![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,387 |
تحلیل روایتشناسانه به بند کشیدن ضحاک در شاهنامه بایسنقری بر مبنای نظریه ژرار ژنت | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 6، دوره 29، شماره 1، اردیبهشت 1403، صفحه 73-84 اصل مقاله (812.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2023.361118.667134 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا خواجه احمد عطاری* 1؛ بهاره تقوی نژاد2؛ نرگس خاتون طغان3 | ||
1دانشیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3کارشناس ارشد هنر اسلامی، گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
روایتشناسی یکی از روشهای تحلیل روایت است. نظریهپردازانی در زمینه روایتشناسی به تحقیق پرداختهاند از جمله آنها میتوان به ژرار ژنت اشاره نمود. از نظر ژنت برای تحلیل روایت پنج عامل وجود دارد: تداوم، بسامد، نظم که به زمان مربوط میشوند و دو عامل دیگر وجه و لحن هستند. هدف از این پژوهش، انطباق روایت تصویری به بند کشیدن ضحاک در شاهنامه بایسنقری بر اساس عوامل تحلیل کننده روایت در نظریه ژنت است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و گردآوری مطالب کتابخانهای است. برایناساس این سؤال مطرح است که چگونه نقاش داستان ضحاک را بر اساس تصویر، روایتگری نموده است؟ عناصر روایت در نظریه ژنت چگونه با روایت تصویری نگاره منطبق میشود؟ از نتایج تحقیق چنین برمیآید که باتوجهبه تفاوتهای ساختاری میان متن کلامی و متن تصویری برای نگارگر این امکان وجود نداشت که همچون شاعر از پیوستگی تصویر برای نشاندادن رخدادها استفاده کند؛ بنابراین نگارگر تلاش کرده بود تا توالی زمان رخدادها را شکسته و با پیوند دو یا چند رخداد یک تصویر را به نمایش بگذارد. همچنین با مداخله در مواردی چون زمان و وجه، نقش مخاطب را پررنگتر کرد. میتوان گفت نقش نگارگر در لحن بهمثابه بیان تصویری پررنگتر بوده و بهعنوان دانای کل عمل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روایتشناسی؛ نگارگری؛ شاهنامه بایسنقری؛ داستان ضحاک؛ ژنت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 288 |