
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,674,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,440,491 |
اثربخشی آموزش مادران با رویکرد راهحلمحور بر تعامل مادر-کودک و خودکارآمدی مادر و کودک | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1402 اصل مقاله (761.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2023.357839.644606 | ||
نویسندگان | ||
سجاد حضرتی1؛ عباس امان الهی* 2؛ خالد اصلانی2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مادران با رویکرد راهحلمحور بر تعامل مادر-کودک و خودکارآمدی مادر و کودک بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود. در این پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعۀ پژوهش شامل مادران دانشآموزان دبستانی شهر بروجن در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونۀ پژوهش شامل 30 نفر از مادران دانشآموزان بود که با انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای جمعآوری دادهها شامل مقیاس رابطۀ والد-کودک (CPRS)، سنجۀ خودکارآمدی والدینی (PSAM) و پرسشنامۀ خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) بود که مادران در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون به آنها پاسخ دادند. شرکتکنندگان در گروه آموزش پنج جلسه تحت آموزش والدگری راهحلمحور قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکووا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل داده-ها از نرمافزار SPSS 21 استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مادران با رویکرد راهحلمحور باعث بهبود تعامل مادر-کودک و افزایش خودکارآمدی مادران و کودکان شد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش فرزندپروری با رویکرد راهحلمحور بهعنوان بخشی از برنامههای آموزش والدین برای افزایش سطوح رابطۀ مادر-کودک، خودکارآمدی مادر و کودکان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مادران؛ راهحلمحور؛ تعامل مادر-کودک؛ خودکارآمدی مادر؛ خودکارآمدی کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 641 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 458 |