تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,826 |
بازتاب انگاره رهایی در مضامین سرود ملی کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا براساس تئوری هربرت مارکوزه | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 15، شماره 1، آذر 1402، صفحه 21-35 اصل مقاله (860.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.352848.666205 | ||
نویسندگان | ||
آزاده پویان* 1؛ شمسی پارسا2 | ||
1استادیار دانشگاه هنر، تهران، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان | ||
چکیده | ||
سرودهای ملی به همراه پرچم، مهمترین نمادهای ملی کشورها هستند و از نظر رتبهبندی در دسته الف نمادهای ملی قرار میگیرند. سرود ملی کشورها که سرود رسمی آنها نیز هست آمیزهای است موجز و هنرمندانه و فرخنده از واژهها و موسیقی که کلماتشان با همه کوتاهی، نشانگر نوع فرهنگ، جامعه، زبان، تاریخ، دین، اخلاق، نژاد، طبیعت، حکومت، روحیه و آرمان آن مردمان و سرزمینشان است و آواهای موسیقیاش بیانگر روح میهندوستی، مهماننوازی، صلحطلبی، بالندگی، شادمانی، عشقورزی و احترام به ملل کشورهای دیگر که در پس همه آنها، آذرخشی از روح دلاوری، جانبازی، دفاع و تسلیمناپذیری در برابر هجوم و سیطره دشمنان احتمالی نیز نهفته است. در این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی به بررسی انگاره رهایی براساس تئوری مارکوزه در مضامین سرودهای ملی کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا که با انقلاب مواجه شدهاند، پرداختهایم. نتایج نشان میدهد سرود ملی پس از انقلاب کشورهای مذکور، اغلب جنبه ناسیونالیستی ندارد و بیشتر شعارهایی انقلابی هستند و سر ستیز با نظام سرمایهداری جهانی را دارند. آنها اغلب به دنبال ایجاد اتحاد در میان هواداران آرمان انقلابی در سطح جهان هستند. این سرود در ایران تم اسلامی دارد و با مسلمانان مظلوم جهان همنوایی دارد. موسیقی این سرودها به مارش نظامی نزدیک میشود، ریتمش تند و شبیه آهنگهای انقلابی است. در واقع انقلابی روی کار میآیند و میخواهند تغییرات گسترده و انقلابی به معنی واقعی کلمه ایجاد کنند. آنچه در این سرودها از سایر مضامین پررنگتر است همان انگاره رهایی و آزادی است که با مفهوم رهایی مارکوزه مناسبت بسیار نزدیکی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرود ملی؛ موسیقی؛ انگاره رهایی؛ هربرت مارکوزه؛ کشورهای ضد امپریالیستی؛ ایران؛ ونزوئلا؛ کوبا | ||
مراجع | ||
آزاده، پویان (34). سرودهای ملی کشورهای جهان، سمنان: آبرخ.
پناهی، محمدحسین (1385). «اثر انقلاب اسلامی ایران در نظریههای وقوع انقلابات»، نشریه پژوهش حقوق و سیاست، سال هشتم، ش 21، پاییز و زمستان85، صص7-52.
پیرانی، شهره و غفاری، زاهد (1401). «تحلیل مضامین سرودهای ملی انقلابی کشورهای ایران، روسیه، فرانسه»، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 18، ش 66، خرداد 1401.
درویشی، محمودرضا (1373). نگاه به غرب، تهران: نشرماهور.
رایجی، محمد و سلطانی، مهدی (1400). «بازخوانی فرهنگ ناسرکوبگر مارکوزه»، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، دوره 9، ش 1 ( پیاپی 33)،تابستان 1400، صص 125-149.
زارع، جواد و باباپور، شیما (1398). «بازتاب باورهای ایدئولوژیک در سرودهای ملی جهان»، نشریه پژوهشهای زبانشناختی و زبانهای خارجی، دوره 9، ش 1، بهار 98، صص99-122.
سبزهکار، علیرضا (1383). «بررسی نقش ایدئولوژیها در انقلاب»، پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد، استاد راهنما: حسین کچوئیان، دانشگاه تربیت مدرس.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1395). «کاوشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی کشورهای اروپایی»، پژوهشنامه علوم سیاسی، پیاپی 42، بهار 95 ، ش 2، صص150-169.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1393). «کنکاشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملی (مطالعهای تطبیقی کشورهای آسیایی و پنج عضو دائم شورای امنیت)»، نشریه نقد ادبی، تابستان 93، ش 26، صص91-121.
سنجابی، اعظم و داوری اردکانی، نگار (1393). «توصیفی فرازبانی از سرودهای ملی کشورهای جهان و ارتباط آن با توسعه یافتگی»، نشریه زبانشناسی و گویشهای خراسان، پاییز و زمستان 93، ش 11، صص 127-148.
عرب یوسفآبادی، عبدالباسط (1398). «بررسی مولفههای گفتمانمدار در مربع ایدئولوژیک سرودهای ملی کشورهای عربی حوزه شام بر اساس مدل ون دایک»، لسان مبین(پژوهش ادب عرب)، تابستان 98 ، دوره 10، ش 36، صص101-122.
عنایت، حمید (1353). جهانی از خود بیگانه، تهران: انتشارات فرمند.
غیاثیان، مریمسادات و لبش، علیاکبر (1395). «بررسی رابطه سرودهای ملی حماسی با انگیزش احساسات و همبستگی غرور ملی»، نشریه در دری ادبیات غنایی عرفانی، ش 10، صص 63-76.
کاسما رای آمنوروی، گرترود ییدن پواگروما (1395). «تحلیل محتوای مضامین به کاررفته در سرودهای ملی کشورهای غرب آفریقا»، نشریه زبانشناسی کاربردی و تحلیل گفتمان، زمستان و بهار 2019، ش 12، صص 141-151.
کتابی، محمود (1372). «مارکوزه و جهان سوم»، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، آذر و دی 1372،ش 75 و 76، صص 30-33.
مارکوزه، هربرت (1359). انسان تک ساحتی، ترجمه محسن مویدی، تهران: نشر امیرکبیر.
مارکوزه، هربرت (1388). گفتاری در رهایی، چ دوم، ترجمه محمود کتابی، آبادان: نشر پرسش.
مور، مایکل (1383). «سرود ملی، آوای شجاعت، سربلندی و افتخار»، ترجمه مونا مشهدی رجبی، نشریه فرهنگ و پژوهش، ش 173، صص21-32.
مهرپور، سعید؛ احمدی، حبیب و نادری، مرجان (1393). «تحلیل گفتمان شناسی گزیدهای از سرودهای ملی کشورهای جهان»، نشریه توسعه اجتماعی، بهار 93، ش 3، صص75-96.
Grove, George , (1878) , Dictionary of Music and Musicians , First Publication, 22 volumes, London, England : Macmillan and Co.
Das Fachlexikon Dictionary, DUDEN Musik, (2015), Germany: Dudenverlag. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |