-Cognitive Psycholoy, 9(35), 89-99. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1397.9.35.7.5 (In Persian) Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2017). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46(2), 261-276. https://doi.org/10.1007/s10964-016-0585-0 Scharf, M., Kerns, K. A., Rousseau, S., & Kivenson-Baron, I. (2016). Mother-child attachment and social anxiety: Associations with friendship skills and peer competence of Arab children. School Psychology International, 37(3), 271-288. https://doi.org/10.1177/0143034316631179 Schoeps, K., Mónaco, E., Cotolí, A., & Montoya-Castilla, I. (2020). The impact of peer attachment on prosocial behavior, emotional difficulties and conduct problems in adolescence: The mediating role of empathy. PloS one, 15(1), e0227627. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0227627 Schweizer, S., Gotlib, I. H., & Blakemore, S. J. (2020). The role of affective control in emotion regulation during adolescence. Emotion, 20(1), 80-86. https://doi.org/10.1037/emo0000695 Shkrollahzadeh, M., Mosavi, P., Ghaffar Nasiri, H., & Alizadeh, M. (2017). Mediating role of attachment to peers in the relationship between attachment to parents and adolescents’ emotional maturity. Journal of Applied Psychology, 11(3), 215-235. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1396.11.3.4.5 (In Persian) Tassin, C., Reynaert, C., Jacques, D., & Zdanowicz, N. (2014). Anxiety disorders in adolescence. Psychiatria Danubina, 26(1), 27-30. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25413507 Thompson, R. A. (2011). Emotion and emotion regulation: Two sides of the developing coin. Emotion Review, 3(1), 53-61. https://doi.org/10.1177/1754073910380969 Weymouth, B. B., Fosco, G. M., Mak, H. W., Mayfield, K., LoBraico, E. J., & Feinberg, M. E. (2019). Implications of interparental conflict for adolescents' peer relationships: A longitudinal pathway through threat appraisals and social anxiety symptoms. Developmental Psychology, 55(7), 1509-1522. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/dev0000731 Wu, C. L., Huang, Y. T., Wang, P. Y., & Chen, H. C. (2019). Parent-child attachment as a mediator of the relationship between parenting style and gelotophobia among adolescents. International Journal of Psychology, 54(4), 548-556. https://doi.org/10.1002/ijop.12493 Yaffe, Y. (2018). Establishing specific links between parenting styles and the s-anxieties in children: separation, social, and school. Journal of Family Issues, 39(5), 1419-1437. https://doi.org/10.1177/0192513X17710286 Young, E. S., Simpson, J. A., Griskevicius, V., Huelsnitz, C. O., & Fleck, C. (2019). Childhood attachment and adult personality: A life history perspective. Self and Identity, 18(1), 22-38. https://doi.org/10.1080/15298868.2017.1353540 Yu, Y., Liu, S., Song, M., Fan, H., & Zhang, L. (2020). Effect of parent–child attachment on college students’ social anxiety: A moderated mediation model. Psychological Reports, 123(6), 2196-2214. https://doi.org/10.1177/0033294119862981 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |