تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,231 |
طراحی الگوی مهارت اشتغال پذیری واحدهای فناور و دانش بنیان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 61، آذر 1402، صفحه 47-65 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2023.358412.654180 | ||
نویسندگان | ||
زهرا پورامینی* 1؛ حبیب ابراهیم پور2 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در شرایط کنونی، بیکاری در استان اردبیل به یکی از مهمترین چالشهای فراروی استان مبدل گردیده و راهبردهایی همچون مهارت اشتغالپذیری که باعث کاهش میزان بیکاری در این استان اردبیل میشود، مورد توجه پژوهشگران و سیاستمداران قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مهارت اشتغالپذیری واحدهای فناور و دانشبنیان بر اساس رویکرد استراوس وکوبین (1989) انجام شد. روش: پژوهش حاضر رویکردی کیفی دارد و از (نظریه داده بنیاد) استفاده میکند. جامعه آماری پژوهش، شامل اعضای هیات علمی، خبرگان و کارآفرینان در سال 1401 بودند که دادهها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته بدست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد؛ الگوی پارادایمی مهارت اشتغالپذیری از شرایط علی (کلان و خرد)، عوامل زمینهای (آموزشی، زیرساختی و حمایتی)، مقوله محوری (مهارت نرم و سخت)، متغیرهای مداخلهگر (فردی، تجربیات و توسعهای)، راهبرد (کاهش بوروکراسی، بینش استراتژیک، بازبینی در محتوای آموزشی و ...) و پیامد (افزایش اشتغال و تنوع شغلی، تخصصگرایی، ایجاد فرصت برابر، تناسب بین بازار کار و مهارتها) تشکیل یافته است. نتیجهگیری: معرفی الگوی مهارت اشتغالپذیری ضمن افزایش قابلیت اشتغال جوانان، میتواند توسط سیاست گذارن و فعالان شرکتهای فناور و دانشبنیان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال پذیری؛ بازار کار؛ مهارت افزایی؛ واحدهای فناور و دانش بنیان استان اردبیل | ||
مراجع | ||
Abayadeera, N., & Watty, K. (2016). Generic skills in accounting education in a developing country: Exploratory evidence from Sri Lanka. Asian Review of Accounting, 24(2). https://doi.org/10.1108/ARA-03-2014-0039. Aharony, N., & Bronstein, J. (2014). Academic librarians' perceptions on information literacy: The Israeli perspective. portal: Libraries and the Academy, 14(1), 103-119. https://doi.org/10.1353/pla.2013.0040. Ahmad, M., Badusah, J., Mansor, A. Z., Abdul Karim, A., Khalid, F., Daud, M. Y., Zulkefle, D. F. (2016). The Application of 21st Century ICT Literacy Model among Teacher Trainees.urkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 15(3), 151-161. Ahonen, A. K., & Kinnunen, P. (2015). How do students value the importance of twenty-first century skills? Scandinavian Journal of Educational Research, 59(4), 395-412. https://doi.org/10.1080/00313831.2014.904423. Ali, F. M. A., Othman, R., & Ahmad, B. (2017). Graduate’s marketable skills: An empirical investigation of its effect on perceived marketability of Yemeni graduates in the Arab Gulf states. Asian Journal of Science and Technology, 8(11), 6497-6505. Asonitou, S. (2015). Employability skills in higher education and the case of Greece. Procedia-social and behavioral sciences, 175, 283-290. Bashkouh, Mohammad., and Pouramini, Zahra. (2022). Explaining University entrepreneurship model throught systemic approach (Case study: University of Mohaghegh Ardabili). Research in educational systems, 16(56), 64-75 (In Persian). Bhola, S. S., & Dhanawade, S. (2013). Higher education and employability-A review. Available at SSRN 2290103. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2290103. Boyacı, Ş. D., & Atalay, N. (2016). A scale development for 21st century skills of primary school students: A validity and reliability study. Butum, L. C., & Nicolescu, L. (2019). Learn and work in the 21st century. A review of employability models for HE graduates: Different levels of analysis. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 7(1), 71-86. Care, E., Scoular, C., & Griffin, P. (2016). Assessment of collaborative problem solving in education environments. Applied Measurement in Education, 29(4), 250-264. https://doi.org/10.1080/08957347.2016.1209204. Choi, K., Lee, H., Shin, N., Kim, S. W., & Krajcik, J. (2011). Re‐conceptualization of scientific literacy in South Korea for the 21st century. Journal of research in science teaching, 48(6), 670-697. https://doi.org/10.1002/tea.20424. Colombo, E., Mercorio, F., & Mezzanzanica, M. (2019). AI meets labor market: Exploring the link between automation and skills. Information Economics and Policy, 47, 27-37. https://doi.org/10.1016/j.infoecopol.2019.05.003. de Bie, H., Wilhelm, P., & van der Meij, H. (2015). The Halpern critical thinking assessment: Toward a Dutch appraisal of critical thinking. Thinking skills and creativity, 17, 33-44. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.04.001. de Guzman, A. B., & Choi, K. O. (2013). The relations of employability skills to career adaptability among technical school students. Journal of Vocational Behavior, 82(3), 199-207. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2013.01.009. Entezirian, N., & Tahmasabi, T. (2015). Examining the degree of coordination and adaptation of the higher education system and technical and professional education with the needs of the labor market. Work and Society Monthly, 10(140), 60-71 (In Persian). Filippetti, A., & Guy, F. (2020). Labor market regulation, the diversity of knowledge and skill, and national innovation performance. Research Policy, 49(1), 103867. https://doi.org/10.1016/j.respol.2019.103867. Forum, W. E. (2016). The future of jobs: Employment, skills and workforce strategy for the fourth industrial revolution. In: World Economic Forum Geneva. Jamali, B., MohammadKazemi, R., Farsi, J., & Dehkordi, A. (2018). Theories of opportunity creation and effective entrepreneurial actions in opportunity creation context. Decision Science Letters, 7(4), 443-454. Jang, H. (2016). Identifying 21st century STEM competencies using workplace data. Journal of science education and technology, 25, 284-301. Harandi, F., Fallah ,M., Khani, Z. (2016). Youth employment and its challenges. Social Welfare Quarterly, 6(25), 146-133 (In Persian). Khiyavi, R., Khayawi, A., Ismail Lo, Y., & Ayoubian, A. (2011). Creativity and ability of graduates of Islamic Azad University in the discussion of employment. Iinitiative and creativity in humanities, 1(4), 167-149 (In Persian). Khorshidi, A., & Farrokhi, D. (2011). Constitutive components of students' skill competencies. Educational Planning Studies Quarterly, 1(2), 131-162 (In Persian). Marouani, M. A., & Nilsson, B. (2019). The labor market effects of skill-biased technological change in Malaysia. Internal Migration, Urbanization and Poverty in Asia: Dynamics and Interrelationships, 219-264. Misra, R. K., & Khurana, K. (2017). Employability skills among information technology professionals: A literature review. Procedia computer science, 122, 63-70. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.342 . Morshidi, S., Heng, C. L., Shuib, M., Rahman, S. A., Seri, R. K., & Singh, J. K. (2012). Employability of graduates in Malaysia. Graduate employability in Asia, 24-37. Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy? Computers & education, 59(3), 1065-1078. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.04.016. Nugroho, W.S., Nizam, Samik-Ibrahim, R.M., & Handayani, P.W. (2012). Graduate employability in Indonesia. In Graduate Employability in Asia. Nisha, S. M., & Rajasekaran, V. (2018). Employability skills: A review. IUP Journal of Soft Skills, 12(1), 29-37. Pouramini, Z., and Sepehri, M. B .(2022). The requirements, obstacles and local solutions of production jump and the role of the provincial media in its realization. Scientific quarterly of interdisciplinary studies of communication and media, 5(16), 102-73 (In Persian). Quieng, M. C., Lim, P. P., & Lucas, M. R. D. (2015). 21st century-based soft skills: Spotlight on non-cognitive skills in a cognitive-laden dentistry program. European Journal of Contemporary Education, 11(1), 72-81. https://doi.org/10.13187/EJCED.2015.11.72. Romero, M., Usart, M., & Ott, M. (2015). Can serious games contribute to developing and sustaining 21st century skills? Games and culture, 10(2), 148-177. https://doi.org/10.1177/1555412014548919. Scherer, R., & Gustafsson, J.-E. (2015). The relations among openness, perseverance, and performance in creative problem solving: A substantive-methodological approach. Thinking skills and creativity, 18, 4-17. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.04.004. Soh, T. M. T., Osman, K., & Arsad, N. M. (2012). M-21CSI: A validated 21st century skills instrument for secondary science students. Asian Social Science, 8(16), 38. https://doi.org/ 10.5539/ass.v8n16p38. Suarta, I. M., & Badung, B. (2010). Supervisors’ perceptions of the employability skills needed by higher vocational education graduates to be successful in the workplace. Paper presented at the th UNESCO APEID International Conference Education for Human Resource Development, Thailand. Search in. Suarta, I. M., Suwintana, I. K., Sudhana, I. F. P., & Hariyanti, N. K. D. (2020). Employability skills for sustainable development and supporting industrial revolution 4.0: a study for polytechnic curriculum development. Paper presented at the First International Conference on Applied Science and Technology (iCAST 2018). Van Deursen, A. J., Helsper, E. J., & Eynon, R. (2016). Development and validation of the Internet Skills Scale (ISS). Information, communication & society, 19(6), 804-823. https://doi.org/10.1080/1369118X.2015.1078834. Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., & De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72, 577-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010. Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of curriculum studies, 44(3), 299-321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |