تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,774,491 |
تحلیل زیبایی شناسی پوسترهای سینمایی مرتضی ممیز براساس نظریه مولی-مولکولی فلیکس گتاری | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 15، شماره 1، آذر 1402، صفحه 93-112 اصل مقاله (855.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.350807.666196 | ||
نویسندگان | ||
حنانه یعقوبی* 1؛ لیلا منتظری2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه هنر، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: فلیکس گتاری در نظریه مولی-مولکولی خود، به ارتباط میان جامعه و افراد پرداخته که از منظر او این ارتباط خود به نوعی انقلاب منجر میشود. گتاری که خود فیلسوفی پسامدرن، محسوب میشود، به ساختارشکنی اعتقاد داشته و در نظریه رویزومی خود به حرکتهایی با بینهایت آغاز و پایان اشاره میکند. در این گفتار تلاش شده با انتخاب پنج پوستر سینمایی از مرتضی ممیز، به تحلیل رویکرد مولی-مولکولی آنها و گفتمان حاکم دوران پرداخته شود. ممیز که خود هنرمندی ساختارشکن و جریانساز در ایران است، به خوبی این دیدگاه را در آثارش به معرض دید قرار داده است. پرسش اصلی در این پژوهش این است که این نظریه چگونه خود را در پوسترهای سینمایی ممیز نشان داده است؟ برای پاسخ به این سوال، باید به شرایط آن دوران جامعه و مردم پرداخت. روش پژوهش: در این نوشتار با انتخاب پنج پوستر از آثار سینمایی ممیز به تحلیل آثار او پرداخته شده است. انتخاب پوستر، براساس شرایط ایران در آن دوران بوده و سعی بر آن بود که از دوران قبل از انقلاب اسلامی ایران، دوران جنگ تحمیلی عراق با ایران و همچنین دوران پس از جنگ، پوسترها انتخاب شود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای میباشد. در این پژوهش، تلاش بر معرفی تعدادی از مفاهیم گتاری ذیل نظریه مولی- مولکولی او بوده که تعدادی از این مفاهیم با همراهی ژیل دلوز مطرح گردیده است. یافتهها: با توجه به دیدگاه مولی-مولکولی گتاری، هنر بازتاب دهنده و آیینه جامعه و روان بوده؛ بنابراین خوانش این پوسترها براساس توجه به رویداد سالهای بیانشده که از دوران قبل از انقلاب اسلامی ایران تا دوران سازندگی پس از انقلاب 1357 بوده را شامل میشود. ساختارشکنی و عدم پیروی از قوانین طراحی پوستر در آثار پوستر سینمایی ممیز نمایانگر بوده و در هر پنج پوستر ویژگیهایش ذکر گشته است. نتیجهگیری: در این نوشتار پس از توصیف هر پنج پوستر براساس رخدادهای زمان و دیدگاه هنری مرتضی ممیز، قرابت نظریه مولی- مولکولی گتاری با آنان مورد تحلیل و بررسی قرارگرفت. پوسترهای منتخب امکان خوانش با دیدگاه مورد نظر را داشته و همگی بازتابی از دوران و خلاقیت ممیز بودند. نگارندگان سعی برآن داشتند که در این پوسترها مفاهیم دیگری از فلسفه گتاری و دلوز را مورد خوانش قرار دهند. در نهایت این مقاله نشان میدهد که پوسترهای سینمایی مرتضی ممیز با رویکرد مولی-مولکولی گتاری مطابقت دارد. این پوسترها، علاوه بر تبلیغ فیلم و جذب مخاطب، آیینهای برای نمایش رویدادهای دوران خود و همبستگی میان آحاد مردم است. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی؛ مرتضی ممیز؛ فلیکس گتاری؛ پوستر؛ سینما؛ مولی؛ مولکولی | ||
مراجع | ||
الیوت، پل (1397). گتاری در قاب دیگر. ترجمه: ابراهیم لطفی فروشانی. تهران: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن».
امرلینگ، جی (1400). نظریه برای تاریخ هنر. ترجمه: فریده آفرین. تهران: نشر حرفه هنرمند.
امید، جمال (1383). تاریخ سینمای ایران (1369-1358). تهران: روزنه.
امینی، احمد (1370). صد فیلم تاریخ سینمای ایران. تهران: انتشارات فیلم.
انصاری، مهدی (1400). هنر از دریچه نظریه. تهران: روزبهان.
پیتون، پال (1383). دلوز و امر سیاسی. ترجمه: محمود رافع. تهران: گام نو.
حسینی، سیدمجید (1392). تندال، تحول فرهنگ سیاسی سینمای پر مخاطب ایران «1390-1357». تهران: رخداد نو.
دلوز، ژیل (1400). نامهای سیاست (بخش چندین سیاست). ترجمه امیر احمدی آریان. تهران: نشر بیدگل.
دلوز، ژیل و گتاری، فلیکس (1400). کافکا: به سوی ادبیات اقلیت. ترجمه: حسین نمکین. تهران: نشر بیدگل.
رفیع، مهدی (1395). سیاست عشق میان هنر و فلسفه. تهران: ققنوس.
صدر، حمیدرضا (1381). درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران (1380-1280). تهران: نشر نی.
عکاشه، سمیر (1399). فلسفه زیستشناسی. ترجمه کاوه فیضاللهی. تهران: فرهنگ نشر نو: آسیم.
کشمیرشکن، حمید (1393). کنکاشی در هنر معاصر ایران. موسسه فرهنگ پژوهشی چاپ و نشر نظر.
کلمن، فلیسیتی (1395). فیلسوفان سینما از مانستربرگ تا رانسیر. ترجمه مهرداد پارسا. تهران: انتشارات شوند.
گتاری، فلیکس (1399). اکوسوفیا: سه بومشناسی. ترجمه مهدی رفیع و حامد فولادوند. تهران: شما.
گتاری، فلیکس و نگری، آنتونیو (1399). فضاهای جدید آزادی، خطوط جدید اتحاد. مترجمان: ایمان گنجی و کیوان مهتدی. تهران: روزبهان.
ماراتی، پائولا (1395). ژیل دلوز سینما و فلسفه. ترجمه: فائزه جعفریان و مهرداد پارسا. تهران: انتشارات شوند.
یانگ، یوجین. ب؛ گنوسکو، گری و واتسن، جنل (1400). فرهنگ اصطلاحات دلوز و گتاری. ترجمه: مهدی رفیع. تهران: نشر نوشه.
Amini, A. (1991). One hundred films in the history of Iranian cinema. Tehran: Film pub. (in Persian)
Ansari, M. (2021). Art through the lens of Theory. Tehran: Roozbahan. (in Persian)
Colman, F. (2009). Film, Theory and Philosophy: The Key thinkers.Tehran: Shavand. (in Persian)
Deleuze, G. (2002). Many Politics in Dialogues. Translated by Amir Ahmadi Aryan. Tehran: Bidgol. (in Persian)
Deleuze, G & Guattari, F. (1986). Kafka: Toward a Minor Literature. Translated by Hosein Namakin. Tehran: Bidgol. (in Persian)
Deleuze, G & Guattari, F. (1994). What is Philosophy?. Translated by Hugh Tomlinson and Graham Burchill, London: Verso.
Deleuze, G & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus. Translated by Brian Massumi, London: Continum.
Elliot, P. (2012). Goattari reframed: interpreting key thinkers for the arts. Translated by Ebrahim Lotfi foroushan. Tehran: Matn. (in Persin)
Emerling, J. (2005). Theory For Art History. Translated by Farideh Afarin. Tehran: Herfeh Honarmand. (in Persia)
Guattari, F. (1989). The Three Ecologies. Translated by Mehdi Rafie & Hamed Fouladvand. Tehran: Shoma. (in Persian)
Guattari, F & Negri, A. (1990). New Spaces of Liberty, New Lines of Alliance. Translated by Iman Ganji & Keyvan Mohtadi. Tehran: Roozbahan. (in Persian)
Okasha, S. (2019). Philosophy of Biology. Translated by Kaveh Feyzollahi. Tehran: Nashre now. (in Persian)
Omid, J. (2004). History of Iranian Cinema: 1358-1369. Tehran: Rozaneh. (in Persian)
Patton. P. (2000). Deleuze and the Political. Translated by Mahmood Raafe. Tehran: Game now. (in Persian)
Rafie, M. (2016). The politics of love between love and philosophy. Tehran: Qoqnoos. (in Persian)
Sadr, H. (2002). An introduction to the political history of Iranian cinema: 1901-2001. Theran: Ney Pub. (in Persian)
Marrati. P. (2008). Gill Deleuze: Cinema and Philosophy. Translated by Faeze Jafarian & Mehrdad Parsa. Tehran: Shavand. (in Persian)
Young, E.b. & Genosko. G. & Watsan. J. (2013). The Deleuze and Guattari Dictionary. Translated by Mehdi Rafie. Tehran: Noosheh. (in Persian)
Keshmirshekan, H. (2014). An Introduction into Contemporary Iranian Art. Tehran: Nazar pub. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |