
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,215,651 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,016 |
روانسنجی مقیاس مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان در حوزة تربیت بدنی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 16، شماره 2، خرداد 1403، صفحه 19-34 اصل مقاله (556.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.362399.1741 | ||
نویسندگان | ||
معظمه بهرام نژاد1؛ منصوره حاج حسینی* 2؛ سیده خدیجه امیریان3 | ||
1گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
3گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره ، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: مسئولیتپذیری و داشتن رفتار مسئولانه هدف بسیاری از معلمان است که تلاش میکنند دانشآموزان به این امر مهم دست یابند تا در آینده شاهد دانشآموزان مسئولیتپذیر باشند. با توجه به اهمیت این مسئله بهویژه در حوزة تربیت بدنی، پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی پرسشنامة مسئولیتپذیری در تربیت بدنی انجام گرفت. روش پژوهش: ابتدا ابزار مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی دانشآموزان (SRIPES) به زبان فارسی ترجمه شد تا اعتبار و پایایی آن محاسبه و اعتبار سازه گزارش شود. در مرحلة اجرا، توزیع پرسشنامهها در دو مرحله انجام گرفت؛ در مرحلة اول پرسشنامه بهمنظور تحلیل عامل اکتشافی و در مرحلة دوم پرسشنامهها بهمنظور تحلیل عامل تأییدی و روایی همگرا در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. در این پژوهش از بین 500 دانشآموز پایة پنجم و ششم دختر و پسر، 400 نفر (250 دختر و 150پسر) از دانشآموزان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتهها: «تلاش»، «پیروی از قوانین کلاس» و «خودراهبری (خودمدیریتی)» بیشترین اثر را بر سازة رفتار مسئولانه داشتهاند. پایایی پژوهش نیز 0/7 ارزیابی شد که مطلوب است. نتیجهگیری: در تحلیل عاملی اکتشافی شش عامل شناسایی شد. گویههای (۱,7,13,9) به مؤلفة تلاش، (2،8،14،20) به مؤلفة خودراهبری (خودهدایتی) (3،9،21،25)، به پیروی از قوانین کلاس (4،10،16،22،15)، به احترام گذاشتن به دیگران (5،11،17،23،26) به کمک به دیگران و (6،12،18،24) به همکاری (مشارکت) اشاره دارند. تحلیل عاملی تأییدی نیز این ساختار شش عاملی را تأیید کرد. با استفاده از این ابزار میتوان مسئولیتپذیری را در دانشآموزان دختر و پسر بررسی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت پذیری؛ رفتار مسئولانه؛ تربیت بدنی؛ تحلیل عامل تأییدی؛ پایایی | ||
مراجع | ||
Ahmadizamani, Z., goodarzi, A., & dialameh, N. (2020). Systematic review of factors affecting student responsibility with emphasis on the role of the school. Islamic Perspective on Educational Science, 7(13), 23-57. https://doi.org/10.30497/edus.2020.74912 (In Persian)
Bucur, M. (2020). The importance of corporate social responsibility among students in Europe, The 14th International Conference on Interdisciplinarity in Engineering,63(1), 75.https://doi.org/10.3390/proceedings2020063075
Dementiy, L & Grogoleva, O (2016). The Structure of Responsibility of Preschool and Primary School Age Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences (233). https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.161
Farahani, H., & Roshan Chesli, R. (2020). Essentials for developing and validating psychological scales: Guide to best practices. Clinical Psychology and Personality, 17(2), 197-212. https://doi.org/10.22070/CPAP.2020.2917(In Persian)
Galetska,T, Natalya ,T & Topishko,I(2020). Social responsibility of economic enterprises as a social good: the practice of the EU and Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 6(3). https://doi.org/10.30525/2256-0742/2020-6-3-24-35
Ghanbarpour Nosrati, A., & asefi, A. (2022). Validation of Li Individual and Social Responsibility Questionnaire among Female Athlete Students. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 18(35), 137-121. https://doi.org/ 10.22080/jsmb.2020.15188.2987 (In Persian)
Hsu, W., Pan, Y., Chou, H., Lee, W. & Jing-Horng Lu, F. (2014). Measuring students' responsibility in physical education Instrument development and validation. International Journal of Sport Psychology, 45(5), 487-503. https://doi.org/10.7352/IJSP.2014.45.487
Navickas, V, Kontautiene, R, Stravinskienė, J& Bilan, Y.(2021).A paradigm shift in the concept of corporate social responsibility: COVID-19. Green Finance. Volume 3, Issue 2. https://doi.org/ 10.3934/GF.2021008
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |