تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,232 |
تعداد مقالات | 67,799 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,275,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,020,588 |
اشتراک و افتراق مفهوم فرهنگ ارزشیابی در نظام های دانشگاهی به منظور توسعه سرمایه انسانی – اجتماعی | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1402 اصل مقاله (1.67 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2023.364330.2441 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده2؛ مرضیه دهقانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه روشها و برنامهها درسی و آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: فرهنگ ارزشیابی، در یک پیوستار و در نقشهایی کاملاً متفاوت، میتواند بستر تسهیلگری یا بازدارندگی را در پیشرفت یا پسرفت عملکرد سازمانی و تحقق ماموریتهای آن فراهمکند. در بررسی فرهنگِ ارزشیابی، دغدغه اساسی بررسی تناسب آن با ماموریتها، شرایط، امکانات و بلوغ سازمانی است. یکپارچگی بین آنها میتواند زمینه تعالی و حرکت هوشمندانه را رقم زند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهوم فرهنگ ارزشیابی و تعیین اشتراک و افتراق آن مبتنی بر نظرات ذینفعان دانشگاه تهران، انجامشد. روش پژوهش: از روش پدیدارشناسی تفسیریاستفادهشد. شرکتکنندگان آن دربرگیرنده چهار دسته از ذینفعان شامل اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشگاه تهران بودند که به روش نمونهگیری ملاکی انتخابشدند. اشباع دادهها پس از 61 مصاحبه نیمه ساختار یافته بدستآمد. یافتهها: واکاوی در بخش اشتراک مفهومی، به شناسایی 79 نشانگر و دستهبندی آن در قالب 19 ملاک منتجگردید. شرکتکنندگان در هر یک از گروههای مورد مطالعه، به فرهنگ ارزشیابی متفاوتی باور داشتند؛ در بُعد افتراق دیدگاه در بین گروههای آموزشی؛ در دانشکدههای «فنی و مهندسی»، «مدیریت و معماری»، «پزشکی و دامپزشکی»، «علوم پایه و روانشناسی و علوم تربیتی»، و «ادبیات و علوم انسانی» به ترتیب به فرهنگ ارزشیابی نتیجهگرا، فرهنگ ارزشیابی مچگیرانه؛ فرهنگ ارزشیابی مبتنی بر توسعه افراد؛ فرهنگ ارزشیابی پاسخگو محوری و فرهنگ ارزشیابی مستندساز گرایش غالب وجود داشتند. نتیجهگیری: فرهنگ ارزشیابی مسالهای چند بُعدی است و پیادهسازی آن در سازمانها نیاز به توجه به ساختار مربوط به هر سازمان و چشم اندازهای مربوط به آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ ارزشیابی؛ ارزشیابی سیستم؛ پدیدارشناسی؛ تضمین کیفیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Commonality and differentiation of the concept of evaluation culture in university systems in order to develop human-social capital | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Malmir1؛ Keyvan Salehi2؛ ALI Moghadam Zadeh2؛ Marzieh Dehghani3 | ||
1Ph.D. student, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate professor, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Associate professor, Department of Curriculum Development & Instruction Methods, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Evaluation culture, with its diverse roles, impacts organizational performance and mission achievement. Alignment with missions, conditions, resources, and organizational maturity is crucial. Effective integration drives excellence and intelligent progress. This study explores evaluation culture, analyzing similarities among University of Tehran stakeholders. Research method: The current research method was interpretive phenomenology, and its participants included four categories of stakeholders, including faculty members, employees, managers, and students of Tehran University, who were selected and saturated by sampling method after 61 semi-structured interviews. The finding was obtained. Findings: Analysis in the conceptual commonalities section led to the identification of 79 indicators and their classification in the form of 19 criteria. Each of the studied groups believed in a different evaluation culture. In terms of academic stakeholders, each group believed in a different evaluation culture, and in terms of differences in educational groups, the Faculty of Engineering and Technology believes in a result-oriented evaluation culture, the Faculty of Management and Architecture believes in a wrist-based evaluation culture; Faculty of Medicine and Veterinary Medicine believes in the evaluation culture based on the development of people; The Faculty of Basic Sciences and Psychology and Education believed in the culture of responsive evaluation and the Faculty of Literature and Humanities believed in the culture of documentary evaluation. Conclusion: Evaluation culture is a multi-dimensional problem, and its implementation in organizations requires attention to the structure of each organization and its perspectives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation Culture, System Evaluation, Phenomenology, Quality Assurance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |