تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,513 |
بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر ابعاد توانمندسازی روانشناختی در سازمانهای دانشمحور و ارائه الگوی مناسب و یکپارچه | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 57، شماره 3، مهر 1402، صفحه 39-58 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.363839.1707 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق صادقی؛ محمد خندان* ؛ نادر نقشینه | ||
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر ابعاد توانمندسازی روانشناختی در سازمانهای دانشمحور و ارائه الگوی مناسب و یکپارچه انجام شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر ابعاد توانمندسازی روانشناختی در سازمانهای دانشمحور و ارائه الگوی مفهومی مناسب و یکپارچه است. برای این منظور مدیریت دانش در پنج مؤلفه (اکتساب دانش، ایجاد دانش، ذخیره دانش، توزیع دانش، و نگهداری دانش) و توانمندسازی در پنج بعد (معنادار بودن، احساس شایستگی، احساس مؤثر بودن، حق انتخاب، و احساس اعتماد) تعریف و در این راستا یک هدف اصلی و شش هدف جزئی تنظیم شده است. روش پژوهش: روش مطالعه از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن پیمایشی با رویکرد کمی است. همچنین این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است که تحلیل کمی دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیرانِ شرکتهای مشاوره مدیریتی فعال در حوزه مدیریت دانش و انتخاب نمونه به صورت تصادفی در مقطع 1399 انجام شد که بین 325 نفر توزیع خواهد شد. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (1995) و مدیریت دانش پاتریک و دیگران (2009) استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که ضرایب مسیر فرضیههای پژوهش بالاتر از 4/0 است. بنابراین، فرضیهها تأیید شدند. همینطور تجزیه و تحلیل دادهها نمایانگر وجود تأثیر اقدامات مدیریت دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با شدت تأثیر 941/0 است. میان توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش سازمانی رابطه با شدت 941/0وجود دارد. از سوی دیگر، بین احساس معنادار بودن و مدیریت دانش رابطه با شدت 826/0 وجود دارد. قابل ذکر است که بین احساس شایستگی و مدیریت دانش رابطه با شدت 811/0 وجود دارد. بین احساس ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری و مدیریت دانش رابطه 786/0 وجود دارد. بین خودمختار بودن و مدیریت دانش رابطه با شدت 822/0 وجود دارد. بین احساس اعتماد و مدیریت دانش رابطه با شدت729/0 وجود دارد. نتیجهگیری: نتایح پژوهش نشان داد با اجراء و بهبود اقدامات مدیریت دانش که بیشک منجر به تمایل کارکنان سازمان مبنی بر دانشمحور شدن خواهد شد، میتوان تمایل آنها نسبت به افزایش روحیه توانمندسازی را ارتقاء داد. البته متغیرهای بسیاری را میتوان در توانمندسازی کارکنان از بعد روانشناختی دخیل دانست؛ اما شدت تأثیرگذاری مدیریت دانش در این پژوهش، نشاندهندۀ سهم بسیار بالای این متغیر در افزایش بیش از پیش توانمندسازی روانشناختی است. این مطالعه با تمرکز بر توانمندسازی روانشناختی که کارکنان در محیط کار دارند، نشان داد که مهمترین و حیاتیترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. کیفیت و توانمندی نیروی انسانی، مهمترین عامل بقاء و حیات سازمان است. بنابراین، نیروی انسانی توانمند، سازمان توانمند را به وجود میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ توانمندسازی روانشناختی؛ معنی داری و شایستگی و اعتماد و تأثیر | ||
مراجع | ||
احمدی، علی اکبر؛ ملک آورزمان، علیرضا، و شیخلر، مهدی (1396). بررسی تأثیر اقدامات مدیریت دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی). مدیریت توسعه و تحول، 9(28), 11-22. اسفندیاری، محمدجواد، و آدابی، حمیدرضا (1395). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی در شهرداری تهران. مطالعات مدیریت شهری، 8(25)، 11-24. سعیدی پوربهمن، و عباس محمدیپور (1399). بررسی مدلها و الگوهای توانمندسازی نیروی انسانی در سازمانها. مدیریت و مهندسی، 2(2)، ۴۱-۵۵. صفری، امید، و هوشمندیراد، سعید (1401). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجیگری یادگیری سازمانی. مدیریت نوآفرینی، 2(1)، 29-40. عدلی، فریبا. (1383). مدیریت دانش: حرکت به فراسوی دانش. تهران: فراشناختی اندیشه. قلاوندی، حسن، اشرفی سلیم کندی، فرشید (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی در کارکنان دانشگاه ارومیه. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 12(2)، 137-124. منصوری، احمد (1400). توانمندسازی کارکنان. پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، 9.
References Adams, N., Little, T. D., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory. In M. L. Wehmeyer, K. A. Shogren, T. D. Little, & S. J. Lopez (Eds.), Development of self-determination through the life-course (pp. 47–54). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-94-024-1042-6_4 Adli, F. (2004). Knowledge Management: Moving Beyond Knowledge. Tehran: Farashenakhti Andisheh Publications. (In Persian). Ahmadi, A. A., Malek Avarzaman, A. & Sheikhlar, M. (2017). Investigating the Impact of Knowledge Management Initiatives on Employee Psychological Empowerment (Case Study: Employees of the Organization for Culture and Islamic Communications). Journal of Management for Development and Transformation, 9(28), 11-22. (In Persian). Conger, J. A. & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academic Management Review, 13(3), 471–482. https://doi.org/10.2307/258093 Crossan, M. M. & Apaydin, M. (2010). A multi-dimensional framework of organizational innovation: A systematic review of the literature. Journal of Management Studies, 47(6), 1154–1191. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00880.x Esfandiari, M. J. & Adabi, H. R. (2016). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Psychological Empowerment of Human Resources in Tehran Municipality. Urban Management Studies, 8(25), 11-24. SID. (In Persian). Gholavandi, H. & Ashrafi Soleimakandi, F. (2017). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Empowerment in Employees of Urmia University. Educational Management Innovations, 12(2), 124-137. (In Persian). Hamdoun, M. C., Jabbour, J. C. & Othman, H. B. (2018). Knowledge transfer and organizational innovation: Impacts of quality and environmental management. Journal of Cleaner Production,19(3), 759–770. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.05.031 Javed, B. A., Khan, A., Bashir, S. & Arjoon, S. (2017). Impact of ethical leadership on creativity: The role of psychological empowerment. Current Issues in Tourism, 20(8), 839–851. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1188894 Kang, Y. J., Lee, J. Y. & Kim, H. W. (2017). A psychological empowerment approach to online knowledge sharing. Computers in Human Behavior, 74, 175–187. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.04.039 Khan, J. M., Jaafar, M., Javed, B., Mubarak, N., & Saudagar, T. (2020). Does inclusive leadership affect project success? The mediating role of perceived psychological empowerment and psychological safety. International Journal of Managing Projects in Business, 13(5),1077–1096. https://doi.org/10.1108/IJMPB-10-2019-0267 Kim, K. & Lee, S. (2016). Psychological Empowerment. Oxford Bibliographies. https://doi.org/10.1093/OBO/9780199846740-0090 Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33(2), 135–149. https://doi.org/10.1177/0165551506068174 Mansouri, A. (2021). Employee Empowerment. Research in Management and Humanities in Iran, 9. (In Persian). Özbebek A. & Toplu, E. K. (2011). Empowered employees’ knowledge sharing behaviour, International Journal of Business and Management Studies, 3(3), 69–76. Petter, J., Byrnes, P., Choi, D. L., Fegan, F. & Miller, R. (2002). Dimensions and patterns in employee empowerment: Assessing what matters to street-level bureaucrats. Journal of Public Administration Research and Theory, 12(3), 377–400. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.jpart.a003539 Ratelle, C. F., Vallerand, R. J., Chantal, Y. & Provencher, P. (2004). Cognitive adaptation and mental health: A motivational analysis. European Journal of Social Psychology, 34(4), 459–476. https://doi.org/10.1002/ejsp.208 Saeidipour, B. & Mohammadi Pour, A. (2020). Investigation of Models and Patterns of Human Resource Empowerment in Organizations. Journal of Management and Industrial Engineering, 2(2), 41-55. (In Persian). Saferi, O. & Houshmandirad, S. (2022). Investigating the Relationship between Knowledge Management and Psychological Empowerment of Employees with Organizational Learning Mediation. Entrepreneurship Management, 2(1), 29-40. (In Persian). Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442–1465. https://doi.org/10.2307/256865 Thomas K. W. & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Journal, 15(4), 666–681. https://doi.org/10.2307/258687 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |