تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,119 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,354 |
«صدای سکوت» خوانش پسااستعماری رمان «ضیافت سکوت»، عبدالرزاق گورنه | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 15، شماره 1، آذر 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (738.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2023.355304.666221 | ||
نویسنده | ||
جلیل کریمی* | ||
عضو هیأت علمی/دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
«صدای سکوت» تأملی در یکی از آثار عبدالرزاق گورنه، رماننویس افریقایی برنده جایزه نوبل ادبیات است. هدف مقاله بررسی نشانههای تعاملات دو جهان اجتماعی استعمارگر و استعمارشده است که همچون رنج حکشده بر آگاهی/ناخودآگاهی راوی، نویسندهای چون گورنه را به نوشتن درباره سرنوشت خود ترغیب میکند. سراسر زندگی نویسنده/ راوی درگیر استعمار و پس از استعمار بوده و هم این است که مبانی نظری و روششناختی پسااستعماری این نوشتار را تحمیل میکند. کتاب «ضیافت سکوت» به نحوی بیانگر کلیتی متزلزل و سایهروشن است که یک سر در وطن و سر دیگر در غربت دارد. کتاب اودیسهای دردناک از صداها، رنگها، فرهنگها، جغرافیاها، سیاستها، و ... را توصیف و مقایسه میکند. ساختار اصلی داستان و نیروی پیشبرنده ماجراها را دوگانههای مبتنی بر زمان، مکان، زبان، شخصیت و فرهنگ و جامعه شکل میبخشد. بنا بر سرشت تاریخی این گونه رمانها، داستان گورنه هم تلاشی انسانی را روی کاغذ آورده تا صدای فرودستان باشد. میزان توفیق او در نوسان و ابهام است. این اثر سکوتی بیانگر زخمهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پسااستعماری؛ استعمار؛ عبدالرزاق گورنه؛ ضیافت سکوت؛ مهاجرت | ||
مراجع | ||
آلبوغبیش، عبداله و بختیاری، آمنه (1401). خوانش پسااستعماری مجموعه داستان «دو دنیا» از گلی ترقی، بر پایة اندیشه های هومی بابا. پژوهشنامه ادبیات داستانی، 11(1 (پیاپی 38) )، 49-72.
اصغری، جواد و غلامی، سیمین (1397). مؤلفههای پسااستعماری در رمان راه خورشید «الطریق إلی الشمس: شرق غرب» نوشته عبدالکریم ناصیف. ادب عربی، 10(2 )، 21-40.
افشاری بهبهانیزاده؛ زردشت و زاهدی، فریندخت (1392). «ادبیات نمایشی مهاجرت ایرانیان ساکن در استرالیا: تحلیل پسااستعماری نمایشنامه در آینه، اثر محمد عیدانی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 5 (1)، 147-164.
ایگلتون، تری (1380). پیشدرآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز
باغجری، کمال (1399). خوانش پسااستعماری سه گانه الجزائر (الدار الکبیره, الحریق و النول) اثر محمد دیب. ادب عربی، 12(2 )، 85-107.
بردباری، زهرا (1390). استراتژیهای ابطال و سازگارسازی زبان در آثار پسااستعماری امه چهتا. پژوهشنامه علوم انسانی، 4 (7)، 19-31.
تفرشی مطلق، لیلا. (1389). مطالعات پسااستعماری در ادبیات مهاجرت، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، 10، 211-222.
حاجتی، سمیه و رضی، احمد (1395). خوانش پسااستعماری رمان رازهای سرزمین من: رضا براهنی، یازدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، 418-439.
حاجتی، سمیه و رضی، احمد (1395). خوانش پسااستعماری رمان جزیره سرگردانی: سیمین دانشور، متنپژوهی ادبی، 68، 41-65.
حیدری، فاطمه و البرزی اوانکی، رضا (1396). خوانش پسااستعماری «همسایهها» در پرتو نظرات اسپیواک، پژوهش ادبیات معاصر جهان، 2، 337-352.
سعید، ادوارد (1382). شرقشناسی، عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سلیمانی ساسانی، مجید (1398). شرقشناسی هالیوود: تحلیل روایت پسااستعماری مسلمانان در سینمای هالیوود، تهران: سروه مهر.
سهزر، امه (1381). توفان، ترجمه فرشید محسنزاده و فریبا کامگاری، تهران: انتشارات نیلا.
شاهمیری، آزاده (1388). نظریه و نقد پسااستعماری، تهران: نشر علم.
کولایی، الهه و پازوکیزاده، زهرا (1390). ادبیات پسااستعماری در هندوستان و نقش آن در شکلگیری هویت نوین هندی، فصلنامه شبهقاره، 8، 65-82.
گورنه، عبدالرزاق (1400). ضیافت سکوت، ترجمه کاظم زینالی، تهران: متخصصان.
فرخنیا، مهیندخت و ونارجی، مژگان (1392). بررسی شعر مقاومت آفریقای جنوبی با تکیه بر دیدگاه پسااستعمارگرایی، نشریه ادبیات پایداری، 5(9)، 213-227.
ملایی، احمد؛ محمودی، محمدعلی و زهرازاده، محمدعلی (1396). «گفتمان پسااستعماری مشترک در ادبیات داستانی معاصر هند و ایران»، فصلنامه مطالعات شبهقاره دانشگاه سیستان و بلوچستان، 9(31)، 97-120.
مهروند، احد، و زلیکانی، فاطمه (1390). بررسی کارکرد راوی در رمان همه چیز فرو می پاشد اثر چینوا آچبه از منظر روایت شناسی پسااستعماری. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 16(4)، 69-89.
میرزایی، فرامرز و امیریان، طیبه (1394). رمان پسااستعماری الجزایر و ویژگی های محتوایی و زبانی آن. پژوهشنامه نقد ادب عربی، 5(2)، 247-268.
یانگ، رابرت (1391). اسطوره سفید: غرب و نوشتن تاریخ، ترجمه جلیل کریمی و کمال خالقپناه، تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
Achebe, Ch. (2001).”An Image of Africa: Racism in Conrad’s Heart of Darkness”, in Gregory Castle (ed) Postcolonial discourses An Anthology, USA: Blackwell.
Ahmad, A. (2002). “the Post-colonial studies reader” in Ashcroft, Bill et all, New York: Routledge, pp.78-82
Derlik, A (1994). “The Postcolonial Aura: Third World Criticism in age of Global Capitalism”, in Critical Inquiry, vol.20, no.2, pp.328-356.
Gilbert, H. & Tompkins, J.(1996.) Postcolonial Drama: Theory, Practice, Politics. London: Routledge.
Green, K & Lebihan, J (1997) Post-Colonial Literary Theory, in Critical Theory and Practice, Routledge.
Felicity, H. (2012). "Becoming Foreign: Tropes of Migrant Identity in Three Novels by Abdulrazak Gurnah". In Sell, Jonathan P. A. (ed.). Metaphor and Diaspora in Contemporary Writing. Palgrave Macmillan. pp. 39–58.
Mengiste, M. (2021). "Abdulrazak Gurnah: where to start with the Nobel Prize winner". The Guardian. Archived from the original on 9 October 2021.
Mills, S (1997). Discourse, London and New York, Routledge.
Parry. B (2004). 'the institutionalization of postcolonial studies, in: Lazarus, Neil (Ed) Post-colonial Literary Studies, Cambridge University Press.
Prince, G (2005). on a postcolonial narratology, A Companion to Narrative Theory. Ed. James phelan, and peter J. Robinowitz. UK: Blackwell. 372-381.
Smith, L. (1999). Deconstructing Methodologies: Research and Indigenous Peoples, zed books Ltd. And University of Otego Press.
Spurr, D. (1993).The Rhetoric of Empire: Colonial Discourse in Journalism, Travel Writing, and Imperial Administration. Durham and London: Duke University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |