
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,904,874 |
اثربخشی برنامۀ بازیهای تعاملی حسی و حرکتی خانوادهمحور بر تقویت مهارتهای رشدی و حرکتی کودکان 12 تا 24 ماهۀ کموزن در هنگام تولد | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 4، 1402، صفحه 133-147 اصل مقاله (877.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.345885.644319 | ||
نویسندگان | ||
سیده ثریا علوی نژاد* 1؛ غلامعلی افروز2؛ محسن شکوهی یکتا2؛ علی اکبر ارجمندنیا3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعۀ حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامۀ بازیهای تعاملی حسی و حرکتی خانوادهمحور بر تقویت مهارتهای حرکتی و رشدی کودکان 12 تا 24 ماهۀ کموزن در هنگام تولد صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعۀ آماری، کودکان 12 تا 24 ماهۀ دارای کموزنی هنگام تولد در شهر تهران در سال 1400 بودند. نمونه شامل 38 کودک 12 تا 24 ماهۀ کموزن در هنگام تولد و مادران آنها بود که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار تحقیق، مقیاس غربالگری تحولی کودک-ویرایش سوم و پرسشنامههای سنین و مراحل (ASQ3TM) بود که برای هردو گروه توزیع شد. ۱6 جلسه مداخله برای کودکان گروه آزمایش و 2 جلسه برنامۀ خانوادهمحور برای مادران آنها درنظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها، با نرمافزار تحلیل آماری SPSS نسخۀ 26 انجام گرفت. ابتدا متغیرها، نرمالبودن پیشفرضها و مساویبودن واریانس متغیرها در گروهها بررسی و سپس با بهرهگیری از تحلیل کوواریانس تکمتغیره، فرضیات پژوهش مطالعه شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان از اثربخشی برنامۀ بازیهای تعاملی حسی و حرکتی خانوادهمحور بود. تفاوت معناداری بین پیشآزمون و پسآزمون در ابعاد مهارتهای رشدی بین گروه آزمایش و کنترل نشان داده شد (۰۰۵/۰>P). این مطالعه نشان داد مهارتهای حرکتی و رشدی در کودکان 12 تا 24 ماهۀ کموزن در هنگام تولد میتواند از طریق برنامههای با ساختار مناسب و همراه با سرگرمی تقویت شود. برای پژوهشهای آتی، اثربخشی این برنامه روی کودکان با وزن طبیعی و همچنین مطالعات طولی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامۀ بازیهای تعاملی حسی و حرکتی؛ کموزنی؛ کودکان؛ مهارتهای رشدی؛ مهارتهای حرکتی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدی، س.، همتی علمدارلو، ق.، و شجاعی، س. (1396). اثربخشی مداخلۀ درمان رشدی عصبی بر مهارتهای حرکتی و فعالیتهای زندگی روزمرۀ کودکان پیشدبستانی با نشانگان داون. فصلنامۀ مددکاری اجتماعی. 5(4)، 48-40. http://socialworkmag.ir/article-1-295-fa.html
اصغری نکاح، م. (1388). کاربردهای آموزشی-ترمیمی بازیهای بومی ایران در آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه. مجلۀ تعلیم و تربیت استثنایی. 2(90)، 15-3. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1619-fa.html
افروز، غ. م. (1384). مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: دانشگاه تهران.
جعفری، ع. ر.، و جعفری، ف. (1389). بازیدرمانی/ با تأکید بر اختلال نقصتوجه و بیشفعالی ADHD. ابهر: دانشگاه آزاد اسلامی.
حسنزاده، س.، و قدمی، م. (1398). نسخۀ فارسی ویرایش سوم پرسشنامههای غربالگری تحولی کودک. تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
داورمنش، ع.، و براتیسده، ف. (1397). مقدمهای بر اصول توانبخشی معلولان. تهران: رشد.
سلمان، ز.، شیخ، م.، سیف نراقی، م.، عرب عامری، ا.، و آقاپور، س. (1388). تأثیر تمرینهای ادراکی-حرکتی بر بهبود قابلیتهای حرکتی دانشآموزان با اختلال هماهنگی رشدی دورۀ ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت). 1(2)، 63-47. https://journals.ut.ac.ir/article_22034_2194.html
علیآبادی، ف.، و عسکری کچوسنگی، ر. (1391). بررسی مقایسهای رفتارهای حرکتی نوزادان دارای وزن تولد کم با نوزادان با وزن طبیعی. علوم پزشکی رازی. 19(101)، 14-8. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2258-fa.html
وحدانینیا، م.، طوافیان، س. س. و منتظری، ا. (1387). ارتباط وزن کم هنگام تولد در دوران بارداری: یک مطالعۀ گذشتهنگر از ایران. مجلۀ مرکز بارداری و زایمان. 8(12)، 12.
هیوود، ک. م. (1387). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمۀ مهدی نمازیزاده و محمدعلی اصلانخانی. تهران: سمت.
یارمحمدیان، ا.، و شفیعی علویجه، ف. (1391). اثربخشی درمان توانبخشی روانی-حرکتی بر بهبود مهارتهای روانی-حرکتی دانشآموزان دبستانی عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر. پژوهش در علوم توانبخشی. 8(4)، 693-684.
Afrooz, G. M. (2005). An introduction to the psychology and education of exceptional children. Tehran: Tehran University Press. (In Persian) Ahmadi, S., Hemati Alamdarloo, G., & Shojaee, S. (2017). The effectiveness of neuro-developmental treatment intervention on motor skills and activities of daily living of preschool children with down syndrome. Quarterly Journal of Social Work, 5(4), 48-40. http://socialworkmag.ir/article-1-295-en.html (In Persian) Aliabadi, F., & Askari Kachosangi, R. (2012). Comparing the motor behaviors between normal and low birth weight neonates. RJMS, 19(101), 8-14. (In Persian) Asghari Nekah, M. (2009). Educational-restorative applications of Iranian native games in the education and rehabilitation of children with special needs. Journal of Exceptional Education, 2(90), 3-15. (In Persian) Bradinova, I., Shopova, S., & Simeonov, E. (2005). Mental retardation in childhood: clinical and diagnostic profile in 100 children. Genet Counseling, 16(3), 239-248. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16259321/ Davarmanesh, A & Brati-Sadeh, F. (2017). An intrduction to the principles of rehabilitation of the disabled. Tehran: Roshd Publications. (In Persian) Drozd-Dąbrowska, M., Trusewicz, R., & Ganczak, M. (2018). Selected Risk Factors of Developmental Delay in Polish Infants: A Case-Control Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(12), 2715. https://doi.org/10.3390/ijerph15122715 Fox, N. A., & Rutter, M. (2010). Introduction to the special section on the effects of early experience on development. Child Development, 81(1), 23-27. http://www.jstor.org/stable/40598963 Fox, S. E., Levitt, P., & Nelson, C. A. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child Development, 81(1), 28–40. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01380.x Giagazoglou, P., Sidiropoulou, M., Mitsiou, M., Arabatzi, F., & Kellis, E. (2015). Can balance trampoline training promote motor coordination and balance performance in children with developmental coordination disorder? Research in Developmental Disabilities, 36, 13–19. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.09.010 Giannì, M. L., Picciolini, O., Vegni, C., Gardon, L., Fumagalli, M., & Mosca, F. (2007). Twelve-month neurofunctional assessment and cognitive performance at 36 months of age in extremely low birth weight infants. Pediatrics, 120(5), 1012–1019. https://doi.org/10.1542/peds.2006-3364 Gollenberg, A. L., Lynch, C. D., Jackson, L. W., McGuinness, B. M., & Msall, M. E. (2010). Concurrent validity of the parent-completed Ages and Stages Questionnaires, 2nd ed. with the Bayley Scales of Infant Development II in a low-risk sample. Child Care, Health & Development, 36(4), 485-490. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2009.01041.x Harris, J. C. (2006). Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford University Press New York. Hassanzadeh, S., & Gadami, M. (2018). Persian version of the third edition of child developmental screening questionnaires. Tehran: Exceptional Education Organization of the country. (In Persian) Haywood, K. (2008). Lifespan Motor Development (9th Ed.). Translated by: M. Namazizadeh & M. Aslankhany. Tehran: Samt. (In Persian) Jafari, A. R., & Jafari, F. (2010). Play therapy/ with emphasis on attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Abhar: Islamic Azad University. (In Persian) Johnson, T. J., Patel, A. L., Jegier, B. J., Engstrom, J. L., & Meier, P. P. (2013). Cost of morbidities in very low birth weight infants. The Journal of Pediatrics, 162(2), 243–249. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2012.07.013 Mikkola, K., Ritari, N., Tommiska, V., Salokorpi, T., Lehtonen, L., Tammela, O., ... & Finnish ELBW Cohort Study Group. (2005). Neurodevelopmental outcome at 5 years of age of a national cohort of extremely low birth weight infants who were born in 1996-1997. Pediatrics, 116(6), 1391–1400. https://doi.org/10.1542/peds.2005-0171 Owens, R. E. (2012). Language Development (8th ed.). Upper Saddle River, New Jersey; Pearson Publication. Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2011). Human motor development: A lifespan approach (8th ed.). New York: McGraw-Hill. Pirhadi, M., Mohebbi, D. Z., & Torabi, F. (2018). The Relationship between Small for Gestational Age (SGA) at Birth and Developmental Delay in Children Aged 4 to 60 Months. International Journal of Pediatrics, 6(11), 8595-8603. https://doi.org/10.22038/ijp.2018.29650.2603 Salman, Z., Sheikh, M., Saif Naraghi, M., Arab Ameri, A., & Aghapour, S. (2009). The effect of perceptual-motor exercises on improving the motor skills of students with developmental coordination disorder in elementary school in Tehran. Development and Learning of Movement-Sports (Movement), 1(2), 47-63. (In Persian) Santrock, J. W. (2003). Child Development: An Introduction. 10th ed. McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. Singh, A., Yeh, C. J., & Blanchard, S. B. (2017). Ages and Stages Questionnaire: a global screening scale. Bol Med Hosp Infant Mex, 74(1), 5-12. Soltani, M., Razavi Ardekani, S. M., Erami, A., Eskandari Kootahi, Z., Yazdani, N. (2018). Study of Developmental Delay and Its Related Factors in Low-Birth-Weight Infants. Iranian Journal of Pediatrics, 28(5), e14393. https://doi.org/10.5812/ijp.14393 Squires, J., & Bricker, D. (2009). Ages & Stages Questionnaires (3rd Edition) (ASQ- 3TM). A parent-completed child-monitoring system. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. Tran, T. D., Biggs, B. A., Tran, T., Simpson, J. A., de Mello, M. C., Hanieh, S., Nguyen, T. T., Dwyer,T., & Fisher, J. (2014). Perinatal common mental disorders among women and the social and emotional development of their infants in rural Vietnam. Journal of Affective Disorders, 160, 104-112. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.12.034 Vahdaninia, M., Tawafian, S. S., & Montazeri, A. (2008). The association of low birth weight during pregnancy: a retrospective study from Iran. Journal of Pregnancy and Childbirth Center, 8(12), 12. (In Persian) Verronen, P. (1985). Breast feeding of low birthweight infants. Acta Pædiatrica, 74(4), 495-499. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1985.tb11016.x White-Traut, R.C., Rankin, K. M., Yoder J., Zawacki, L., Campbell, S., Kavanaugh, K., Brandon, D., & Norr, K. F. (2018). Relationship between mother-infant mutual dyadic responsiveness and premature infant development as measured by the Bayley III at 6 weeks corrected age. Early Human Development, 121, 21–26. https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2018.04.018 Yarmohamadian, A., & Alavijeh, F. (2012). The effectiveness of psycho-motor rehabilitation program on psycho-motor skills improvement of educable mentally retarded female students in Isfahan city. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 8(4), 693-684. (In Persian) Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Multiple sensory‐motor pathways lead to coordinated visual attention. Cognitive Science, 41, 5-31. https://doi.org/10.1111/cogs.12366 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |